Gå til innhold

Problemer med router eller gammelt nettverkskort?

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med å finne ut av noe. for ca 2 uker siden gikk jeg til innkjøp av en ny router pga at den gamle var utdatert trodde jeg, siden vi mister kontakten med internett i eninga. Jeg kunne ta strømmen av routeren i 5 min så var den "good to go" i ca 5 daqer før den igjen begynte å tulle med tilkoblingen igjen. Så lykkerlig med kjøpet gikk jeg hjem å monterte den for å oppleve at alt fungerte igjen, men nå ca 2 uker etter er det på`n igjen med de samme problemene vi hadde med deg gamle.

Det eneste jeg kan komme på som kan ha noe med saken å gjøre er et gammelt nettverkskort av den typen som ser ut som et knekkebrød til litt eldre laptopper som vi har i en eldre pc.

Jeg skal komme tilbake med specs på hvilke merker det er når jeg kommer hjem men om det er noen som har hatt noe av de samme problemene med feilmelding som sier "tjener ikke funnet" med full styrke på netverket og ikke noe som tilsier at jeg ikke har internett tilgang hadde det vært fint.

Router er en ny Jensen AirLink 89300 Trådløs Router 802.11b/g (ganske sikker på det ihvertfall)

Nettverkskortet på laptoppen min er et innebygget Realtek RTL8168C(p)/8111C(p) eller intel WiFi link 5100 AGN, jeg er ikke sikker på hvilket av disse som fungerer som tråløst.

Det gamle "knekkebrødet" er et eldre belkin kort(ca 5 år gammelt) som sitter i en tilnærmet like gammel laptop som kjører xp. Vi har hatt en del problemer med å få det til å koble opp mot netverket også.

Så om det er noen som har noen som helst idè om hva som kan gjøre at det blir krasj eller noe i den duren hadde det vært kjekt.

Om det er noen flere ting som jeg burde nevne så er det bare å spørre. Jeg er ikke hjemme akkurat nå så jeg får ikke sett hva det belkin kortet heter men kan sikkert finne det ut i løpet av dagen.

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det trådløse nettverket er tilkoblet, burde forbindelsen mellom maskinen din og den trådløse routeren være ok.

Jeg vil tippe at problemet ligger ett sted etter routeren.

Har dere noen fysisk brannmur stående etter router? Evt en annen router/modem fra internettleverandør?

Sist gang jeg hadde en kunde med lignende problemer, var det satt opp noen regler i brannmuren som fikk alt til å tryne med helt sporadiske mellomrom.

Lenke til kommentar

Pleier ofte å være en resett knapp på sånne bokser.

Bitteliten knapp som må trykkes inn med penn eller fyrstikk.

Kan jo prøve det, eller ringe Ventelo.

Hvor mange maskiner har du tilkoblet?

Er det noen av maskinene som IKKE har dette problemet?

Du kan også prøve å koble laptopen, med en kabel, rett inn i Ventelo boksen og se om du opplever samme problem.

Eventuelt også å prøve å koble med kabel inn i den trådløse boksen, dvs ikke bruke trådløst.

Lenke til kommentar

Har pratet med ventelio når linjen har vært nede men de har ikke funnet noen ting feil når de har skjekket mens jeg har pratet med de. Vi har 2 dataer som bruker nettverket og ledning passer veldig dårlig så jeg skal prøve å se om det hjelper å resete den svarte boksen. Om det ikke hjelper må jeg bare prøve å ringe de igjen.

Takk for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar

ledning passer veldig dårlig

Passer vel enda dårligere å miste nettet hele tiden?

Hvis du ved å bruke kabel ett par timer kan finne noe mer ut av hva som er galt, ville jeg ihvertfall ha gjort det.

Sett laptopen ved siden av boksen fra Ventelo med kabel (slå av trådløst nettverkskort med bryter).

Kjør en "ping vg.no -t" og "ping db.no -t", i hvert sitt kommandolinje vindu.

Sjekk pakketap noen timer senere.

Hvis du har mye pakketap mot begge er det ihvertfall ikke den trådløse routeren eller det trådløse nettverkskortet det er noe galt med.

Endret av SweetMaryJane
Lenke til kommentar

Har fått testa og resette den svarte boksen nå og det hjalp ikke så jeg regner med att jeg må bare ringe de folka og høre om de kan gi noen råd. tviler litt på at det er routeren siden den er helt ny og den gammle hadde akkurat det samme problemet,men jeg skal se om jeg får fiksa noe ny firmware til den. Men er det noe firmware på den svarte boksen eller er det ikke noe å bry seg om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...