Flex Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Hei Har vunnet en Canon Legria HF200 i en konkurranse og tenkte å bruke det til å gjøre noen opptak fra bil. Problemet er at opptaket blir så shaky at det er helt ubrukelig. Har forsøkt å feste det på mange forskjellige måter uten at dette har utgjort store forskjeller. Det ser ut til at risting i kameraet fører til at linsene flytter seg eller noe (jeg har forsøkt å slå av stabilisator, og satt fokus, blender etc. på manuell uten at dette har gjort det noe bedre). Om jeg setter kameraet på et stabilt underlag (f.eks. et bord) og tapper på det med fingeren, ser man også rystelser under opptak. Er dette kameraet virkelig ubrukelig når det gjelder dette, eller kan jeg ha fått et dårlig / defekt eksemplar? Ser her at det er en som har omtrent samme problemet som meg, men hos meg blir ristingen verre med langt lavere hastighet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Dette er "Rolling Shutter"-problematikk - at sensoren ikke tar opp hele bildet til samme tid. Gjelder i større eller mindre grad alle videokamera med CMOS-sensor. Eksempel her (advarsel - høy lyd): Det er ingen enkel løsning - unngå vibrasjoner og hurtige panninger. (Prøv å panne til høyre og venstre foran en døråpning, og du vil se at sidene på døren er "skjeve" mens du panner.) Lenke til kommentar
Flex Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Takk for info. Det der så litt kjent ut, ja (selv om det ikke er like ekstremt hos meg). Å unngå slike rystelser blir litt vanskelig, i og med at filming fra bil er stort sett det jeg har tenkt å bruke det til. Men vil det løse problemet om jeg får byttet det mot et ikke-CMOS-kamera? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Antageligvis. Gjør litt research på kameraet du ønsker å ha, om det har rolling shutter-problematikk. Lenke til kommentar
Flex Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Antageligvis. Gjør litt research på kameraet du ønsker å ha, om det har rolling shutter-problematikk. Jepp. Men rolling shutter eller ikke, så burde vel egentlig ikke bildet drive og hoppe i utgangspunktet? Når jeg tapper på kameraet når det ligger på et bord, så peker vel kameraet samme veien hele tiden, og bildet skulle ikke drive og flytte seg? For meg virker det som om det er "trykkbølgene" som kameraet utsettes for, som får linsene til å bevege på seg, og dermed flytte på bildet, og ikke at kameraet som sådan beveger seg. Men nå er jeg ikke akkurat noen ekspert på området... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Når hele sensoren tar opp at det rister bittelitt, så synes ikke det så tydelig i søkeren eller på filmen - det menneskelige øyet synes ikke at det gjør noe at hele bildet rister litt. Når derimot bildet bølger - det ser ikke pent ut. Et godt sammenligningsklipp her (åpne i youtube for HD): Endret 19. mai 2010 av Trondster Lenke til kommentar
Flex Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Igjen takk for svar, og godt eksempel. Ser ut til at det blir utskiftning av kamera som blir neste steg da... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 ..Dessuten er det den nest siste som er beste låta på albumet. Lenke til kommentar
Flex Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 ..Dessuten er det den nest siste som er beste låta på albumet. Skal vel egentlig være enig i den, men når man først har satt på den, må man høre resten også (de hører liksom sammen). Men jeg rangerer vel også What God Wants Part 3 (med verdens fineste gitarsolo) like høyt. ... men vi er kanskje litt off topic nå Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) De tre siste hører sammen - skal spilles back to back. Lest denne, forresten? Korrigerer også meg selv - egentlig er tredje siste aller aller best. ..Og ja, til ditt bruk skal du ha CCD-sensor. Endret 19. mai 2010 av Trondster Lenke til kommentar
Flex Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Hmm, gjett hvilken CD jeg skal sette på i kveld? Og lese transkribert tekst Sjekket litt på finn.no, og fant denne som jeg fikk litt lyst på. Ser "proft" ut, men det har jo selvsagt også CMOS-sensor, så selv om det er stort og tungt og burde absorbere rystelser bra, vil det vel kanskje lide litt under de samme problemene...? Endret 20. mai 2010 av Flex Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Tror du får et litt annet syn på Three Wishes - ikke les på forhånd - les mens du hører. Tror ellers du til ditt bruk ikke skal ha CMOS - punktum. Vibrasjoner vil synes i en eller annen grad - og så er det bedre med teknologi som ikke har dette problemet. Lenke til kommentar
Flex Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 Det er notert. Både m.t.p. CMOS og Three Wishes Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) ...what the fuck. Nå sitter jeg faktisk her og hører på Amused to Death... /mindblown *lese transcript* edit: for å være litt on topic: Det finnes også CMOS med global lukker, men det er nok ikke mainstream enda. Neste Panasonic m4/3 skal vistnok få det (GH2?). Ellers driver Dalsa også med slikt. Endret 20. mai 2010 av Ole_Gunnar Lenke til kommentar
Flex Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 ...what the fuck. Nå sitter jeg faktisk her og hører på Amused to Death... Hehe, sånt som skjer... Har forresten også snakket med et par andre som har filmet en del fra bil, og de har CMOS-baserte kameraer (både "normale" videokamera og hjelmkamera) og har ikke hatt noen slike problemer. Så det fins unntak... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå