Gå til innhold

Opp i vekt

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte å skaffe et tilskudd. Det jeg ser er at det er masse å velge mellom...

F.eks. Bodymass, gainer, proteinpulver osv...

Jeg tenker å gå opp mest mulig (helst muskler) til sommerferien og skal begynne med et 5x5-program. Hva bør jeg skaffe? Gainer? Eller kanskje proteinpulver? Vil bli sterkest mulig til sommeren... Og få merkbart større muskler...

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke ta dette ille opp, men for meg virker det som at du er en nybegynner som har lite peiling på kosthold. "Gainer? Eller kanskje proteinpulver?" Proteinpulver er protein fra fra melk som er isolert, altså fett og karbohydrat er fjernet. Det er altså et pulver med opp mot 90% protein i, avhengig av kvaliteten. En gainer er en blanding av proteinpulver og karbohydratpulver. Bodymass kan jeg tenke meg er et spesifikt gainerprodukt.

Du sier du skal begynne med et 5x5 program, grei nok. Det du bør fokusere på er å spise mye. Spis mye protein, og spis generelt mye. Dog du trenger ikke spise mer enn ca. ett stort måltid mer enn det du gjør per i dag (om du ikke driver med kondisjonstrening f.eks.)

Kosttilskudd som proteinpulver og gainere er ment å bruke når man har funnet ut at man ikke klarer å dekke sitt daglige behov for protein og energi gjennom vanlig kost. Det virker litt som at du har tenkt å trene, har hørt om kosttilskudd, og tror dette er noe du må ha for å få muskler, og det er feil.

Om ikke dette er første gang du begynner å trene vil du nok ikke få merkbart større muskler på de 1-2 månedene frem til sommeren. De vil heller ikke være markerte ettersom du vil øke i fett i tillegg til muskler. Men jeg synes absolutt du skal begynne å trene.

Les litt rundt her på forumet før du stiller spørsmål, står sinnsykt mange tips osv. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Det er litt som du sier... Tror ikke jeg får i meg nok. Vi er mange i husstanden, og maten går fort tomt og det hender seg at jeg ikke får spist noen måltider pga mangel på pålegg/brød og diverse... Så er jeg av og til litt sløv. Så tror jeg ligger under når det gjelder å få i seg proteiner i hvertfall ;s Drikker ca. 0,5-1 L melk daglig, og det er jo ca. 30-60 gram proteiner? Av og til tror jeg ikke jeg dekker 100 gram engang... Veier 72 kg. ca.

Har lest litt og vil ikke ha noe tilskudd fordi jeg MÅ ha det, men jeg føler jeg trenger det. Med den treningen jeg allerede har gjort, har jeg hatt liten framgang og tror derfor jeg har noen mangler... Er mellom 178-180 cm høy og som nevnt veier jeg rundt 72 kg.

Spiller amerikansk fotball 3 ganger i uka, så løper en del også. Ved siden av det prøver jeg å trene styrke 3 ganger i uka. Hadde nok vært kjekt å få fylt inn noe tilskudd etter trening, men nå vet jeg ikke hva jeg bør skaffe? SKal opp i vekt, men helst minst mulig unødvendig fett! Hørt at gainer skal funke bra, men proteinpulver er vel også kjekt?

Derfor jeg spør litt... Usikker på hva jeg bør bruke. Men la oss si jeg har underskudd av proteiner i hvertfall.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Meg og deg er omtrent identiske i vekt og høyde, så du kunne jo tatt en tur innom loggen min og sett hva jeg spiser(overse gårsdagen, SÅ mye protein trenger du ikke ^^).

I en liter melk er det nøyaktig 33g protein, dette gjelder samtlige typer. 4 liter lettmelk hver dag ville gitt 130g protein, 1300kcal og mye kalsium og vitamin D. 4 liter helmelk hver dag ville gitt 130g protein, 2500kcal og kalsium og vitamin D. Så jeg vil anbefale å drikke mye h-melk. Du bør få i deg minst 120g protein hver dag, og rundt 3000kcal. Dette gjelder meg. Du trener amerikansk fotball og forbrenner mye der. Så det må du tilpasse selv. Regner med du forbrenner ca. 500kcal på en kamp med mye aktivitet.

Om du går opp eller ned i vekt har å gjøre med totalt inntak av energi mot totalt forbruk av energi, når og hva du spiser har egentlig ingenting å si. Men for å få muskler trenger du altså protein, og noen typer næring blir lettere til fett enn andre.

Etter kroppen har fått den overflødige energien den trenger til å lage muskler vil resten bli til fett, dette er totalt likegyldig for kroppen sin del. Du trenger et par hundre kcal i overskudd hver dag, noe som altså tilsvarer ca. ett stort måltid mer enn det du spiser per i dag.

Lenke til kommentar

Jeg kjører jo stronglifts da, så det vil ikke hjelpe stort å se på loggen. Eller, det hjelper jo om du vil prøve å forstå hva stronglifts er. Det jeg sa om å se i min logg gjaldt kosthold, men så klart, du må gjerne finne inspirasjon fra treningen, det er bare positivt. Det er også mange andre loggere her på forumet du kan følge med på.

Ellers vil jeg anbefale deg å prøve ut RYP. Det var dette jeg begynte med, og jeg økte med ca. 12kg etter 6 uker. Det er veldig lett å forstå og forholde seg til.

Du må skille mellom trening og kosthold. Du er nødt til å ha begge for å få de ønskede resultatene du trenger (i tillegg til SØVN) og det er ulike regler som gjelder. I første omgang:

Det viktigste når det gjelder trening er riktig teknikk, ærlighet mot seg selv og tolmodighet. Ikke kast deg på masse øvelser du ikke vet noe om. Prøv deg forsiktig frem med lette vekter, varm opp og ta alt trinn for trinn. Spør folk om å se over teknikken din og gi deg tips, ikke tro at du har rett teknikk, for det har du ikke. Den kan alltid bli bedre. Gjør du noe litt feil kan dette resulterere i alvorlige og varige skader. Ikke kast på alle vektene du klarer å trene med, dette bare ødelegger kroppen og nervene, og du vil ikke trene noe som helst. Ekstremt kontraproduktivt med andre ord. Begynn lett, øk litt og litt, men bare om teknikken er på plass. Teknikk er det viktigste og har førsteprioritet. Ha tolmodighet. Det tar tid å komme inn i en rytme, og selv jeg som har trent i over et år terper teknikk hver eneste trening.

Det viktigste når det gjelder kosthold er at du tar tran, spiser nok og får i deg mye protein. Det er alt. Hjelper om du spiser frukt og grønnsaker, tro det eller ei.

Nå har jeg gitt deg mange råd, og jeg håper du vil følge dem. Du må gjerne stille flere spørsmål, men jeg råder deg til å begynne med det du vet nå, for du vet mer enn nok. Om du ønsker med informasjon anbefaler jeg å lese mer på forumet og andre steder. Har opplevd mange ganger at folk spør spørsmål i det uendelige, faktisk gjentar seg selv, men aldri begynner med noen trening selv. Ikke la dette bli deg, det er bare trist.

Lykke til :)

EDit: Jeg ser at du opprettet en annen tråd med nøyaktig det samme emnet. Dette gjør meg litt sint, men la gå, jeg ville ha svart i den andre tråden også. Kommer til å be moderator om å stenge denne.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Tusen takk for at du gir fyldige svar, det hjelper veldig mye! :)

Må bare føye meg for de som har mer peiling enn meg, så da får jeg nok sette meg inn i RYP framover til å starte med, for jeg vil veldig gjerne opp i vekt! Og bli sterkere selvfølgelig.. Har vært sløv med kostholdet en stund, men har i det siste skjerpet meg og prøver å spise det jeg klarer av proteiner, så jeg tror kostholdet kommer seg inn i boks framover :)

Men må bare spørre... For å regne ut RYP-program står det "Tast inn din 10 RM for hver øvelse." Hva i huleste betyr det? :p Det er grunnen til at jeg ikke har satt meg inn i det tidligere... Har bare sett at det sto noe på gresk for meg og droppa det :( Og ettersom at jeg har hatt en litt overbelastet skulder nå i 2 uker etter feil trening, så skal jeg terpe SKIKKELIG på teknikk! Skulderen er nesten bra igjen nå, derfor jeg ivrer etter å finne et program :)

Lenke til kommentar

10RM er den største vekten du klarer å ta 10 repetisjoner med i den aktuelle øvelsen.

Om jeg f.eks. klarer å løfte 10 repetisjoner (ikke mer) med 80kg i knebøy er dette min 10RM i knebøy. RM står for Rep Max. Poenget er at du skriver inn dine 10RM's i de forskjellive øvelsene (Dette må du altså ha funnet ut på forhånd), og så vil programmet regne ut hvor mye du skal løfte hver eneste trening i 6 uker fremover. Veldig greit.

Lenke til kommentar

Det du nå skal gjøre er å makse. Varm opp veldig veldig godt før du makser. Du trenger ikke å makse i alle øvelser samme dag. Du må ha teknikken inne sånn passe (rett rygg i knebøy f.eks.) før du makser. Du kommer til å være ekstremt støl i musklene dagen(e.) etter maksing, dette er bare naturlig.

Lenke til kommentar

Åja, jeg ble nok litt forvirret... :) Da skjønner jeg... ;)

Så da tar jeg planken i f.eks. 1 min. 10 ganger, om det er det meste jeg klarer? Så setter jeg opp "60" som 10 RM ?

Beklager all spørringen, men er totalt noob ;p

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...