Ole3 Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Jeg har en hybridsykkel som av en eller annen grunn har mistet en eke. Det er ca fem mm sideveis kast i felgen. Er det greit å kjøre med et slikt kast og med en manglende eke? Forhjulet har en til to mm kast i lengderetningen. Burde jeg få justert dette hjulet også? Ole Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Anbefaler deg nytt hjul. Evt. du kan spørre en reperatør for å fikse det. Men før eller siden må du kjøpe nytt. Dette er selvfølgelig hvor ofte du bruker sykkelen. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Ikke nødvendig å kassere ett hjul bare fordi det er litt kast i det. Din lokale hjulguru retter og strammer begge hjul for noen hundrelapper, og han kan sette inn en ny eike også. Vet ikke hvor du bor, men her i Trondheim fikser Bjørn på Sportsbua dette for 200 per hjul, og når han har gått over hjulene dine er de bedre (stivere og rettere) enn de var da de kom fra fabrikken. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Hjul rettet. Det kostet 260 kr alt inklusive. Grunnen til at hjulet hadde blitt skjevt mente mekanikeren var at det var brukt et 32-ekers hjul kombinert med skivebrems. Han mente belastningen fra en skivebrems burde kombineres med et 36-ekers hjul. Ole Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Det er svada - jeg har 28 eiker og skive, og ingen problemer. Hovedårsaken til at hjul blir skeive, er fordi de ikke er riktig strammet fra fabrikk. Jeg sendte hjulsettene mine til hjulguru før jeg tok dem i bruk, og de har tålt utrolig mye juling og hard bruk uten å bli en millimeter skeive. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Det er svada - jeg har 28 eiker og skive, og ingen problemer. Hovedårsaken til at hjul blir skeive, er fordi de ikke er riktig strammet fra fabrikk. Jeg sendte hjulsettene mine til hjulguru før jeg tok dem i bruk, og de har tålt utrolig mye juling og hard bruk uten å bli en millimeter skeive. ... eller kanskje ikke bare svada. Et korrekt strammet 28 eikers hjul tåler tilsvarende som et fabrikkstrammet 36-eikers? Ole Endret 28. mai 2010 av Ole3 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Vanskelig å si, det er ikke sikkert ett maskinstrammet 36-eikers er godt nok heller, og det er ikke sikkert ett 28-eikers maskinstrammet er for dårlig heller. Jeg har 36-eikers hjul på rufsesykkelen, og disse var også noe vinglete, i tillegg til at det røyk en eike på bakhjulet, før jeg fikk dem rettet og strammet hos proff hjulbygger. Flere eiker kompenserer ikke for at et hjul er dårlig bygd. Det er også for enkelt å bare regne styrken til ett hjul ut fra hvor mange eiker det har. Tykkelse på og materialet eikene er laget av, materialet nipler og felgring er laget av, diameter på flensen i navet, mønsteret eikene er trædd opp med er også viktige faktorer. Både Shimano og Crankbrothers lager velfungerende hjulsett til skivebrems med bare 24 eiker i hvert hjul. Dersom mekanikeren som fikset dine hjul kan jobben sin skal problemet være ute av verden for din del i lang, lang tid fremover. Men dersom du er interressert, kan du jo ta en titt på disse videoene: - fra 3:30 og utover ser du hvordan ett maskinbygd sykkelhjul blir til. Eikene blir trædd for hånd, deretter setter en maskin på niplene og en annen maskin retter og strammer det. Prosessen med å håndbygge ett hjul er langt mer omfattende dokumentert, her er en serie videoer som tar det fra a til å: (delene), og (træing av eikene), og (retting). Enjoy Endret 28. mai 2010 av ventle Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Takk for videoer. Innbiller meg at av all mekanikk jeg driver å skrur på, ser hjulretting ut som noe jeg med fordel kan overlate til noen som gjør det skikkelig for et par hundringser ... Ole Endret 28. mai 2010 av Ole3 Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Jeg har(hadde) 21 eikers hjul. Det ende med at den ene eiken spratt ut og det ble kast i hjulet, akkurat i det jeg kjørte opp på en asfaltkant i gå fart. Dette fikk jeg fikset hos spesialist. 3 år senere skjer det samme, bare i større fart, jeg endte i grøfta i 50km/t. Heldigvis kun gress i kanten og slipper unna med skrekken og vond arm. Etter det har jeg bestemt meg for å bytte hjul med en gang. Men nå sykler jeg flere 100 mil i året. Så det er en avgjørende faktor for min del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå