Tullballj Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Jeg kjøpte meg et Olympus E-420 fra Pixmania i januar. Oppdaget til min store fortvilelse i går at noen av pixlene på lcd skjermen har død. Ringte pixmania. De ville hente det med UPS og sende det til utlandet for rep. Jeg fikk returpapirer på mail og et nummer til UPS for å avtale henting. Spurte hvor lang tid det tar, da sa de at de har frist på 21 dager til å fikse det fra de mottar sendingen. Det vil si at jeg må regne med å bli uten kamera i minst en mnd pga noen dumme pixler. Ringte til en fotobutikk i Bergen og spurte om det var noe lokalt olympus verksted, eller nasjonalt. Fikk til svar at Olympus Norge bare tar imot og sender videre til utlandet. Hva skal jeg gjøre nå som det er ferie og alt? Jeg må ikke bare sende kamerahuset, men alt jeg fikk med i pakken dvs, ekstra objektiv, batteri, og kamerahus, så jeg mister det viktigste utstyret til sommeren. Kjøpte jo kameraet for å ha det i sommer så er ganske drit. =( Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Når det gjelder pixmania så hadde jeg ikke sendt inn noe som helst før det var langt mer alvorlige feil enn dette. De har et litt frynsete rykte når det gjelder retur og service. Har du testet pixel mapping? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Hvis det er piksler på sensoren, så vil sensormapping normalt løse det problemet. Hvis du ser disse feilfarga pikslene på bildenene når du ser på de på PC'en, så er det sensor piksler. Hvis du ikke ser de på bildene, så ville jeg ventet med å sende inn kamera til etter ferien. Endret 19. mai 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Om det bare er på skjermen, er det vel ikke sikkert det dekkes av garanti engang? Er det ikke stort sett en regel produsentene har om at det må være mer enn så og så mange døde piksler? Kommer det på bildene vil en sensormapping stort sett ordne det ja. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 pixel mapping var en god idè, det fikset hele problemet. =) Tusen takk alle sammen, nå ble jeg spart for mye bryderi. =) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Vet ikke hvordan det er akkurat nå, men før så var Olympus Norge veldig serviceinnstilte. Det var faktisk så bra, at om det ble en feil på kameraet/objektivet innen seks måneder, så kunne kunden gå til butikken og bytte til ny vare. Eneste kravet var at butikken sjekket kameraet nøye for synlige skader som kunne ha oppstått ved støt/klem/vannskade. Butikken sendte så kameraet inn til den norske importøren som sendte en ny salgspakke til butikken (evt. kunden om butikken ikke hadde varen på lager). Jeg gjorde dette for mange kunder, og det fungerte utmerket. Men dette gjelder jo kun om du hadde kjøpt norsk modell hos en norsk forhandler... og det hadde vært mye lettere å fått gjennomslag om det i tillegg var kjøpt på et fysisk utsalgssted (ikke nettbutikk). Men som sagt... vet ikke om dette gjelder lenger, da det er lenge siden jeg har hatt behov for å ta i mot et Olympus-kamera på garanti/reklamasjon. Når det gjelder pixelfeil på selve skjermen, har ikke dette noen annen innvirkning enn at det er irriterende. Det vil ikke synes på bildene (dette kan sjekkes ved å se på bildene på en datamaskin... er ikke pixelfeilen der da, så er det bare skjermen). Da ville jeg sterkt vurdert å blåse i å sende kameraet inn på reparasjon uansett... ihvertfall ventet til etter sommerferien. Skjønner heller ikke hvorfor du må sende med alt tilbehøret. Det er jo kameraet det er en feil med. Verken USB-kabelen, esken kameraet kom i eller bruksanvisningen kan føre til døde piksler på skjermen Endret 19. mai 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Vet ikke hvordan det er akkurat nå, men før så var Olympus Norge veldig serviceinnstilte. Det var faktisk så bra, at om det ble en feil på kameraet/objektivet innen seks måneder, så kunne kunden gå til butikken og bytte til ny vare. Eneste kravet var at butikken sjekket kameraet nøye for synlige skader som kunne ha oppstått ved støt/klem/vannskade. Butikken sendte så kameraet inn til den norske importøren som sendte en ny salgspakke til butikken (evt. kunden om butikken ikke hadde varen på lager). Jeg gjorde dette for mange kunder, og det fungerte utmerket. Men dette gjelder jo kun om du hadde kjøpt norsk modell hos en norsk forhandler... og det hadde vært mye lettere å fått gjennomslag om det i tillegg var kjøpt på et fysisk utsalgssted (ikke nettbutikk). Men som sagt... vet ikke om dette gjelder lenger, da det er lenge siden jeg har hatt behov for å ta i mot et Olympus-kamera på garanti/reklamasjon. Når det gjelder pixelfeil på selve skjermen, har ikke dette noen annen innvirkning enn at det er irriterende. Det vil ikke synes på bildene (dette kan sjekkes ved å se på bildene på en datamaskin... er ikke pixelfeilen der da, så er det bare skjermen). Da ville jeg sterkt vurdert å blåse i å sende kameraet inn på reparasjon uansett... ihvertfall ventet til etter sommerferien. Skjønner heller ikke hvorfor du må sende med alt tilbehøret. Det er jo kameraet det er en feil med. Verken USB-kabelen, esken kameraet kom i eller bruksanvisningen kan føre til døde piksler på skjermen Nå viste det seg at jeg ikke trengte å sende det inn, tok en pixelmapping slik flere foreslo og det løste problemet. =) Jeg får håpe at det ikke skjer noe med kameraet mitt mer, men har egentlig ikke grunn til å tro at det skal skje. Jeg får heller tenke at neste gang så får jeg kjøpe et kamera i en butikk og som har lokal avtale med verksted slik at det ikke må sendes til utlandet. Det virker jo veldig tungvint å måtte sende kamera helt til Østeuropa for å få det reparert, men olympus er også kjent for god kvalitet så krysser fingrene for at det ikke skjer noe som må fikses av garantien. =) Er veldig fornøyd med utstyret ellers, har ikke noe negativt å si utenom at det ikke er noen lokal reperatør hvis det skal skje garantisaker. Men går ut i fra at hvis jeg klarer å skade kamera ved uvørenhet at jeg kan gå til et vanlig verksted? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Da var det ikke piksler på LCD skjermen som var døde, men på sensoren Bra det løste seg så greit. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Da var det ikke piksler på LCD skjermen som var døde, men på sensoren Bra det løste seg så greit. Tydeligvis =) Jeg trodde det var på LCD skjermen pga det var bare syndlig på den, ikke på bildene når de var tatt. Men etter jeg tok mapping så funket det. =) Kanskje litt dumt spørsmål, men hva er mapping? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Det er vel at kameraet finner ut hvilke piksler på sensoren som er døde, og tar informasjon fra pikslene rundt for å lage pikselen i den interne softwaren i stedet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå