Lantador Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 hvis du jobber med data, altså sitter forran pc'en, med tanke på lønn, fekt ingeniør. Lenke til kommentar
dragon Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 kommer ikke så langt idag, dårlige tider innen IT... Lenke til kommentar
BBC Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Helt avhengig av utdanning, kvalifikasjoner, offentlig/privat sektor. Er du en veldig flink sivilingeniør med de rette kvalifikasjonene kan du sikkert havne på ~400.000 i startlønn :smile: Lenke til kommentar
lax Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Tar du femårig utdannelse som sivilingeniør innen dtatteknikk (som de i alle fall har på NTNU) får du relativt bra betalt. Da har du i alle fall den høyeste "tekniske" datautdannelsen som finnes i Norge så vidt jeg vet.. Når tidene var litt bedre (sånn rundt 98-99) vet jeg om en datasiving som ikke tok jobber under 700000,- Men lønnsnivået er nok trolig mye lavere nå dessverre.. Uansett så vil jeg anbefale deg å velge utdanning etter det du er interessert i, ikke etter hvor høy lønn du får.. Lenke til kommentar
Brugle Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Men man først er inne på temaet.. Hvilke krav stiller NTNU for å komme inn. Fag fra V.G.S og karakterer og sånn. Lenke til kommentar
[LOST]Snik Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Det spørs kva du meiner med "høgt", lønn eller stilling? Lønn, som ansatt: ~900k, da med 15-20 års erfaring. Lønn, som sjølvstendig: ubegrensa Utdanning: Ingeniør(3år), siv.ing/mastergrad(5år), doktorgrad(8-9år). Som doktor kan du få stilling som professor, lønn ~500k. Men generelt kan ein ingeniør nå like høgt som ein siv.ing(eller noko anna), men det vil vanlegvis ta litt lengre tid, fordi det er nødvendig med meir etterutdanning og slikt. Sats på ein doktorgrad i datateknikk, pluss ein mastergrad i økonomi/ledelse så er du sikra feit jobb med opp mot millionlønn. Ulempa er at det tek 10-11år. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 ØHhhhhh nå må dere søren klype meg skjerpe dere .... Flere år utdanning for å få seg en jobb med pc ?? LMAO har en haug med kamerater som jobber med data til daglig ..... ikke en av dem har utdannelse innen data bortset kanskje fra noen kurs dem tok i yngre alder .... Fex har en kamerat av meg som ikke har mer en 9årig grunnskole fikk seg en jobb i ett firma som jobbet med data .... bygde på med ett par kurs under veis ... i dag driver han firma som går så det suser en annen kompis har gymnas utd ... starta opp med ett par gamle PC-er hjemme i stua... satt opp en web server og jobbet seg oppover og i dag har dem eget lokale og klarer seg veldig bra ...... en annen kamerat lasta ned ett 3d prog fra nett .... satt og lekt litt med d .... mekka noen animasjoner ... og fikk jobb på flekken som webdesigner og 3d model animator Lenke til kommentar
[LOST]Snik Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 Quote: On 2002-01-29 23:39, Brugle skrev:Men man først er inne på temaet.. Hvilke krav stiller NTNU for å komme inn. Fag fra V.G.S og karakterer og sånn. Poenggrenser siv.ing 7.aug 2001 Komm.tek - 61,0 Data.tek - 58,3 Elektronikk - 55,5 Ind.øk - 64,7 Krav om matte og fysikk i tredje vgs. http://www.samordnaopptak.no/statistikk/ Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 gjør heller som meg og lag 'brett' til unreal2 er du flink så kan du 'wear pimp suits and drive viper' Lenke til kommentar
xeon Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Hva er det generelle lønnsnivået innen data, vil det bli høyere når det blir bedre tider innen data. Hva slaks utdannelse og jobb er det dere har Mvh, Roger Lenke til kommentar
talisar Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Lønn er veldig avhengig av hvor man bor også. Kjenner folk jeg studerte sammen med (3årig høgskole ingeniør) som fikk 250k i startlønn i Grimstad. I Kristiansand er det vel noe tilsvarende på 270K (dersom du er normal dårlig og ikke kan noe) I Oslo får man vel lett 300K+ om man kan litt, og vet om de som har hatt Siving (5årig) som lett har fått 357K i startlønn. Arbeidserfaring og annen kompetanse har også mye å si. På den annen side kjenner jeg de her i Oslo som ikke har vgs en gang og likevel har 350K... alt på sin plass og tid. Jeg ville tatt en jobb for 280K i året jeg om miljøet og arbeidsoppgaver var spennende nok:) Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Quote: Uansett så vil jeg anbefale deg å velge utdanning etter det du er interessert i, ikke etter hvor høy lønn du får.. Helt enig, MEN en jobb som du tjener under 300.000,- - er det noe å trakte etter ? Nei, isåfall så har du mye penger på bok fra før. Man må kunne gå ut ifra at man skal forsørge en familie på èn lønning, selv om du har samboer e.l. som jobber. Aldri godt å vite hva som skjer. Jeg tjener lusne 270.000,- i året. (Jobber på Bilverksted > Delelager). For øyeblikket jobber ikke kona og det er IKKE lett å leve av den lønna. Det er tross alt penger vi lever av. :smile: Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 **** så griske dere er! Penger penger penger..Det er da ikke alt! Før måtte folk gjerne jobbe seg opp, få ansinitet og erfaring, selv om de hadde utdannelse og kvalifikasjoner. Har inntrykk av at halvparten av folka som styrer nettverk, web-servere, slenger sammer noen linjer kode osv, knapt er tørre bak øra. Lønnsnivåene er jo heller ikke på greip. Nyutdannede datafolk med relativt korvarig utannelse får over 3-400k...usj! Databransjen er, om ikke en døgflue, så i allfall en veldig ustabil bransje. Det har vi sett til gangs de siste året hvor IT-hypen fra tampen av 90-tallet har falt no vannvittig. Ting kommer garantert til å forbedre seg over tid, men at svingningene kommer til å være der? You bet! Tror det eneste fornuftige om en ønsker å satse innen IT er å få seg en solid utdannelse innen fagområdet, slik enkelte her beskriver. Husk, om du får deg jobb er det ikke sikkert du får beholde den over tid i markedets mange konjuktursvingninger. Spesielt om tilhører de mange lavkvalifiserte i bransjen! Til syvende og sist er skikkelig utdannelse tingen.. Lenke til kommentar
kaofbc Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Jeg studerer informatikk grunnfag (eller hva det nå heter for tiden) og skal ta en master-grad. Jeg tror vi lærer noe av det samme som alle på siv.ing bare at vi slipper matte og fysikk. Jeg lurer på om de to utdanningene er likestilte eller om siv. ing. er mer ettertraktet....?Logisk sett så burde vi jo ha mer kunnskap om it fordi vi ikke trenger 10(?) vekttall med matte osv....... Lenke til kommentar
[LOST]Snik Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 kaofbc: Trur nok du har litt rett, på informatikk lærer ein meir om informatikk som sådan. På siv.ing er det meir fokus på teknologisk problemløysing. Altså få ting til å funke. I tillegg er litt økonomi/ledelse på siv.ing, som ikkje er direkte knytta til fagområdet, men som er kjekt å ha når ein skal ut å jobbe. Så eg trur at i utgangspunktet kan ein siv.ing litt om alt, medan ein informatikk-master har gått djupare innafor eitt fagfelt. Men om den eine er meir ettertrakta enn den andre veit eg ikkje, ein grad på masternivå skal uansett borge for god kvalitet. Det som kan vere utslagsgivande er bakgrunnen til dei som skal tilsetje deg. Det er velkjent at folk vil foretrekke dei som har nokonlunde lik bakgrunn, altså vil ein siv.ing lettare akseptere ein annan siv.ing fordi han veit akkurat kva slags kvalifikasjonar som ligg bak. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Informatikk har som du sier ikke all den psyke matta, fysikken og alle de andre teoretiske fagene vi har på ingeniør. En med hovedfag i Informatikk er derfor mye mer spesialisert i å sitte og trykke på en datamskin. Tror heller ikke dere har økonomi og ledelse og slike fag. Selv tar jeg ingeniør fordi jeg ikke vet hva jeg vil. Man får et bredt grunnlag og er innom det meste. Jeg kan faktisk ta hovedfag i informatikk med det samme hvis jeg vil, faktisk et halvt år tidligere enn man kan dersom man studerer informatikk. Det kommer vel alt ann på hva man vil gjøre. Selv om jeg gjør det greit i programmering og andre datafag, har jeg egentlig ikke lyst til å ende opp som en nerd som bare sitter og glaner på skjermen. Kan kanskje gjøre sånt et par år, men... Lenke til kommentar
paper Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Quote: On 2002-01-29 23:55, [LOST]Snik skrev: Quote: On 2002-01-29 23:39, Brugle skrev: Men man først er inne på temaet.. Hvilke krav stiller NTNU for å komme inn. Fag fra V.G.S og karakterer og sånn. Poenggrenser siv.ing 7.aug 2001 Komm.tek - 61,0 Data.tek - 58,3 Elektronikk - 55,5 Ind.øk - 64,7 Krav om matte og fysikk i tredje vgs. http://www.samordnaopptak.no/statistikk/ Er ikke helt korrekt.. Kommer jo an på om du går direkte fra VGS eller går via militæret/folkehøyskole eller lignende.. Poenggrensene hvis du kom direkte fra vgs var på siv.ing NtNU i høst: kom.tek - 58,3 data.tek - 56,5 elek - 55,- ind.øk - 60,5 --------------------------------------------------- Ellers så er siv.ing et mer kvalitetsstempel i forhold til informatikk.. Klart at har du hovedfag i informatikk, så får du deg greit jobb, men i forhold til en siv.ing. med samme snitt, tror jeg den stiller en del sterkere i jobbsøkingen. Den store forskjellen i utdanning mellom informatikk og datateknikk, er at informatikk er spesialisert i sammenhengen GUI->bruker, mens datateknikk er spesialisert i bl.a. backend, altså det som ligger bak det hele.. :smile: [ Denne Melding var redigert av: paper på 2002-01-30 12:50 ] Lenke til kommentar
negerhenriksen Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Jeg går VK2 Kontor og Datasystemer , etter dette året får jeg fagbrev som Datatekniker (noen som har en ide om hvilken grunnlønn man får da sånn ca.) Lurer på å ta forkurs å gå videre på Høyskole for å få meg en fetere utdanning . *Penger er ikke alt , bare man har nok av dem* Mvh. Lars Erik Lenke til kommentar
walestr Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Hei Alle. foreslår en teknikker eller ingeniør utdannelse med data som interessefag/fordypning. Sats på nettverksdata og denslags. "lydkort" innstallatører fra konsulentfirmar med høy timepris har nå endelig industrien fått nokk av. Lønningene og engasjemanga til denne kategorien konsulenter er nokk over. Roger [email protected] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå