Heggen Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Hei! Har hatt det samme digitalkameraet i over 5 år, og har funnet ut at det kan lønne seg å skifte. Har derfor lyst på ett speilreflekskamera som ikke er for komplisert. Kommer ikke til å bruke mye tid eller penger på det, ønsket er ett kamera for å fotografere familiesammenkomster og mennesker generelt sett. Vil ikke bruke mer enn 3500, har sett på canon 1000d og dette virker etter alt jeg har sett helt OK uten å måtte lære meg eller familien for mye. Det er viktig at det ikke er for komplisert, flere i familien skal kunne bruke det. Har dere andre forslag til kamera som kan gjøre det bedre til samme pris, eller andre forslag? Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) Hva slags kamera (og optikk) har du idag, og hva er det du liker/ikke liker med det? Endret 18. mai 2010 av world wide weird Lenke til kommentar
Heggen Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Hva slags kamera (og optikk) har du idag, og hva er det du liker/ikke liker med det? har nok ikke mer enn ett gammelt sony cybershot kompaktkamera fra 04/05, så har ikke noe erfaring med speilrefleks fra før. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 har nok ikke mer enn ett gammelt sony cybershot kompaktkamera fra 04/05, så har ikke noe erfaring med speilrefleks fra før. (Kameramodell?) ..., og hva er det du liker/ikke liker med det? Hvorfor vil du ha speilreflekskamera? Det har ikke bare rent ganske mye vann i havet siden 2005, det er også kommet til og forsvunnet en ufattelig mengde kameramodeller. Selv med små forbedringer mellom hver modell, er forskjellen stor på et kompaktkamera fra 2005 og et fra 2010. Jeg synes det er litt tullete å kjøpe et speilreflekskamera om du ønsker et kamera som er enkelt (og bærbart), og som du kanskje aldri kommer til å kjøre i mer enn 1. gir . (Har jeg misforstått deg?) Med et budsjett på 3500 kan du få et kompaktkamera fra øverste hylle, som er enkelt å bruke, bærevennlig og som gir god bildekvalitet. Eksempel på et godt kompaktkamera med en fin brennvidde og mulighet for full manuell kontroll: Canon PowerShot S90 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Vil ikke bruke mer enn 3500, har sett på canon 1000d og dette virker etter alt jeg har sett helt OK uten å måtte lære meg eller familien for mye. Det er viktig at det ikke er for komplisert, flere i familien skal kunne bruke det. Kjøp 1000D med kitlinse, sett programvelgeren på grønn firkant og knips i vei, og minst 90% av bildene dine blir bedre enn med det gamle apparatet! Spesielt i dårlig lys vil du oppleve en helt ny verden! Lenke til kommentar
Heggen Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 takker for gode svar! liker ikke det gamle kompaktkameraet av den enkle grunn at det tar jevnt over dårlige bilder sammenlignet med andre kameraer idag, det holder ikke mål på samme måte som det gjor 5 år siden. er klar over at de nye kompaktkameraene er mye bedre i dag, og har naturligvis også vurdert dette. Selve "bærevennligheten" har imidlertid ikke så mye å si i mitt tilfelle, det vil bli brukt uansett og innebærer ikke noe problem at det er "stort". kommer naturligvis til å utnytte kameraet for hva det er verdt, men er usikker på i hvilken grad jeg ønsker å kjøpe ekstra linser, blits etc. Har trodd at de fleste speilreflekser gir jevnt over bedre bilde på grunn av at de tar inn mer lys, men det kan godt være at jeg har hørt feil. Bruker ikke speilrefleksene å gi bedre bilde? Kameraet du sikter til ser svært godt ut, men det er vel en forskjell på det og ett speilrefleks? takker for svar. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Kjøp 1000D med kitlinse, sett programvelgeren på grønn firkant og knips i vei, og minst 90% av bildene dine blir bedre enn med det gamle apparatet! Spesielt i dårlig lys vil du oppleve en helt ny verden! Det er også sant. Forutsatt at en orker å dra på bagen. Jeg har sett altfor mange gode familieminnene forbli uten noen bilder, fordi kameraet lå igjen hjemme. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) @ innlegg #6: Kameraer med stor bildesensor (speilrefleks-/systemkameraer) gir teknisk bedre bildekvalitet enn et kamera med mindre bildesensor (kompaktkamera), men hvor interessante bildene blir, er det fremdeles fotografen som avgjør. Dersom størrelsen ikke er et problem er det bare å kjøre på. Om du ønsker alle muligheter, like så. Canon EOS 1000 med 18-55 IS er en god og rimelig løsning. Endret 19. mai 2010 av world wide weird Lenke til kommentar
Heggen Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 hva har bildestabilisatoren å si? hvordan vil jeg merke den? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 hva har bildestabilisatoren å si? hvordan vil jeg merke den? Når lukkertidene blir lange, så vil du få uskarpe bilder pga. rystelser/små bevegelser i kamera når du holder det. Med bildestabilisering, så kan du bruke litt lengre lukkertider før det blir uskarpt i forhold til uten. Men akkruat når det gjelder Canon, så vil du ha 18-55mm med IS isteden for uten fordi selve objektivet er en god del bedre, rent optisk. 18-55mm uten IS har hatt rykte på seg for å være et av de dårligste kit-objektivene der ute. Den med IS er helt grei. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Nikon D3000 er et kamera som kan brukes lett uten noen kunnskaper. Samme med 1000D Lenke til kommentar
Heggen Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 hmm. etter hva jeg kan se får jeg den ikke til under 3400. hadde sett at de solgte den uten stabilisatoren på staples til 3500, inkl veske til kameraet og med 8gb minne. skal jeg kjøpe den med stabilisatoren finner jeg den til lavest pris 3400, og når alt ekstrautstyret er på plass påløper det seg veldig raskt til nesten 4000. Da finnes det sannsynligvis mye bedre alternativ til speilrefleks også. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe den med stabilisator fra fotovideo.no, men i forhold til å kjøpe den uten stabilisator, er det andre kamera dere kan anbefale til ca 3000? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 To andre kameraer du kan se på, er Olympus E-450 og Nikon D3000. Dvs. Hvis det er noen Pentax K-m igjen der ute, så er det også et godt alternativ. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Så at Coop i enkelte butikker har SUPERtilbud på Canon EOS 500 D tror jeg det var. (3500 kroner) Jeg er selv Nikontilhenger, men det var så billig at det fint kunne vurderes Lenke til kommentar
Heggen Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 takk! dersom jeg går for Nikon, er det viktig med bildestabilisator? (er det VR?) Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Om det er viktig med VR eller ikke strides det vel noe om. Det er bare du som kan avgjøre om dette er viktig for din type fotografering. Men jeg har lyst til å legge til noe annet... Du er veldig opptatt av pris, og det er vel egentlig ikke noe galt i det. Men husk at når du kjøper DSLR så kjøper du deg inn i et system. Canon og Nikon er de to største innen dette markedet, og velger du en av de gjør du ikke noe galt uansett hvilket hus du starter opp med. Dermed ikke sagt at det er noe galt med de andre merkene, de har bare en mindre markedsandel. Alle husene til Canon og Nikon har god nok fototeknisk kvalitet. Du får også helt sikkert tilfredsstillende kvalitet med den/de objektiv(ene) som følger med. Men her er hva jeg ville gjort hadde jeg vært deg... Legg på en tusenlapp på budsjettet ditt. La oss si et budsjett på 5000. Du husker veldig lenge en lav pris hvis du ikke er helt fornøyd med det du kjøpte, men du glemmer fort en litt høyere pris hvis du er fornøyd... Når det gjelder kamera vil jo jeg stå på mine anbefalinger til andre, Nikon D5000. (+ kurs, gode fotobøker og annet ikke-tekniske ting) Lenke til kommentar
Heggen Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Så at Coop i enkelte butikker har SUPERtilbud på Canon EOS 500 D tror jeg det var. (3500 kroner) Jeg er selv Nikontilhenger, men det var så billig at det fint kunne vurderes på hvilke coop butikker er dette? synes D3000 virker svært attraktivt slik det ser ut nå. hvilke minnekort kan jeg bruke på dette kameraet? SD & SDHC, eller bare SD? Endret 19. mai 2010 av Heggen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 synes D3000 virker svært attraktivt slik det ser ut nå. hvilke minnekort kan jeg bruke på dette kameraet? SD & SDHC, eller bare SD? SDHC er en utvidet standard for kort mellom 4GB og 32GB. Det finnes noen gamle SD kort på 4GB, men de finnes ikke lenger i butikken og virket sjelden bra. Du bør da gå for 4GB eller 8GB SDHC kort fra SanDisk eller Lexar. Det er kjente merker med god kvalitet. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Hva med et Pentax K-m med 18-55mm? 2999,- hos Japan photo. Da har du penger igjen til bag og minnekort også. Endring: Mnja. Siden kameraet bruker AA-batterier, bør en nok også etterhvert investere i oppladbare batterier og lader. Endret 19. mai 2010 av world wide weird Lenke til kommentar
Heggen Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Hva med et Pentax K-m med 18-55mm? 2999,- hos Japan photo. Da har du penger igjen til bag og minnekort også. Endring: Mnja. Siden kameraet bruker AA-batterier, bør en nok også etterhvert investere i oppladbare batterier og lader. hvilket kamera bruker AA-batterier? Ser at de solgte nikon d3000 til 2800 på elkjøp (faktisk), så tror jeg går for dette med mindre "supertilbudet" på 3500 for eos500d stemmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå