Gå til innhold

Whey Tech, raske resultater?

Anbefalte innlegg

okei. er enig, jeg vil gjrne se en politelig kilde jeg også

Er jeg ikke "politelig" nok:P? jaja, gidder ikke lete rundt, men en av poengene var at det kunne være skadelig for nyrene med proteintilskudd over lengere tid, den andre var at proteinpulver er kunstig fremstilt via en kjemisk prosess og derfor inneholdt stoffer som kunne være skadelig for kroppen. Det skal også kunne øke forekomsten av kviser.

Det er forskning som tyder på dette men det er langt fra sikkert.

"For mye protein vil gi deg for mange kalorier. Det fører til at du lagrer fett. Derfor vil jeg ikke anbefale proteinpulver til de som allerede er overvektig. " sitat

Dette er jo også noe å tenke over man vet aldri hva som er i kosttilskuddet

Nei du er ikke politelig nok. For meg er du bare en random fyr på et forum.. Og om proteinkvaliteten er bedre i mat enn pulver baserer seg på mange faktorerer. Proteine i melk og egg er det beste du kan få, ikke noe tvill om det. Men whey protein (micro(ultra)-prosseset er like bra, de tar bare vekk all næringen untatt proteine og du sitter igjen med et reint proteinprodukt. Man kan hente ut proteinet fra melk på mange forskjellige måter, og noen av dem kan faktisk skade proteinet. Men så lenge du velger et bra whey produkt, så er det ikke noe dårligere enn mat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Øynene som ser" gjelder absolutta alt i hele verden. Angående linken din: så klart fins det urene proteintilskudd, på samme måte som det garantert fins en eller anne uren variant av et hvilket som helst matprodukt i verden. "Styr unda proteinpulver, det fins noen pulvere som er produsert på en slik måte at det er blitt urent. Konklusjon: Proteinpulver er farlig og det fungerer ikke." Det er ingen logikk i dette. Selv ville jeg f.eks. aldri kjøpt fra proteinfabrikken.

Når det gjelder klikk.no er det jo tydelig at de ikke har peiling sånn generelt, de mener jo f.eks. at prozyme er et konsentrat.

"For mye protein vil gi deg for mange kalorier. Det fører til at du lagrer fett. Derfor vil jeg ikke anbefale proteinpulver til de som allerede er overvektig." Som Hvalder sier, for mye mat generelt, uavhengig av om det er karbohydrat, protein eller fett, vil bli til fett. Selv overvektige må spise, og å ikke anbefale protein til en overvektig person blir toppen av idioti, da protein hjelper på metthetsfølelse og kroppen bruker 20-30% av energien til å forbrenne og fordøye proteinet kontra rundt 5% for karbohydrater og fett. Protein vil også hjelpe med å bygge/bevare muskler, og jo mer muskler man har jo større total forbrenning har man, dermed vil kcal-forbruket bli større og det vil være lettere å slanke seg.

Ditt andre sitat, "proteintilskudd er kunstig fremstilt via en kjemisk prosess og kan derfor være skadelig for kroppen". Er du klar over hvor mye av det vi spiser som er et resultat av kjemiske prosesser? Kroppen er også verdens største og mest avanserte fabrikk for kjemiske prosesser. Hvilke stoffer er det du egentlig snakker om? Ellers kan det jo nevnes at det mest sannsynlig er slik at majoriteten av stoffer ikke er gunstig på ALLE måter, at det har en negativ effekt på et eller annet, og at majoriteten av stoffer har en ugunstig effekt i for store mengder, derav ordtaket "alt med måte".

Om du ikke har kilder overhode og "ikke gidder å lete" har du ingen grunn til å komme hit med påstandene dine. Det er ille nok at kosthold er ekstremt omfattende vitenskap og det er vanskelig å vite hvem man skal stole på, om vi ikke skal tilpasse oss etter vranglære fra alle og enhver som tar seg tid til å poste akkurat hva de vil på et kostholdsforum uten å vise til kilder.

Lenke til kommentar

okei. er enig, jeg vil gjrne se en politelig kilde jeg også

"For mye protein vil gi deg for mange kalorier. Det fører til at du lagrer fett. Derfor vil jeg ikke anbefale proteinpulver til de som allerede er overvektig. " sitat

NEWSFLASH! FOR MYE NÆRING GJØR AT DU LAGRER FETT!

Lenke til kommentar

Et glass dekker proteinbehovet! http://www.klikk.no/helse/trening/article439069.ece

Så derfor er proteinpulver boss!

Klikk tar jo ikke hensyn til noe som helst, trist..

Haha, latterlig.. Det eneste fornuftige som står i denne artikkelen er "Trening gir små skader på muskelfibrene, og noe protein vil gå tapt. For at musklene skal bygges opp igjen og eventuelt bli større, er det nødvendig med tilførsel av protein."

Så ble resten tull.. Melk inneholder for det meste kasein og protein med mer myse ville vært mer idéelt etter trening. 10g er langt mindre enn det som ville vært optimalt å få i seg. Et typisk glass rommer 2dl, og ville derfor kun inneholdt 6,6g protein, ikke 10g, dette blir forsåvidt flisespikkeri. Og sist men ikke minst "Noen tror at jo mer protein man får i seg, jo større blir musklene. Slik er det naturligvis ikke." Dette stemmer først etter man har fått den mengden protein man trenger, noe som i mitt tilfelle er alt fra 150-250g protein daglig. Er ikke langt unda målet etter mine 6,6g etter trening i alle fall! :D

Lenke til kommentar

Først, vil nødig krangle med noen av dere så dette er siste posten for meg i denne tråden.

"Styr unda proteinpulver, det fins noen pulvere som er produsert på en slik måte at det er blitt urent. Konklusjon: Proteinpulver er farlig og det fungerer ikke." Det er ingen logikk i dette. Selv ville jeg f.eks. aldri kjøpt fra proteinfabrikken.

Jeg ser ikke helt hvor jeg har sakt det. Men det skader vel ikke å være klar over risikoen? Det blir som at jeg sier: "du riskerer å dø når du kjører bil" også trekker du konklusjonen med at jeg har sakt at all bilkjøring er farlig og burde ungås!

Om du ikke har kilder overhode og "ikke gidder å lete" har du ingen grunn til å komme hit med påstandene dine. Det er ille nok at kosthold er ekstremt omfattende vitenskap og det er vanskelig å vite hvem man skal stole på, om vi ikke skal tilpasse oss etter vranglære fra alle og enhver som tar seg tid til å poste akkurat hva de vil på et kostholdsforum uten å vise til kilder.

Vil unødig krangle med alle dere "eksperter" her på forumet. Ser ikke forøvrig ikke at noen av dere backerupp påstandene deres heller. Dere skriver ting som at proteiner fra melk og egg er det beste man kan få, At en øking av proteininntaket gjør at du går ned i vekt osv back det upp da ffs.. Her får man jo ikke lov til å skrive noe uten å bevise det så da burde det gjelde dere også. Er ikke akkurat ting vitenskapen er enige om dere kommer med heller.

Jeg kan tydeligvis da ikke svare på påstander dere ikke beviser uten å bevise mine egne? Jeg kan nå komme med følgende påstand: proteiner i både melk og egg er veldig bra, MEN det er like viktig å få i seg proteiner fra rødt kjøtt også. Og hvis eneste endringen du gjør i kostholdet ditt er å øke inntaket av proteiner så vil du ikke gå ned i vekt.

Men det får jeg ikke lov til?

Skjønner heller egentlig ikke hva dere reagerer sån på. Det er da ikke noe nytt at noen mener at kostilskudd kan være skadelig og andre mener at det ikke er det. Som er det vi diskuterer her? Personlig har jeg ikke lagt meg opp noe mening om det, men er jo greit å vite at "ekspertene" ikke er helt enige om emne.

Det med at man legger på seg om man spiser for mye protein var en kommentar til TS mht hva moren og faren hans hadde sakt. Men nei det er faen ikke noe NEWSFLASH booberg!

Endret av Ziera
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående det første sitatet mitt som du viser til så gjaldt ikke dette deg, dette produserte jeg for å vise et poeng. Det er så klart flott å være klar over risikoen, jeg bare påpekte at fordi noen pulvere (for de fins, garantert) ikke er av god kvalitet så betyr ikke det at alle er det. Og der er vi enige :)

Når det gjelder det du sier om kilder, så kan jeg si meg enig. Så klart skal alle, ikke bare du (som regner deg selv som en ikke-ekspert, det samme gjør jeg), komme med kilder. Poenget er at, om vi skulle kommet med kilder på absolutt alt hver gang vi sier noe ville det tatt så uendelig lang tid og det ville bare ikke gått. Det er en allment akseptert sannhet (som fins kilder på, om man leter) at egg inneholder alle de åtte essensielle aminosyrene (de kroppen ikke kan produsere selv), derfor sier man i dagligtalen "protein fra egg er bra". Melk inneholder også mange av de essensielle, jeg er usikker på om det inneholder alle. Din påstand, som jeg reagerte på, var at proteintilskudd kunne være (eller var?) farlig, pga kjemiske prosesser under fremstilling, og det kan godt være. Jeg tar jo proteintilskudd selv og ville svært gjerne fått vite om dette var sant, poenget er at hvem som helst kan komme med slike påstander, derfor vil jeg svært gjerne ha en kilde.

Påstanden din om at det er viktig å få i seg proteiner fra rødt kjøtt i tillegg til egg er jeg uenig med, nemlig fordi man får alle de essensielle proteinene fra egg, og resten kan kroppen lage selv. Det betyr ikke at jeg fraråder folk å spise rødt kjøtt, tvert imot, men påstanden din er i mine øyne feil. Om du kunne vist til en studie eller en annen kilde som viste at det fantes aminosyrer i rødt kjøtt som ikke finnes i egg (og som kroppen ikke kan produsere selv) ville dette vært en påstand som du hadde backet opp, og da ville jeg ha ligget meg flat om jeg hadde tiltro til kilden (i utgangspunktet har jeg ingen tiltro til deg eller noen andre brukere som kilder i seg selv).

Og, "om du øker proteininntaket i kostholdet vil du ikke gå ned i vekt." Dette kan stemme, og det kan være feil. Det er flere faktorer som spiller inn. Man vil ikke automatisk gå ned i vekt av å spise mer protein, det er fremdeles et balanseforhold mellom inntak/forbruk av energi.

Poenget er, du kan komme med akkurat de påstandene du vil, men uten kilder kan du ikke forvente at noen skal tro deg, og du må også tåle at jeg spør om kilder. Jeg beklager om jeg har "slått ned" på noen av påstandene dine på en dårlig måte, og du trenger ikke føle at du ikke kan komme med spørsmål osv selv om det virker som du mener at det fins folk her på forumet som har mer peiling enn deg.

Til slutt vil jeg nevne at jeg ergrer meg veldig ofte over hvor mye informasjon som fins om rett kosthold og påvirkningen ulike stoffer har på kroppen. Hva man bør få i seg, hva man bør unngå, når man skal spise, osv osv osv. Det er som sagt, svært omfattende, og man kan fort slite seg helt ut. Det er derfor det er ekstra frustrerende når folk kommer med "helt nye" påstander ('Egg inneholder alle åtte aminosyrer' regner jeg ikke som en påstand, det er konstatering av fakta) som ikke har kilde, for da kan jeg ikke med sikkerhet forholde meg til disse påstandene, samtidig som påstandene faktisk kan være sannhet i.

Forskning gjør nye fremskritt hver dag, og inntil nylig har jeg trodd at mettet fett var farlig og unngått det for enhver pris. Andre eksempler; det har alltid vært en "allment akseptert sannhet" at mange og små måltider er bedre for forbrenning, muskler, alt, men nyere forskning kan vise at dette er feil, og at små og store måltider kan være bedre for muslelbygning for å opprettholde en aminosyrefølsomhet. Det kan være at noe jeg har sagt til utallige brukere her inne som spør om tips en dag viser seg å være helt feil, og da må jeg ta kritikk for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...