Gå til innhold

Dele internett mellom to husstander [LØST]

Anbefalte innlegg

Hei,

Er ingen ekspert på nettverksoppsett, så bær over med meg. Spørsmålet er som følgende: Hvordan kan to husstander dele én internettforbindelse? Disse to husstandene skal aller helst fungere på separate nettverk, slik at NAS-disken med alle familiebildene til den ene familien ikke er tilgjengelig for den andre.

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med kabel?

Rent fysisk må det vel bli at en av dere har modemet i veggen og derifra til en router, så en cat5 derifra til deg hvor du kobbler den inn i en switch om du vil ha flere punkt.

Routeren kan også være trådløs så begge kan dele det.

Selve sperringene kommer an på hvilket hardware det er , det gjøres i softwaren.

Lenke til kommentar

Okey. Litt flere detaljer. Den ene husstanden ligger i første etasje og den andre ligger i tredje. Vi tenker å bruke uttaket til GET i tredje, dvs hos den andre husstanden, og kobler inn modemet til GET der. Deretter er jeg litt usikker på hvordan man burde gjøre det for å få å to uavhengige nettverk. Er viktig at hver etasje har sin trådløse basestasjon/ruter for å få godt nok signal til brukere. Tenker uansett å trekke kabel mellom etasjene (dvs kablet nettverk før man kommer til de trådløse ruterne/basestasjonene). Hva slags kabler skal dette være?

Kan dette være en løsning?

post-24677-1274260042,577_thumb.jpg

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar

I næringslivet brukes virtuelt lan (VLAN) for å definere ulike adskilte nettverk på samme switch. En kjapp sjekk gir meg denne løsningen til under 1000 kr for det billigste.

Ved bruk av denne teknologien skal dere kunne definere tilhørighet på ulike porter slik at dere ikke ser hverandre. Dere vil også slippe problemet med flere NATer etter hverandre, noe som forøvrig er forferdelig plagsomt.

Lenke til kommentar

Det blir brannmur og NAT i begge routerne. En port kan bare åpnes mot en av de to routerne. Derfor er det bedre å bruke en switch dersom dere har abonnement med flere ipadresser. Hos GET er det vel 3 eller 4 adresser på de høyere hastighetene om jeg ikke husker feil.

Åpning av porter kan være nødvendig for spill, MSN eller andre programmer.

Akkurat nå har vi "L" fra GET. Tenker oppgradering til "XL" eller "Xtreme" når vi skal dele linja. Dersom det stemmer at det er flere IP-adresser på disse abonnementene, er nok løsningen med svitsj som splitter kabler til hver sin ruter den enkleste (og billigste). Etter at den fysiske kablingen er på plass, så setter man bare opp hver enkelt ruter for seg selv som man ville gjort ellers? Regner med at det er så enkelt som at hver ruter får hver sin IP, og at hele oppsettet mer eller mindre ordner seg selv?

Lenke til kommentar

I næringslivet brukes virtuelt lan (VLAN) for å definere ulike adskilte nettverk på samme switch. En kjapp sjekk gir meg denne løsningen til under 1000 kr for det billigste.

Ved bruk av denne teknologien skal dere kunne definere tilhørighet på ulike porter slik at dere ikke ser hverandre. Dere vil også slippe problemet med flere NATer etter hverandre, noe som forøvrig er forferdelig plagsomt.

Hehe! Det høres flott ut for næringslivet ;-) Er på jakt etter noe som gir et godt resultat uten at jeg må sette meg ned å programmere en svitsj eller annen kuking med hardware... Men, takk for innspill :woot:

Lenke til kommentar

Hvordan kobler jeg flere datamaskiner til kabelmodemet?

Dette gjør du ved å koble til en router/switch mellom kabelmodem og datamaskiner.

Routeren vil da motta en IP-adresse fra Gets DHCP-server og dele ut lokale IP-adresser til tilkoblete datamaskiner.

Om du har Get XL eller høyere kan du benytte en switch eller hub og koble til inntil 4 datamaskiner som får hver sin IP-adresse fra Gets DHCP-server.

Merk deg at datamaskinene vil dele på båndbredden, så om en datamaskin bruker mye båndbredde på f.eks. streaming av video, så vil de andre maskinene få redusert hastighet.

Get kundeservice har pr i dag ikke brukerstøtte på oppsett av hjemmenettverk.

Da blir det svitsj-løsningen.

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...