Gå til innhold

er cpu`en min for varm?

Danny

Anbefalte innlegg

Har en xp2500+ og igloo silent breeze tempen ligger på rundt 67 grader har et lite kabinettet hvor psu sitter rett oppå vifta så luftstrømningen er lav,har tenkt på å skjære et hull på topen mellom psu og cd spiller og putte in en 120/80mm vifte som suger ut lufta.

hadde det hjulpet noe særlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo det hadde hjulpet noe, men ikke all verden med CPU tempen.

Har du sjekka om kjøleribba sitter godt på, og at det er god kontakt mellom kjøleribba og core på CPU? Har du på AS3 eller noe annet goop? Du burde få en lavere temp med Igloo Silent Breeze.

Uansett så vil en vifte oppe i kabinettet hjelpe med å flytte varm luft ut av kabinetet, og siden varme stiger så er det jo genialt å ha en vifte til å blåse ut luft der. Og jo større vifter er jo bedre.

Lenke til kommentar
Har en xp2500+ og igloo silent breeze  tempen ligger på rundt 67 grader har et lite kabinettet hvor psu sitter rett oppå vifta så luftstrømningen er lav,har tenkt på å skjære et hull på topen mellom psu og cd spiller og putte in en 120/80mm vifte som suger ut lufta.

Det vil jeg tro. Temperaturen i mitt store kabinett sank drastisk da jeg satt inn noen vifter. Men husk å ha en vifte som suger luft INN nederst, foran i kabinettet, og en øverst som suger luft UT. Hvis mulig, ha gjerne (i tillegg) en vifte som suger luft INN fra utsiden som blåser rett på CPU kjøler. Det gjorde stor forskjell på CPU tempen hos meg.

På denne måten får du best mulig luftgjennomstrømming.

Lenke til kommentar

takk for alle svar,er ganske sikker på at heatsinken har god kontakt med cpu har ikke sjekka men heatsink sitter støpt på og blir ganske varm så det betyr nok den har god kontakt.Goop er den standard som var på heatsinken,orker ikke å kjøpe ac3 hjelper vel ikke mer enn 3-4 grader?

Oppå kabinetet blir det ganske varmt så derfor tror jeg en 120mm oppå toppen villle gjort under samt en 80mm foran som suger inn luft.

Noen som kan linke til noen guider åssen man skjærer et hull i kabinetet

Lenke til kommentar

Jeg er vel pirkete nå, men dette med "goop" som alle kaller det her gjør meg litt frustrert. Å tro at å bruke kjølepasta av et spesielt merke vil minke den termiske resistansen i overgangen fra cpu til kjøleribbe er vel litt naivt, all "goop" er brukbar, og for å si det rett ut...den kjølepastaen dere driver å kjøper er bortkasta penger. Det finnes elektronikkforhandlere (Elfa, Hatteland osv som selger like brukbar, om ikke bittelitt bedre (her er forskjellen i promillestørrelser) KJØLEPASTA (bare fortsett å kalle det goop, men for oss som bruker dette daglig sier vi kjølepasta..bare for å kverulere... 8) 8)

Lenke til kommentar
Jeg er vel pirkete nå, men dette med "goop" som alle kaller det her gjør meg litt frustrert. Å tro at å bruke kjølepasta av et spesielt merke vil minke den termiske resistansen i overgangen fra cpu til kjøleribbe er vel litt naivt, all "goop" er brukbar, og for å si det rett ut...den kjølepastaen dere driver å kjøper er bortkasta penger. Det finnes elektronikkforhandlere (Elfa, Hatteland osv som selger like brukbar, om ikke bittelitt bedre (her er forskjellen i promillestørrelser) KJØLEPASTA (bare fortsett å kalle det goop, men for oss som bruker dette daglig sier vi kjølepasta..bare for å kverulere... 8)  8)

Nå er det faktisk bevist at artic silver og shin etsu er mye bedre enn alt annet som er på markedet. Mange som tror det ikke har noe å si. Vel det har det.

Jeg kjører xp2500+ idle på 37 grader og 39-40 på full load

slk-800 kjøler og en 3000 rpm enermax vifte.

"glemte å nevne at jeg bruker AS3"

Lenke til kommentar

Vel hvis du tror på det så er det greit nok det, men jeg bruker heller "industri"-kjølepasta på mine forsterkere (og i pcèn min).

Å tro på slike målinger mener jeg er litt idiotisk, det er mange faktorer

med i bildet her, er det "bevist" må du komme med en referanse, og er det bare 1 eller 2 grader celcius det er snakk om her så er det garantert ikke forskjell på "goopen" i det hele tatt, se undernevnte faktorer:

-hvor tykt lag

-hvor jevnt lag

-trykket på kjernen (skjevt/jevnt), her kan det bli forskjell mellom målingene, tro meg!

variasjonen i den termiske resistansen disse faktorene utgjør er avgjørende..

la oss sammelikne med bunnpanna i en bilmotor, er den ikke jevn skrudd fast (sikk-sakk-sirkulært )med riktig moment vil det bli skjevt trykk og det vil det 100% sikkert oppstå en oljelekkasje...

her vil det bli termisk resistans og det vil bi "1/varme"-lekkasje!

Lenke til kommentar

det skal være "bli" her da :) ,

tatt i betraktning at kjøleren til en cpu (som kan veie opp til et halvt kilo og kanskje mer) er festet med en klips og i tillegg står vertikalt så er det garantert en viss skjevbelastning!!

Lenke til kommentar
Har en xp2500+ og igloo silent breeze  tempen ligger på rundt 67 grader har et lite kabinettet hvor psu sitter rett oppå vifta så luftstrømningen er lav,har tenkt på å skjære et hull på topen mellom psu og cd spiller og putte in en 120/80mm vifte som suger ut lufta.

Litt varme ja . Du bør ihertfall få tempen ned 10 grader

Lenke til kommentar

oppdatering,sjekka abit sine sider,nyere bios retta en feil ved at bios viser feil temp,oppdaterte og nå ligger rundt 60,er vel greit det?

Men kabinet tempen er ganske høy 48grader skal vel ligge rundt 40?

Har ingen kabinett vifte men har kun et hull og det er foran skal prøve å sette en vifte der og se om tempen dropper noe.

Lenke til kommentar
Vel hvis du tror på det så er det greit nok det, men jeg bruker heller "industri"-kjølepasta på mine forsterkere (og i pcèn min).

Å tro på slike målinger mener jeg er litt idiotisk, det er mange faktorer

med i bildet her, er det "bevist" må du komme med en referanse, og er det bare 1 eller 2 grader celcius det er snakk om her så er det garantert ikke forskjell på "goopen" i det hele tatt, se undernevnte faktorer:

-hvor tykt lag

-hvor jevnt lag

-trykket på kjernen (skjevt/jevnt), her kan det bli forskjell mellom målingene, tro meg!

variasjonen i den termiske resistansen disse faktorene utgjør er avgjørende..

la oss sammelikne med bunnpanna i en bilmotor, er den ikke jevn skrudd fast (sikk-sakk-sirkulært )med riktig moment vil det bli skjevt trykk og det vil det 100% sikkert oppstå en oljelekkasje...

Kanskje du burde ta en titt her http://www.ocshoot.no/paste.htm ?

10 grader forskjell fra beste til dårligste.

Hva du mener/sier bryr meg et sted midt på ryggen.

Men det som er fakta her, er at det faktisk har noe å si hva for noe drit du hiver oppå coren din. Og ja spesiellt på AMD som jo har en tendens til å slynge ut mer varme enn en middels varmeovn. (litt overdrevet)

Bruk gjerne "industri" pastaen din du :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...