Gå til innhold

Billig RC-bil - tereng

Anbefalte innlegg

hei

Jeg har bestemt meg får å investere i en bensindrevet bil...eller rc bil eller hva du vil kalle det :p Tingen er at jeg ikke finner noen brukbare biler (det lille jeg har peiling) til under 3000.-

Det kan ikke vere en som kun kan kjøre på asvalt, i og med at det er mye gras,bakker,grus og småstein rundt der jeg bor. Trenger en bil som er litt "allrounder", men skader ikke med en bil som kommer seg over alt...ikke minst må den tåle litt, siden jeg ønsker å lage noen hopp osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke rart du ikke finner noen brukbare bensindrevne biler til under 3000,-, da disse gjerne har en nypris på 8-9000,- og oppover for de kjente merkene.

Hvis du er nybegynner, og ikke har noen rundt deg som kan hjelpe deg, vil jeg anbefale at du velger en elektrobil. Langt mindre skruing, lite vedlikehold og enkelt renhold, for ikke å snakke om at elektrobiler faktisk er de bilene som går best.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Ja. Og man får de også til 8000,- og som klarer baklengs salto på flatmark når man gir gass. Min elektrobil ble testet til 108km/t med GPS. :p

Edit: Og du må ikke blande bensin- og nitro. To forskjellige typer biler. NHitrobiler kan du få ganske rimelige. Men ofte når du kjøper en som er billig i innkjøp så er det fare for å ruinere seg på reparasjoner. Er du riktig uheldig får du ikke tak i reservedeler. Uansett hva du gjør så bør du holde deg til annerkjente merker, eller i det mnste sjekke om du får tak i reservedeler.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Uheldigvis er de ganske dyre. Nitro vil bli et rimeligere alternativ, pluss at du slipper å vente på batterier som lades. Batterier er også ganske dyrt. Skal du ha en rask elektrisk bil må du nesten ha en med børsteløs motor. Disse tar en del strøm og man må da bruke LiPo for å få full utnyttelse. Ett batteri til min elektriske kosta rundt 1200kr.

Denne frister meg litt, hadde jeg ikke allerede hatt en 1:5 bensindreven stadium truck. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Nå veit ikke jeg hva du mener med "ganske dyre", men skal man ha en skikkelig nitrobil er ikke det billig det heller. Nitro er dyrt, vedlikeholdet og rengjøringa større enn med elektro. Justeringer må relativt ofte til ettersom værforholdene endrer seg (og har man da noe billig rakkel så kan hele greiene fort havne tidlig på hylla). Skal man ha nitro er det veldig kjekt å ha folk rundt seg man kan henvende seg til for hjelp.

Den du linker til der får du for ca. 3000,- inkl frakt, moms og fortollingsgebyr fra Towerhobbies ved å benytte rabbattkoden man får etter å ha meldt seg på nyhetsbrevet. Kyrre på Finn.no selger den for 3500,- også. Denne bilen gjør ca 80km/t med et 3S LiPo batteri med original giring.

Et passende batteri til den over som sørger for 20-35 minutter kjøretid får du for ca 190,-. En bra lader som lader opp og ut alle typer batterier med stor nok styrke får du for ca 270,-, men da må du ha strømforsyning i tillegg om du ikke har en 12V kilde. Trhottlestore.no har også billige og bra ladere, som denne som takler både 12V og 230V.

Så jeg vil påstå at elektro ikke er noe dyrere enn nitro, tvert imot hvis man ser litt langsiktig på det. Da er elektro langt billigere, og man har fått mye mer kjøretid ettersom man slipper mye skruing.

Lenke til kommentar

Nitro biler er ofte noe billigere ved innkjøp, men så har du de stadige småutgiftene til glødeplugger, fuel, luftfilter osv osv. Dette blir faktisk litt i det lange løp, fuel koster vanligvis en 300,- for en 4l, ved aktiv kjøring holder det til ca 2-3 ukers kjøring. (alt avhengig av motorstr)

Elektro biler er ofte dyrere ved innkjøp, men når først alt er kjøpt er det ikke store utgiftene til annet enn det som går i stykker. Til en elektro bil må du ha Lader, Batterier, osv osv, dette kommer fort på en 2000,- i tillegg til bilen i seg selv.

Et godt startpunkt til ca 3000,- vil feks være HPI Savage 3.5, disse ligger på rett over 3000,- for en RTR pakke.

Som elektro bil må du nok ut med litt mere, Traxxas har mange gode modeller, de ligger på en 3000,- og oppover, i tillegg trenger du gode batteripakker og som sagt lader.

Lenke til kommentar

Hvorfor har så mange det for seg at elektro er så dyrt? Gode batterier får man fra drøyt hundrelappen og oppover, det samme med ladere. Man må ikke handle i dyre Norge.

Denne for eksempel, kommer hjem i posten for 2900,-. De skriver ned verdien så du slipper unna fortollingsgebyr og moms. Den er i utgangspunktet klar til å kjøre med batterier og lader, muligens er det dog feil plugg på laderen for oss nordmenn. 2,4GHz radio er nesten et must i dag. Slipper å tenke på radioforstyrrelser fra andre man kjører sammen med eller alt mulig annet elektrisk utstyr.

Slenger du på to-tre batterier, computerladerlader, strømforsyning og evnt plugger til å lodde på batteriene og laderen har du havnet på under 4000,- for alt du trenger. Det du da trenger å tenke på framover er reservedeler om noe skulle gå istykker. Batteriene holder et par år om de behandles riktig.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Hvorfor har så mange det for seg at elektro er så dyrt? Gode batterier får man fra drøyt hundrelappen og oppover, det samme med ladere. Man må ikke handle i dyre Norge.

Denne for eksempel, kommer hjem i posten for 2900,-. De skriver ned verdien så du slipper unna fortollingsgebyr og moms. Den er i utgangspunktet klar til å kjøre med batterier og lader, muligens er det dog feil plugg på laderen for oss nordmenn. 2,4GHz radio er nesten et must i dag. Slipper å tenke på radioforstyrrelser fra andre man kjører sammen med eller alt mulig annet elektrisk utstyr.

Slenger du på to-tre batterier, computerladerlader, strømforsyning og evnt plugger til å lodde på batteriene og laderen har du havnet på under 4000,- for alt du trenger. Det du da trenger å tenke på framover er reservedeler om noe skulle gå istykker. Batteriene holder et par år om de behandles riktig.

Fordi elektro i de aller fleste tilfelle er en del dyrere enn feks nitro. Har kjørt det som er av elektro rc (Helikopter, Driftebil, onroadbil, båt osv osv) og om mann skal batterier som holder og som leverer greit med strøm så koster det. De fleste bilene nå om dager trekker konstant 65A med peaks på ca 100A, for og kunne levere dette må mann feks ha minst ha pakker på 25C og 4000mAH, gjerne mer.

Ta feks Rhino pakker på 25C og 4900mAh, dette er helt gode pakker som koster ca 250,- pr stk fra HK, ofte trenger mann 2 slike for og kjøre optimalt, og gjerne 2 sett for og kunne kjøre lengere enn 15min før mann må lade. Da er det batterier til 1000,-

I tillegg kommer det en god lader, i mine øyne så må du ut med en ca 1000,- for og få en god lader, legg da på en PSU som skal drive laderen, plugger osv så skal det godt gjøres og få dette til under 2000,- ink frakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...