Gå til innhold

BK: Panorama av Bergen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildekritikk:

 

Dette er ikke et panoramabilde av Bergen.

 

Et panorama er, per definisjon, et vidvinklet oversiktsbilde.

Dette bilde gir verken oversikt eller vidsyn.

Det viser et utsnitt av byen.

 

Bildet viser ikke historien om Bergen; Landskapet er byens kontekst.

Landskapet er grunnen til at byen ligger der den ligger; Strandflaten, dalen, fjellene, havnen, fjorden, øygarden og havet utenfor (og verden bak horisonten), er alle vesentlige for at byen er blitt til, og er viktige elementer å vise i et beskrivende panoramabilde av Bergen.

 

Kort historie:

Bergen var engang en av de store og viktig europeiske handels- og sjøfartsbyene.

Mange handelsmenn fra kontinentet var bosatt i byen, og handelsspråket var tysk/hollandsk.

Det tyske og hollandske ordet for "fjell" (i flertall) er nettopp "bergen".

 

Ekinorak: "Lurer på hva som kan gjøres ..."

-Endre tittel.

og

-Prøve igjen; om du vil lage et panoramabilde.

(Zoom UT, uendret manuell eksponering, knips på høykant med god overlapping, sett sammen bildene av Bergensdalen og Byfjorden til et P.)

 

Endring:

Jeg ser nå at dette kan leses som noe surmaget. Men det er gjort i beste mening.

Det er et greit bilde av Bergen sentrum i fugleperspektiv, men det er ikke et panorama av Bergen by.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Takk for kritikken. Dette var mitt første bilde satt sammen av flere bilder (12bilder). Tok en serier bilder som viser Damsgårdsfjellet og løvstakken over bildet men fikk ikke bildene til å blir bra nokk stiftet sammen.

 

Jeg er ser du tenker veldig på komposisjonen, kunne tenke meg å prøve igjen. fra hvilket fjell/vinkel vil du anbefale å fotografere Bergen by?

 

Det som er min inspirasjon til å ta bildet er å lage 1 høyoppløselig bilde av flere. Så å kalle det et "panorama" ble jo litt feil. Skal heller si et det er et bilde av Bergen sin bykjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...