kaiat Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Har kommet til at tiden er inne for å skifte fra det gamle kompaktkameraet mitt og kjøpe speilrefleks. Har vurdert litt forskjellige merker og har litt erfaring med Canon EOS350/400, men har begynt å sirkle meg inn mot Pentax K-x. Men så ser jeg at Japan Photo har K-m inne, en modell jeg trodde var utgått. Denne er en del billigere med sine drøye kr 3000 med kit-objektiv. For den glade amatør, vil det egentlig være noen forskjell å snakke om? K-x har CMOS, litt flere megapiksler og LiveView som de største forskjellene så vidt jeg kan se. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Nå er ikke jeg ekspert på noen av de. Men mener k-x skal ha dradd en del nytte av det de har gjort med k7. Du må ikke se deg blind på pixler. Generelt sett synes jeg man skal kjøpe det beste man har råd til. Føler man at man har råd til ett steg lenger opp så kjøp det. Har brent meg litt på den ett par ganger. Nå vet ikke jeg mer enn deg egentlig i og med at jeg har lest meg til det på nettet. Men en ting som er verdt å merke seg er ISO. Du får mye bedre resultat med K-x på høy ISO. Som du kan se på denne siden for eksempel. Plus at du kan gå mye høyere. Er usikker på hvor mye ISO gir deg på K-x, men det ser unektelig mye bedre ut for K-x enn K-m sånn jeg ser det. Du får søke litt rundt på google så finner du nok ut mye. Eksempel fra ett annet forum: Both the KM and KX (as well as the rest of the Pentax K-series) are great cameras. I would go for the KX over the KM because of the more responsive metering cells (silicon vs. Cds) plus having both the aperture/shutter speed visible in the viewfinder. The KM I believe is based on the Spotmatic that has been updated to accept the K-mount lenses. Never owned any of these (or any K camera) but have great admiration for them. Uansett virker det for meg som om at har man råd til K-x så burde man gå for det. Uansett så tror jeg nok du gjør et godt kjøp, men ting kan altid bli bedre. http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-discussion/80667-k-x-vs-k-m-jpeg-quality.html Endret 19. mai 2010 av Akidon Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Artig utdrag, Google er ikke alltid så flink til å skille mellom "K-x" og "KX". (En fremtid med sentrumsvektet 60/40-CdS-meter er nok ikke noe å regne med.) Ang. ISO-ytelse, stemmer det ålreit både med bilder og generell oppfatning mellom kameragenerasjoner at det er ca. to stopp forskjell (3200-12800). Vanskelig å forklare uten å bli detaljert, men om jeg ikke hadde tilgang til relativt rask optikk, hadde K-x vært høyt på ønskelisten. Hvorvidt femten hundre kroner er verdt det for en glad amatør vet jeg ikke, men det finnes da en del situasjoner det er gøy/nyttig å ha liveview* og videomuligheter. Dessuten vil bedre bildekvalitet i dårlig lys bidra til at man ikke føler et voldsomt behov for mer utstyr med det samme. Ellers er de ganske så like, K-x er vel muligens litt mer modernisert, noe som alltids kommer godt med. * Optisk søker er for mange en smule komplisert, og det er derfor ikke dumt å gjøre det enklest mulig når du lar andre være fotografen for et øyeblikk. Endret 19. mai 2010 av Aiki Lenke til kommentar
kaiat Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Takker for svar. Går nok for et K-x tenker jeg. Var i et par fotobutikker i går for å kjenne hvordan det ligger i handa, men var visst ingen som hadde inne. Ser at de fleste nettbutikker ikke har de inne heller (blir uansett ikke aktuelt å kjøpe før jeg har fått kjenne hvordan det er å holde i). Men har ingen hast. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Hvis du bor på ett relativt godt befolket sted, kan du jo høre om for eksempel noen i pentaxtråden som eier K-x, er villig til å møte deg så du kan få prøvd det litt. Endret 23. mai 2010 av Akidon Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 En annen mulighet er å benytte seg av 14 dagers lovfestet angrerett (angrerettskjema følger alltid med produktet) når man kjøper det fra nettbutikk og hvis ergonomien ikke faller i smak. Lenke til kommentar
kaiat Skrevet 23. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2010 Jo, kan nå alltids benytte meg av angreretten. Men nå virker det som om nettbutikkene er tomme også, så jeg får nok vente litt til. Japan Photo og Netshop, selger de norske eller EU-modeller forresten? Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 https://prisguiden.no/produkt/113650 Om det er EU modell ser du der. Men velger du en seriøs butikk har det i grunnen lite å si om det er en EU modell. JP har f.eks ikke EU. Ellers så er det jo bare å tipse om fovi.no De har vel det meste som er å oppdrive av nytt Pentax utstyr og de har det på lager. Kanskje litt dyrere, men servicen skal være veldig bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå