karobaro Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 [/Hei! Jeg skal ha et fremmlgg (forberedelse til eksamn) i matte der jeg lager en egen oppgave innenfor temaene økonomi og sannsynlighet. Jeg har tenkt litt på å lage en oppgave der jeg reiser et sted og legger fram et budjett på det også et eller annet innfor sannsynlighet, men der sitter jeg litt fast. Er det noen som har gode ideer om hvordan jeg kan gjøre dette? Setter stor pris på alle svar, tips etc. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Du kan jo legge opp en økonomiplan hvor du planlegger å få alle inntektene dine fra lotto/tipping, og regne litt på sannsynligheter for å vinne og kanskje komme med noen eksempler på hvorfor dette ikke er verdens beste plan. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) For å få inn sannsynlighet: Hva er sjansen for at flyplassen er stengt pga en askesky? Ellers likte jeg forslaget til Ekko. Endret 19. mai 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
valentino Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Du sier ikke hvilket kassetrinn du går, men jeg vil uansett anbefale Binomisk sannsynlighetsfordeling. Dette blir gjerne brukt i forbindelse med prosjekter der du definerer to (eventuelt flere) utfall hver periode. Det er veldig enkelt å regne sannsynlighet på og du kan i tillegg gi forventet overskudd, eventuelt underskudd dersom du er negativ. Du kan si det er 60% (p) sannynlighet for at prosjektet går bra (situasjon opp), og 40% (1-p) sannsynlighet for at prosjektet går dårlig (situasjon ned). Forventet avkastning første år er da p*opp+(1-p)*ned. Er resutatet positivt 0 gjennomfører du prosjektet, er det negativt gjennomfører du ikke. Juster resultatene ved opp og ned (og sannsynlighetene) slik at du får det resultatet du ønsker og kan drøfte det videre. Dette kan også utvides til å være et prosjekt som går over flere år og du må da definere flere utfall på slutten og regne bakover. (Første året har 2 utfall, 2. året har 3 utfall, 3. året har 4 utfall, osv. men det forutsetter fast sannsynlighet for opp og ned for alle år). Eventuelt er overbooking av fly og hoteller en interessant problemstilling fra spillteorien. Endret 19. mai 2010 av valentino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå