Gå til innhold

Olympus problemer


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et Olympus E-420 fra Pixmania i januar. Oppdaget til min store fortvilelse i går at noen av pixlene på lcd skjermen har død. Ringte pixmania. De ville hente det med UPS og sende det til utlandet for rep. Jeg fikk returpapirer på mail og et nummer til UPS for å avtale henting. Spurte hvor lang tid det tar, da sa de at de har frist på 21 dager til å fikse det fra de mottar sendingen. Det vil si at jeg må regne med å bli uten kamera i minst en mnd pga noen dumme pixler. Ringte til en fotobutikk i Bergen og spurte om det var noe lokalt olympus verksted, eller nasjonalt. Fikk til svar at Olympus Norge bare tar imot og sender videre til utlandet. Hva skal jeg gjøre nå som det er ferie og alt? Jeg må ikke bare sende kamerahuset, men alt jeg fikk med i pakken dvs, ekstra objektiv, batteri, og kamerahus, så jeg mister det viktigste utstyret til sommeren. Kjøpte jo kameraet for å ha det i sommer så er ganske drit. =(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er piksler på sensoren, så vil sensormapping normalt løse det problemet.

 

Hvis du ser disse feilfarga pikslene på bildenene når du ser på de på PC'en, så er det sensor piksler.

 

Hvis du ikke ser de på bildene, så ville jeg ventet med å sende inn kamera til etter ferien.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er akkurat nå, men før så var Olympus Norge veldig serviceinnstilte. Det var faktisk så bra, at om det ble en feil på kameraet/objektivet innen seks måneder, så kunne kunden gå til butikken og bytte til ny vare. Eneste kravet var at butikken sjekket kameraet nøye for synlige skader som kunne ha oppstått ved støt/klem/vannskade. Butikken sendte så kameraet inn til den norske importøren som sendte en ny salgspakke til butikken (evt. kunden om butikken ikke hadde varen på lager). Jeg gjorde dette for mange kunder, og det fungerte utmerket.

 

Men dette gjelder jo kun om du hadde kjøpt norsk modell hos en norsk forhandler... og det hadde vært mye lettere å fått gjennomslag om det i tillegg var kjøpt på et fysisk utsalgssted (ikke nettbutikk).

 

Men som sagt... vet ikke om dette gjelder lenger, da det er lenge siden jeg har hatt behov for å ta i mot et Olympus-kamera på garanti/reklamasjon.

 

Når det gjelder pixelfeil på selve skjermen, har ikke dette noen annen innvirkning enn at det er irriterende. Det vil ikke synes på bildene (dette kan sjekkes ved å se på bildene på en datamaskin... er ikke pixelfeilen der da, så er det bare skjermen). Da ville jeg sterkt vurdert å blåse i å sende kameraet inn på reparasjon uansett... ihvertfall ventet til etter sommerferien.

 

Skjønner heller ikke hvorfor du må sende med alt tilbehøret. Det er jo kameraet det er en feil med. Verken USB-kabelen, esken kameraet kom i eller bruksanvisningen kan føre til døde piksler på skjermen :)

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er akkurat nå, men før så var Olympus Norge veldig serviceinnstilte. Det var faktisk så bra, at om det ble en feil på kameraet/objektivet innen seks måneder, så kunne kunden gå til butikken og bytte til ny vare. Eneste kravet var at butikken sjekket kameraet nøye for synlige skader som kunne ha oppstått ved støt/klem/vannskade. Butikken sendte så kameraet inn til den norske importøren som sendte en ny salgspakke til butikken (evt. kunden om butikken ikke hadde varen på lager). Jeg gjorde dette for mange kunder, og det fungerte utmerket.

 

Men dette gjelder jo kun om du hadde kjøpt norsk modell hos en norsk forhandler... og det hadde vært mye lettere å fått gjennomslag om det i tillegg var kjøpt på et fysisk utsalgssted (ikke nettbutikk).

 

Men som sagt... vet ikke om dette gjelder lenger, da det er lenge siden jeg har hatt behov for å ta i mot et Olympus-kamera på garanti/reklamasjon.

 

Når det gjelder pixelfeil på selve skjermen, har ikke dette noen annen innvirkning enn at det er irriterende. Det vil ikke synes på bildene (dette kan sjekkes ved å se på bildene på en datamaskin... er ikke pixelfeilen der da, så er det bare skjermen). Da ville jeg sterkt vurdert å blåse i å sende kameraet inn på reparasjon uansett... ihvertfall ventet til etter sommerferien.

 

Skjønner heller ikke hvorfor du må sende med alt tilbehøret. Det er jo kameraet det er en feil med. Verken USB-kabelen, esken kameraet kom i eller bruksanvisningen kan føre til døde piksler på skjermen :)

 

 

Nå viste det seg at jeg ikke trengte å sende det inn, tok en pixelmapping slik flere foreslo og det løste problemet. =) Jeg får håpe at det ikke skjer noe med kameraet mitt mer, men har egentlig ikke grunn til å tro at det skal skje. Jeg får heller tenke at neste gang så får jeg kjøpe et kamera i en butikk og som har lokal avtale med verksted slik at det ikke må sendes til utlandet. Det virker jo veldig tungvint å måtte sende kamera helt til Østeuropa for å få det reparert, men olympus er også kjent for god kvalitet så krysser fingrene for at det ikke skjer noe som må fikses av garantien. =) Er veldig fornøyd med utstyret ellers, har ikke noe negativt å si utenom at det ikke er noen lokal reperatør hvis det skal skje garantisaker. Men går ut i fra at hvis jeg klarer å skade kamera ved uvørenhet at jeg kan gå til et vanlig verksted?

Lenke til kommentar

Da var det ikke piksler på LCD skjermen som var døde, men på sensoren :)

 

Bra det løste seg så greit.

 

Tydeligvis =) Jeg trodde det var på LCD skjermen pga det var bare syndlig på den, ikke på bildene når de var tatt. Men etter jeg tok mapping så funket det. =) Kanskje litt dumt spørsmål, men hva er mapping? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...