SteinarBl Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Har lest og funnet mange gode råd her, takk til dere. Jeg skal ha en ny PC optimalisert til bilderedigering med Adobe Lightroom, Adobe CS5 (muligens videoredigering senere Adobe Elements Premiere). Jeg har tenkt å ta utgangspunkt i denne: Komplett Office 7 https://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10397&s=sc Foreløpig her jeg tenkt å oppgradere til følgende hovedkomponenter: (Til bilderegidigering har jeg hørt at prosessor/RAM og rask disk er det vesentligste) * Intel i7 quad i7-960 (er forskjellen til i7-930 stor)? * Crucial DDR3 1333MHz 12GB KIT CL9 * 2 * SSD disker, én til OS/programmer og en til scratch/arbeidsdisk. Er usikker på hvor store de børe være? Er det kvalitetsforskjeller på Corsair og Intel sine disker? * Skal også ha 1TB lagringsdisk og en tilsvarende for backup spom skal kunne lagres på et annet sted. * SKjermkortet er det jeg er mest usikker på. Adobe har bare 5 qualified graphic card, alle fra nVidia, beregent for Premiere (videoredigering) Om jeg ikke trenger GPU for videoredigering, holder det da med alle kort? Kan dette eventuelt byttes senere? Takknemlig for all hjelp Lenke til kommentar
SteinarBl Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Da er det bare å konstatere at dette var et spørsmål om ingen her kunne vare på og hjelpe meg med. Ha en fortsatt fin dag Lenke til kommentar
brekke00 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Da er det bare å konstatere at dette var et spørsmål om ingen her kunne vare på og hjelpe meg med. Ha en fortsatt fin dag til video redigering er det bedre med intel sine ssd disker. GPU kan byttes som på alle desktop maskiner. Til foto redigering trenger du også en god monitor. Ville egentlig anbefalt deg å kjøpe en 27" iMac Lenke til kommentar
HetrTiXc Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Nå skal ikke jeg skryte på meg all verden av førstehåndserfaring med akkurat de delene her, men internettet gir kunnskap og jeg regner med et svar er bedre enn ingen Intels siste generasjon med SSDer skal være svært gode kjøpe. Tror ikke du går feil med de. Test hos HW Når det gjelder prosessor så er det alltid sånn at forholdet ytelse/pris blir mindre desto høyere på ytelsesstigen man kommer, og personlig ville jeg nok valgt 920/930. Spesielt om du kan tenke deg og overklokke litt er de supre valg. Stort sett klokker de fleste i7 ganske bra og forskjellen i ytelse er liten. De 2 tusen du sparer på 930 kan du kjøpe ny prosessor for om, la oss si to år, og da øker levetiden. Søk litt rundt, feks Tomshardware Når det gjelder utnyttelse av skjermkort i prosessering har jeg ikke veldig mye kunnskap, men google er alltid en fin venn: Tomshardware Skjermkort er veldig enkelt å bytte selv, så det trenger du ikke å være redd for Ville egentlig anbefalt deg å kjøpe en 27" iMac Jeg mener det stikk motsatte. Tok raskt og konfigurerte en iMac 27 med tilsvarende specs(litt mer minne, uten ssd og middelmådig skjermkort, men med skjerm) og prisen endte opp på(i mine øyne)syke 26000. Hadde trådstartet ønsket Mac regner jeg med at han hadde visst det og ikke forslått en windowsmaskin. Sett fra et ytelsesperspektiv(som jeg antar hovedpoenget er) finnes det i alle fall ingen grunner til å gjøre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå