koda Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Jeg har noen strenger på 7 tegn i Ark1 (ref forrige spørsmålet mitt): CCCCCCC JJJJJJJ I Ark2 har jeg en liste som bla inneholder den nevnte strengen, pluss mer informasjon: GGGGGGG blabla KKKKKKK tralala CCCCCCC cacacaca OOOOOOO olalalala JJJJJJJ jajajaja Jeg ønsker å søke fram strengene fra ark1, og føye til den ekstra informasjonen, så jeg får følgende i ark1: CCCCCCC cacacaca JJJJJJJ jajajaja Forslag? Endret 20. mai 2010 av koda Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Det går ikke uten programmering (eller "å scripte" som du kaller det, Excel programmeres), eller noen sykt kompliserte matriseformler. Sykt kompliserte matriseformler går tregt ved hver oppdatering av arket så det er ikke veien å gå. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Jeg tok ikke helt hva du var ute etter. Ser for meg at det ikke er så sykt vanskelig som Mr. Staff skal ha det til, men vanskelig å lage det når jeg ikke er helt sikker på hva det er du er ute etter. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Jeg tok ikke helt hva du var ute etter. Ser for meg at det ikke er så sykt vanskelig som Mr. Staff skal ha det til, men vanskelig å lage det når jeg ikke er helt sikker på hva det er du er ute etter. Takk, kommer nok til å sitere deg på dette i andre sammenhenger. Lenke til kommentar
koda Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Jeg tror heller ikke det skal være så vanskelig. Jeg innbiller meg at man skal bruke FINN.RAD, og jeg trodde jeg skulle kunne få det til slik: FINN.RAD(A1,ark2!A:B,2) Men det virker litt tilfeldig hva som returneres...? Hvis jeg legger på $: FINN.RAD(A1,ark2!A$1:B$10,2) ..så finner den noen riktig, men får #I/T på andre? (Verdien jeg søker etter ligger i A1 i ark1 (i samme ark som formelen), matrisen jeg søker i ligger i kolonne A i ark2, og jeg vil ha verdien i ark2 i kolonne B returnert. Denne formelen kopierer jeg så nedover i ark1 for å sjekke alle verdiene i ark1 kolonne A) (Forøvrig; trodde det var VB-scriping man gjorde i VB-editoren for å lage macroer, men lenge siden jeg har lekt med det, så jeg tar vel feil..) Endret 20. mai 2010 av koda Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) tror denne gjør det du er ute etter =INDEKS(A1:A4;SAMMENLIGNE(KJEDE.SAMMEN(C1;"*");A1:A4;0)) Den søker i A1:A4 etter det som finnes i C1 og viser all info i cella. Den søker kun fra starten, vil du at den skal søke i hele cella har vi denne: =INDEKS(A1:A4;SAMMENLIGNE(KJEDE.SAMMEN("*";C1;"*");A1:A4;0)) Endret 20. mai 2010 av aklla Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 tror denne gjør det du er ute etter =INDEKS(A1:A4;SAMMENLIGNE(KJEDE.SAMMEN(C1;"*");A1:A4;0)) I stand corrected. Sammenligne tar wildcards, det har gått meg hus forbi. Da har vi lært noe i dag og, takker Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
koda Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 Takk! (Det viste seg at min måte også funka allikevel:) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Med andre ord, du trengte ikke mulighet til å søke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå