Coraxx Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Hei For noen mnd siden ble røret mitt under vasken ødelagt. Pakning eller noe. Husverten gjorde ein kjapp fix / midlertidig fix. Det holdt en stund, faktisk helt fram til lørdag... Søppelet mitt står under dette røret, som igjen er under vasken. Jeg hadde kummen full av vann siden jeg lot oppvasken bløte seg. Gikk ut for å handle noen timer, kom hjem til en jævlig lukt. På kjøkkengulvet var det vann overalt. Bosspannet mitt var fylt til randen av vann, og under vasken rant det vann. Brukte en god del tid på å vaske opp griset. Nå kan jeg knapt vaske opp uten at det renner overalt. Mitt spørsmål er om jeg har rett til å kreve rabatt på husleien denne mnd. Henviser til husleieloven: § 2-11. Avslag i leie Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen. I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta. Har jeg rett og i tilfelle, hvor mye kan jeg be om i avslag? Lenke til kommentar
flashmob Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Hvis du leier så skal sliike ting være på plass med mindre du har skrevet under på en veldig sær avtale. Vann og avløp som ikke fungerer er grunn nok til å kalle leiligheten for ubeboelig mener nå jeg. Har vært opp i noen liknende situasjoner selv og har fått medhold fra utleier alle ganger. Du tar rett og slett hvor mange dager problemet har vedvart og trekker fra dagene i månedsleia. Alternativt så ville jeg heller ha bedt de om å fikse det snarest, ellers ringer du noen som kan komme og fikse det for deg og bare sender regningen til de. For du "kan jo rett og slett ikke leve slik". Leier du hos noen private eller hos en større utleier/megler? Det er jo greit å tenke på at det ofte er greit å være "kompis" med utleier, så er de også greie tilbake med tanke på festing, bråk, andre regler mm. Men det gjelder kanskje mer private utleiere i små komplekser enn i større komplekser. F Lenke til kommentar
Coraxx Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Leier av faren til kameraten min. Han leier ut dette huset + nabohuset. Regnet over det. 4000/30= 133. 133x 6? 798 så langt. ca 1000,- bør jeg trekke fra da(går vel 1 dag og to før det blir fixet). Føler meg litt slem i og med jeg ber om fradrag, men lot det fare en gang. Skjedde jo igjen i større omfang. Lenke til kommentar
hunus Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Leier av faren til kameraten min. Han leier ut dette huset + nabohuset. Regnet over det. 4000/30= 133. 133x 6? 798 så langt. ca 1000,- bør jeg trekke fra da(går vel 1 dag og to før det blir fixet). Føler meg litt slem i og med jeg ber om fradrag, men lot det fare en gang. Skjedde jo igjen i større omfang. Nei, det er en forholdsmessig andel du i såfall kan trekke fra. Hvis ikke hele leiligheten er ubebolig, f eks hvis du ikke kan bruke vann overhodet. Det vil altså være en mindre andel basert på at kjøkkenet ikke fungerer som det skal. Hvis problemet nå er at du "nesten ikke kan vaske opp", heller jeg til at dette er en såpass liten mangel at du ikke har rett på avslag. Gitt at huseieren fikser dette raskt. Endret 19. mai 2010 av hunus Lenke til kommentar
Coraxx Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 ingen svar fra huseieren. Han klarte ikke å fixe det sist gang. Hva om jeg tilbyr meg å fixe det selv for avslag på leia? Er vel billigere det enn å må ringe rørlegger som skal ha: penger for å møte, timelønn, betaling for deler osv? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Jeg syntes at en fagperson burde gjøre jobben, slik at ikke problemet oppstår igjen. En midlertidig løsning er aldri noen god løsning. Men angående avslag på leien, det er jeg litt usikker på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå