Gå til innhold

Vilken objetiver ambefales til Olympus E-3 ?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en Olympus E-3 med ZUIKO DIGITAL 14~54mm (28~108mm)F2.8~3.5 optikk men håper at noen av dere kunne komme med noen flere gode ider på gått optikk for makro,landskap og by miljø men har noen ideer selv som jeg presenterer her.

• ZUIKO DIGITAL ED50~200mm (100~400mm) F2.8~3.5

• ZUIKO DIGITAL ED50mm (100mm) F2 Macro

• ZUIKO DIGITAL ED300mm (600mm) F2.8

• ZUIKO DIGITAL 11-22mm (22~44mm) F2.8-3.5

• ZUIKO DIGITAL ED150mm (300mm) F2.0

ellers vis dere kjenner til kamera så takker jeg for alle gode råd som dere kunne komme med

MVH

Genaro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med nytt E-3! Alle objektiva du har lista opp + 12-60mm f2,8-4 kan anbefalast til E-3 :thumbup: Eg har E-3, 14-54mm, 50mm, 50-200mm og telekonverteren EC-14. Den pakka er eg svært godt nøgd med. Mellom anna kompenserer kvalitetsoptikken for manglar/svakheter som E-3 har i forhold til nyare hus.

Med 14-54mm og 50-200mm har du i to objektiv dekka brennvidde (i gammal terminologi) frå 28-400mm. Med 50mm har du også eit svært skarpt makro (1:2) objektiv i tillegg. 50-200 ville eg vurdert i SWD-versjonen for å utnytte AF-systemet til E-3 maksimalt. Det er også grunnen til at eg sjølv kunne tenke meg å bytte ut mitt 14-54mm med 12-60 som har SWD-motoren. 11-22mm går for å vere ein svært skarp vidvinkelzoom, men kanskje den i for stor grad blir liggjande heime, i alle fall om ein har 12-60mm? 150mm er elles det beste objektivet Fotografi har testa uansett merke.

Endret av sarc
Lenke til kommentar

Panasonic/Leica 25mm 1.4 må vel nevnes når det snakkes om objektiver i denne prisklassen. Ellers er det vel vanskelig å finne dårlig Zuiko(-digital) optikk (18-180 teller ikke), så hva du bør kjøpe kommer an på hva du skal fotografere.

Jeg kan selv anbefale 50mm f2, et meget trivelig objektiv.

Lenke til kommentar

Du nevner lite om budsjett, men er også enig med de som har skrevet svar, men her er uansett mine tips (alle vær-tettet som E-3):

12-60mm er genialt med tanke på hastighet og allsidighet (12mm er akkurat nok ekstra vidvinkel som gjøre bildene litt ekstra fine/kule), men med tanke på objektivet du har fra før og behov er det kanskje andre ting som bør prioriteres, som f.eks.:

50mm f2 til makro (og portrett, og gjerne landskap og bymiljø om man liker fastoptikk)

7-14mmm vidvinkel til landskap og bymiljø

50-200mm SWD (men du nevner forsåvidt ikke behov for tele, men noen tar jo flotte bilder av landskap eller by-detaljer med tele).

Andre forslag/alternativer (men ikke værtette):

9-18mm om budsjett og/eller vekt/størrelse er viktig

35mm macro om du har stramt budsjett, Sigma 105mm maro om du vil "komme nærmre".

Sigma 30mm f1.4 om du trenger lyssterk fastoptikk, og Leica 25mm f1.4 om budsjettet tillater.

Liste over objektiver:

http://www.four-thirds.org/en/fourthirds/lense.html

http://www.wrotniak.net/photo/43/lenses.html

Lenke til kommentar

Jeg takker virkelig alle dere som tok dere tid til å hjelpe meg med mitt optikk valg å har dere flere så kom gjerne med dem, for jeg kjenner veldig litt til Olympus kamera og ønsker gjerne å vite så mye som mulig.

Vis dere har tid så skriv litt om den og spesielt ønsker jeg høre om deres egen erfaring i felte for det hjelper veldig mye og ha andre som kan komme med råd og ideer.

Jeg har faktisk lyst til å lage et Olympus/panasonic Forum for oss på nett vis det ikke alt er laget et, for jeg synes at alt dreier seg om Canon og Nikon og veldig litte om andre merker som er like bra som disse to merkene da alt dreier seg ikke bare om MP.

MVH

Genaro

PS: skal bruke ca 25000 kr på å kjøpe optikken for men fra USA da jeg reiser mye i mellom USA å Mexico samt så er det ikke toll på det bare moms.

Endret av Genaro
Lenke til kommentar

Vi har allerede en generell Four-Thirds tråd hvor vi deler erfaringer. Synes den har dekket behovet så langt.

Det finnes også et par utenlandske fora som er spesifikke for Four Thirds, Four/Thirds Photo og Four-Thirds User.

Jeg har kjøpt meg inn i Olympus på grunn av størrelse, like mye som ren bildekvalitet. Det betyr at jeg har stort sett valgt opptikk fra Standard serien.

Et unntak er 14-53mm f/2.8-3.5 II - denne valgte jeg fordi jeg ønsket en standard-zoom av høy kvalitet til fornuftig pris og kompakt størrelse. Jeg synes med andre ord at 12-60 ble for dyr og for stor. Samt at 12mm ikke er vidt nok.

På vidvinkel-siden valgte jeg ZD 9-18mm da 11-22mm ikke er vidt nok for meg. En grei sak til hyggelig pris.

På telesiden har jeg plastrøret 40-150mm f/4-5.6 En latterlig lett liten sak som overrasker positivt med skarpe og fine bilder. I tillegg har jeg 70-300mm som jeg bruker når jeg trenger lang tele.

Jeg har foreløpig kun 35mm f/3.5 macro. Billig men skarp nok til å skjære seg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...