Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg Asperger Syndrom?

Gjest vissvass

Anbefalte innlegg

Gjest vissvass

Jeg lurer på om jeg har Aspergers Syndrom. Kan ramse opp det jeg kommer på i farta:

- Jeg har vanskeligheter med å lære ting som ikke interesserer meg eller kjedelige ting. Eksempler på dette er matematikk. Jeg kan ikke ting som de fleste andre kan. Jeg har også problemer med å lære meg avanserte ting (maskiner, avansert data osv) selv om jeg har lyst til å lære meg det! Jeg har generellt vanskeligheter med å lære nye ting.

- Når folk snakker til meg om ting som jeg ikke synes er så interessant så "faller jeg ut". Sitter bare og jatter med. Svarer enten ja eller nei. Jeg sitter og tenker på helt andre ting enn det som personen snakker til meg om. Jeg har problemer med å konsentrere meg i samtalen.

- Jeg har problemer med å konsentrere meg om lesing som jeg ikke synes er spennende. Eksempel på dette er lesing i skolesammenheng. Skjer en sjelden gang at selv om jeg leser spennende ting så glemmer jeg hva jeg har lest om, og må lese tilbake. Kansje for at det er såpass spennende at jeg prøver å lese fortest mulig, tror jeg.

- Jeg omgås en del med personer som er eldre enn meg. Jeg er en gutt på 18 år og omgås ofte med menn og kvinner over 40 år. Ei dame på 45 år en veldig god venninne av meg.

- Er jeg ute med kompiser som er like gamle som meg så føler jeg at jeg ikke passer helt inn. Synes at de er så barnslige. Jeg er 18 år og føler meg som over 40 år mentalt. Kansje for at jeg har vært mye sammen med eldre mennesker...

Kan godt hende at det er mer som jeg ikke kommer på nå, slenger hit et innlegg dersom jeg kommer på noe :)

Takk for svar! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ikke ut som Asperger Syndrome. Er du klar over hva det er? De er som regel ekstrem konstrentrert og fokusert på ting, samtig har de tale/språk vansker.

Godt mulig du har noe konsentrasjons og lære vansker. Du er heldig som stiller spørsmål om dette så ung som du er. Jeg ble ikke testet før godt voksen og ferdig med skolen, ingen reagerte at jeg hadde dårlige karakterer på nesten alt. Som deg, jeg faller ut av samtaler, dårlig i matte, klarte ikke å lære ting. Fant ut jeg hadde svak Dyscalculia, Konsentrasjon og Lese/Lære vansker.

Du kan gå til legen og spørre om å kunne ta en test. Jeg måtte først til psykolog, som da videresente meg til en fyr som ga meg masse tester med tall, tegninger, lesing osv osv. Er vel nesten som en IQ test.

Trikset i å lære når du har slike vansker er å finne metoder som fungerer. Jeg har funnet ut at dersom jeg leser sakte, høyt, og bruker linjal for å holde meg på linjen mens jeg leser, fungerer dette utmerket...måtte benytte meg av barneskole metoder med andre ord.

Jeg fungerer dårlig i klasserom, for mye støy og press. Driver å ta studie/kurs via internett, og leser for meg selv. Ikke før nå, gjør jeg det bra.

Det å falle ut av samtaler har jeg ikke klart å finne en vei rundt. Jeg "jukser", ved å se på ansiktets utrykket på personen som snakker og etterligner det.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Det er umulig å gi en diagnose over nett, det er kun fagkyndige personer som skal gjøre det. Ut i fra beskrivelsen din, har du ikke nødvendigvis Aspergers, det er større sjanse for at du har lærevansker angående spesielle temaer. Hvordan fungerer du sosialt? Det er mange andre faktorer som spiller inn. Jeg skal ikke si at du ikke har det – det kan jeg ikke uttale meg om, men ut i fra posten så regner jeg ikke med at du har det, men ta kontakt med lege/BUP/psykolog for en eventuell diagnose om du føler at det er nødvendig. En diagnose gis for å arbeides med, kun om det er en «lidelse» som preger pasientens hverdag. Å få en Asperger-diagnose tar relativt langt tid, for meg tok det over 3 måneder med intervjuer med foreldre samt meg, veldig mange tester som går på det sosiale, IQ og andre eventuelle diagnoser, og så videre. Siden du er 18 vet jeg ikke hvordan du skal gå frem (BUP for barn og ungdom tilbys inntil 18 år, om jeg husker korrekt), jeg antar at det er lege du bør først oppsøke.

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...