Gå til innhold

Ta bilder av privat boliger er det "lov"?

Anbefalte innlegg

Heisann

Vet om flere private boligere som jeg har lyst å tatt bilde av (men da aldri hatt kamera med) men lurer på om det er lov å ta bilder av private boliger, eller bør/må man f eks høre med bolig eier om det er greit?

Dette er jo boliger som ligger langs veien, hvis det skulle ha noe å si.

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er lov å ta eksteriørbilder av hus. Bygninger er en del av det offentlige rom.

Private hager er ikke åpne for allmenn ferdsel.

Men du kan komme langt med høflighet og smiger ...

Såvidt jeg vet trenger du heller ingen tillatelse for å publisere bilder av bygninger.

Dersom det er gjenkjennbare personer på bildet, er saken andreledes.

Lenke til kommentar

Hei

Takker for svar, dette er da bilder som jeg tenkte å ta av selve huset, ikke nødvendigvis hagen med. Personer vil jeg gjerne ikke ha med.

Evt personer som måtte "rote seg inn" på bildet, får man heller bare fjerne :)

Frode

Lenke til kommentar

Utvilsomt. Men du bryter ingen lover.

Edit: Du kan lage deg visittkort med navn, epost og telefonnummer. Gi det til de mistenksomme, og be dem ringe nummeret på kortet med egen mobil, for å vise at det faktisk fører til din mobiltelefon. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Etter som eg har forstått så er det svært få ting som det ikkje er lov å ta bilde av (forsvarshemmeligheiter f.eks).

Bortsett frå det så omhandler lovverket lovlegheita av å publisere bilder. Men så lenge bilda du tar er til eige bruk så kan du ta bilde av det aller meste sjølv om huseigaren blir sur. I alle fall om du befinner deg utanfor det private området når du tar bilda.

Har det ikkje vært tilfeller der personer har tatt svært uheldige fyllebilder av personer som har vært overstadig berusa der den som har blitt tatt bilde av har med loven i hånd krevd at bileta ikkje blir offentleggjort eller eventuellt trekkt tilbake. Men utan å ha grunnlag til å tvinge fotografen til å slette bileta.

Er det andre lover en åndsverkloven som er aktuell her og som kanskje regulerer tilgangen som personer har til å ta bileter?

Lenke til kommentar

Jeg ruslet rundt på Tåsen i Oslo med kameraet mitt og fikk en ganske sinna mann på nakken. Han mente jeg tok bilder av huset hans, og det hadde jeg ikke lov til. Har også hørt om flere som reagerer sånn. Jeg stod på veien, ikke i hagen eller i oppkjørselen, og den sinna mannen var så sinna at han omtrent ville rive kameraet mitt ut av hendene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...