AvidGamer Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Vet ikke om dette er rette plassen for dette emnet, men forsøker. I de siste 2 mnd har jeg hatt en fantasi i å hjelpe en tigger/hjemløs eller lignende person. Særlig også fordi antallet tiggere i byen har vokst noe vannvittig, og jeg er ikke av typen som klarer å ignorere dette. Grunnen min er litt egoistisk. Jeg føler at så langt i mitt liv, har jeg ikke gjort noe jeg kan se tilbake på og være virkelig stolt av...heller det motsatte. Det virker som et mye bedre ting å gjøre enn å få barn i et allerede overpopulært verden. Jeg er ikke en rik person, så dette blir ikke noe Pretty Woman scenario. Uansett hvor vanskelig jeg har det, har disse personene det mye verre. Mitt liv er luksus i sammenligning, jeg har mat i magen, et tak over hode, og varme. Det er ikke mye som trengs å gjøre for å hjelpe en person i denne situasjonen....litt daglig mat, anledning til å vaske seg og klær o.l. MEN, det er selvklart farer i dette og det er disse som stopper meg. Personen kan bli opptatt av meg, og kan forfølge meg ut av desperasjon...ordtaket «Give an inch and they take a mile» kommer til tankene. Det er en god mulighet at personen er en del av et organisert miljø, og kan rane meg, eller mitt hjem. Jeg kan bli smittet av en sykdom. Personen kan spre ordet til andre, og jeg blir bombardert av folk når jeg er ute i byen, eller hjemme. Jeg er heller ikke type person som gir penger til tiggere i gaten, selv om jeg har veldig lyst. Meiner at dette vil bare føre til at ordet vil spre seg at denne byen er det penger å få, og mer tiggere kommer. Derfor har jeg lyst å fokusere på en person og gå «full out». Synes det hadde vært skikkelig interessant, og inspirerende å høre fra folk som har faktisk utført dette. Ble det suksess, eller fiasko? Kanskje jeg kan få noen tips på hvordan å fremføre dette? Noen andre som har denne «drømmen/fantasien»? Hva hindrer deg? Bør jeg/folk gjøre det? Endret 19. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
HValder Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Du kan bli smitta av sjukdom? Planlegger du intimkontakt med personen ? Få deg ein frivillig jobb ala suppekjøkken e.l. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Hvorfor ikke lage litt suppe som du deler ut til de som sitter på gaten? Det å invitere dem hjem til deg ville jeg virkelig tenkt over to ganger! Desverre er det nok mange som vil se muligheten i det du åpner for mer enn det du ønsker å tilby. Det du kunne vurdert, er å betale dem inn på en svømmehall og gitt dem såpe og håndkle. Kanskje ta dem med på litt mat etterpå? Iallefall til å begynne med, for å unngå uønskede hendelser/utfall.. 1 Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Du kan bli smitta av sjukdom? Planlegger du intimkontakt med personen ? Få deg ein frivillig jobb ala suppekjøkken e.l. Er vel ikke det reneste å ta med en tigger/rusavhengig fyr fra Plaza for så å la han vaske seg og sitte på samme spise bord som deg selv. Jeg sier bare hold deg unna dette, de norske statborgerne kan vel få hjelp om de vil, men er vel rusavhengige. Utlendingene er vel enten med i krim miljø eller har ikke rett til å være her, finn noe annet du kan rense samvittigheten din med. Endret 19. mai 2010 av The-One Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Ikke bli støtt, men du er altså en gamer på trygd som har ting på samvittigheten som hindrer søvn? Det lurte frem et lite smil 1 Lenke til kommentar
SweetMaryJane Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 "Og i et ønske å kvitte meg med disse dårlige hendelsene som spøker meg (og som til tider hindrer søvn), har jeg lyst til å fullføre denne fantasien." Tror nok du må klare tilgi deg selv, før du blir kvitt sånne følelser. Har ikke noe tror på at det fungerer (for din egen del) å "kjøpe seg fri" ved å hjelpe andre. Hvis du vil hjelpe andre mennesker finnes det jo flere frivillige organisasjoner du kan du kan melde deg inn i.. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Hvorfor ikke lage litt suppe som du deler ut til de som sitter på gaten? Det å invitere dem hjem til deg ville jeg virkelig tenkt over to ganger! Desverre er det nok mange som vil se muligheten i det du åpner for mer enn det du ønsker å tilby. Det du kunne vurdert, er å betale dem inn på en svømmehall og gitt dem såpe og håndkle. Kanskje ta dem med på litt mat etterpå? Iallefall til å begynne med, for å unngå uønskede hendelser/utfall.. Skrev en klok mann. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Høres ut som en dårlig ide. De folka du vil hjelpe har ikke stolthet til å ta imot på denne måten. Det du vil ende opp med er en beruset og uforskammet cable guy som lukter vondt og tar maten din. Hvis du føler det blir for mye, vil du ikke kunne kutte kontakten uten å få dårlig samvittighet, og så sitter du der. Fattig på penger og rik på dårlige vibber. Meld deg heller frivillig et sted hvor det ikke blir så personlig. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) "Og i et ønske å kvitte meg med disse dårlige hendelsene som spøker meg (og som til tider hindrer søvn), har jeg lyst til å fullføre denne fantasien." Tror nok du må klare tilgi deg selv, før du blir kvitt sånne følelser. Har ikke noe tror på at det fungerer (for din egen del) å "kjøpe seg fri" ved å hjelpe andre. Hvis du vil hjelpe andre mennesker finnes det jo flere frivillige organisasjoner du kan du kan melde deg inn i.. Nå må du ikke ta ting ut av kontekst her...jeg sa jo "Jeg føler at så langt i mitt liv, har jeg ikke gjort noe jeg kan se tilbake på og være virkelig stolt av...heller det motsatte." før den settningen du nevner. Dette er hovedgrunnen. Jeg har tilgitt megselv, men som alle opplever vil ting fra fortiden komme dukkende opp av og til. Jeg vil at noe godt skal også kunne dukke opp. Meld deg heller frivillig et sted hvor det ikke blir så personlig. Skulle gjerne det, men det har jeg ikke tid til. Dessuten så er det voldsomt upersonlig, og hjelper bare litegrann. Det du kunne vurdert, er å betale dem inn på en svømmehall og gitt dem såpe og håndkle. Kanskje ta dem med på litt mat etterpå? Iallefall til å begynne med, for å unngå uønskede hendelser/utfall.. Joda, er sånn jeg har tenkt. Starter i det små. Gir litt mat daglig osv. Jeg snakker ikke om å ta personen hjem samme dag! Endret 19. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Meld deg heller frivillig et sted hvor det ikke blir så personlig. Skulle gjerne det, men det har jeg ikke tid til. Dessuten så er det voldsomt upersonlig, og hjelper bare litegrann. -Går du ikke på trygd? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Og driver med omskolering, og kurser hver dag, inkl helgen. Tror du alle på trygd sitter på ræva? Jeg stikker fra hjem kl 7 om morgingen, og er ikke hjemme før 5 om kvelden. Dessuten er det ikke det dette emnet skal dreie seg om. Endret 19. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Ikke tid? Går du ikke på trygd, da? Jeg tror ikke akkurat du må jobbe fulltid hvis du melder deg frivillig. Det du må tenke litt ekstra hardt på er hvordan en tigger har det og hva dette vil bety for mellommenneskelige forhold. Det å begynne å tigge betyr at man har tatt et ganske stort sprang bort fra alminnelig stolthet. Jeg sier ikke at man er en drittsekk, men er man tigger, tar man det man får. Får man alt, tar man alt, og du med din dårlige samvittighet er i fare for å gi alt. Det er derfor man bør ha en institusjon av noe slag mellom giveren og mottakeren, slik at overivrige givere ikke ender opp med å gi bort hele seg. En annen ting er at det å bli omsorgsperson for en tigger slik du beskriver her, egentlig bare er å utsette et problem som før eller senere blir det offentliges ansvar. Skal du virkelig hjelpe folk som har det vanskelig, er kanskje det beste du kan gjøre å hjelpe dem med å fylle ut skjemaer på Nav. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Og driver med omskolering, og kurser hver dag, inkl helgen. Tror du alle på trygd sitter på ræva? Jeg stikker fra hjem kl 7 om morgingen, og er ikke hjemme før 5 om kvelden. Dessuten er det ikke det dette emnet skal dreie seg om. Var ikke meningen å fornærme deg men jeg trodde det ja. Enten så sitter man på ræva eller så har man sykdom/skade å da burde man vel sitte på ræva. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Virker som folk henger seg for mye opp i at jeg er på trygd og min "sammvitighet". Dette har jeg nå slettet fra OPen slik at dette skal ikke gå feil rettning. Hensikten min var å snakke om muligheten og fantasien/drømmen i å hjelpe en person ut fra et helvete til et normalt liv, og eventuelt høre fra folk som har utført dette. @ Bobbylove, neida er ikke fornærmet. Min egen feil at jeg nevnte det i posten. Endret 19. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Din samvittighet er en viktig faktor her. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Dersom du ikkje har tid til å stille opp nokre timar på eit suppekjøkken har du hvertfall ikkje tid til å hjelpe ein enkelt uteligger. Evt. kan du lage mat og dele ut, ditt eige suppekjøkken etter din timeplan om du vil. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Skal du virkelig hjelpe folk som har det vanskelig, er kanskje det beste du kan gjøre å hjelpe dem med å fylle ut skjemaer på Nav. Hadde den holdningen selv da jeg var 18, men som voksen forandrer holdningen og du har lyst å være en god person og gjøre gode ting her i verden. Det er jo en flott fanatsi/drøm, eller ja, et ønske å kunne gi en person et hjelpende hånd. En person uten hjem en mulighet å stå på egne bein. Ingen vil jo gi dem en skjanse siden de er skittne. Å gi litt mat, eller seng fra et organisasjon er jo flott, men det hjelper ikke nok. Jeg har sett flere dokumentarer der de vasker opp en og hjelper personen ut i livet. Må være utrolig belønnende og god følese. Endret 19. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Vet ikke hvilken by du bor i men jeg har aldri sett noen uteliggere det virker som det er noe særlig håp for. Det går jo i narkomane som familien stort sett har prøvd å hjelpe flere ganger. Hvorfor skal det plutselig funke når du prøver? Resten er vel rumenere som vi burde hjelpe ut av landet, når de faktisk BARE er her for å utnytte naive nordmenn. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Skal du virkelig hjelpe folk som har det vanskelig, er kanskje det beste du kan gjøre å hjelpe dem med å fylle ut skjemaer på Nav. Hadde den holdningen selv da jeg var 18, men som voksen forandrer holdningen og du har lyst å være en god person og gjøre gode ting her i verden. Det er jo en flott fanatsi/drøm, eller ja, et ønske å kunne gi en person et hjelpende hånd. En person uten hjem en mulighet å stå på egne bein. Ingen vil jo gi dem en skjanse siden de er skittne. Å gi litt mat, eller seng fra et organisasjon er jo flott, men det hjelper ikke nok. Jeg har sett flere dokumentarer der de vasker opp en og hjelper personen ut i livet. Må være utrolig belønnende og god følese. Så jeg er 18, og grunnen til at vi ikke mener det samme er at du er mer moden enn meg? Ok, gjerne for meg. Gi lillefingeren til en desperat mann og se om du klarer å holde ham unna resten av armen. Ikke lær ham å fiske, gi ham fisk til det er deg han er sur på for at han ikke klarer det selv. Gjør du folk avhengige av deg, påtar du deg et ansvar du ikke uten videre kan velge bort. Ber du om råd, må du tåle å få noen du ikke liker uten å sprike med piggene. Jeg synes ideen din er naiv og selvdestruktiv, men gjør for all del som du vil, jeg skal ikke si noe mer. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Så jeg er 18, og grunnen til at vi ikke mener det samme er at du er mer moden enn meg? Sa ikke du var 18, sa at JEG selv hadde det synet da jeg var 18. Ikke lær ham å fiske, gi ham fisk til det er deg han er sur på for at han ikke klarer det selv. Gjør du folk avhengige av deg, påtar du deg et ansvar du ikke uten videre kan velge bort. Ber du om råd, må du tåle å få noen du ikke liker uten å sprike med piggene. Jeg synes ideen din er naiv og selvdestruktiv, men gjør for all del som du vil, jeg skal ikke si noe mer. Om du tenker før du skriver? Det er jo det jeg vil. Om jeg bare GIR han mat, eller penger, eller deltar i en orgaisasjon for å GI mat/seng, så lærer jeg han jo ikke "å fiske". Men om jeg hjelper personen å komme seg på egne bein slike at han/hun kan klare seg i samfunnet..ja da har jeg jo "lært han å fiske". Du driver å si mot degselv. Eller tror du virkelig at en hjemløs skitten person kan gå til et jobbinterview og få en jobb? Og jeg har aldri sakt at jeg skal utføre dette. Det er noe jeg ønsker/drømmer om å kunne utføre, for øyeblikket er det bare noe jeg tenker på. Å hjelpe et medmenneske som virkelig trenger det. Jeg har hode godt på skuldrene, og kaster meg ikke inn i noe uten å gjennomtenkt saken. Trodde at emnen ville mulig åpne opp litt og vise andre godhjertet folk med flotte fortellinger der de selv har hjelpet folk.... Jeg naiv? Vel, kansje i den forstand at jeg trodde dette ville vært et interessant emne å diskutære. Isteden står jeg her og må forsvare en god tanke....ganske trist. Endret 19. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå