Øsse Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Jeg kjører 10.04 på en Clevo W760CU bærbar PC. Denne datamaskinen har en "strømsparing"-knapp som bremser ned viften og antagelig klokker noe ned (Jeg vet ikke hva, står ikke i manualen). Min laptop har ikke et lys for å indikere om denne funksjonen er i bruk (saken er håndtert ved hjelp av programvare på Windows). Funksjonen fungerer helt fint, men noen ganger glemmer jeg om den er aktivert eller ikke. Hvordan kan jeg finne ut om den er det? Jeg vil skrive en liten indikator, men jeg vet ikke hvor jeg skal lete eller hva jeg skal leter etter for å se om strømsparingen er aktivert. Takk! Endret 23. mai 2010 av cyclo Emnetittel endret for å bli mer forklarende. Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Det kan hende at du kan finne noe ved hjelp av acpi_listen. Har ikke brukt det selv, men har sett at det blir brukt en del til slike ting. Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Tusen takk for tipset! acpi_listen spytter ut diverse info når jeg trykker på knappen. Jeg så på man-pagen at det er noe som heter acpid, en deamon. Videre er det en såkalt socket som heter acpid.socket, som deamonen skriver til. Jeg regner med dette er måten å gjøre det på. Så nå gjelder det å finne ut hvordan jeg bruker en sånn socket. Det er utrolig hvor mye man kan lære på bare 5 minutter! Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Fikk det til!! Sånn noelunde i hvertfall. #!/usr/bin/python import socket s = socket.socket(socket.AF_UNIX, socket.SOCK_STREAM) s.connect("/var/run/acpid.socket") data = "tull" while 1: data = s.recv(1024) if data.find("processor CPU0 00000080 00000004") > -1: print "ON" if data.find("processor CPU0 00000080 00000000") > -1: print "OFF" s.close() Analyserte outputen fra acpi_listen og fant noe jeg kunne lete etter, og det der passet fint. Den spytter ut to linjer per kjerne, men jeg trenger vel strengt tatt ikke mer enn en sånn liten sjekk. Nå gjelder det bare å legge til tusenvis av linjer for å lage en enkel notification-app-sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå