Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

blåskjerm ved spilling av førsteperson-skytespill

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med blåskjerm som jeg ikke finner ut av.

Dette skjer når jeg spiller det gratis førstepersonspillet "Wolfenstein: Enemy Territory".

Problemet har vært der hele tiden siden jeg installerte det,i starten kom det nå og da, men siden oftere og oftere, og nå til slutt hver gang spillet kjøres. Det kan gå alt fra 2min til en time fra spillet startes til blåskjermen kommer.

Har prøvd å avinstallere spillet og reinstallere, men uten hell. Også prøvd å avinstallere drivere og installere nye og andre versjoner.

Problemet med blåskjermen skjer kun i dette spillet, ikke ellers, bortsett fra EN gang mens jeg kjørte google earth. Da kom blåskjermen med samme feilkode som når det skjer med spillet.

Av og til kommer ikke blåskjermen i det hele tatt, men maskinen slår seg bare plutselig av og restarter av seg selv. Virker som helt tilfeldig om det blir blåskjerm eller automatisk restart.

Hver gang det blir blåskjerm så er det samme feilkode som kommer:

0x0000009c (0x00000000, 0xB833c050, 0xB2000040, 0x00000800)

prøvd å google det men finner ikke noe som er til hjelp

Lastet derfor ned et program som heter WinDbg for å feilsøke kræsjdumpfil som jeg antok blåskjermen ville generere.

Men jeg får ikke generert kræsdumpfil uansett hva jeg prøver av innstillinger.

Stilte inn etter følgende standard konfigurasjon :

1. høyreklikk 'min datamaskin' - 'egenskaper' - 'avansert' - 'oppstart og gjenoppretting; innstillinger'

2. haket av for 'skriv en hendelse til systemloggen'

3. haket av for 'send et administrativt varsel'

4. fjernet hake for 'start på nytt automatisk'

5. under "skriv feilsøkingsinformasjon" valgt 'kjerneminnedump' (også prøvd med 'liten minnedump' uten resultat)

6. dumpfil skrives til "%SystemRoot%\MEMORY.DMP"

7. fjernet hake for 'skriv over eksisterende filer'

finner aldri noen dumpfil, også prøvd å søke etter .dmp-filer under hele c:\ inkludert skjulte mapper og systemmapper,uten resultat. hvorfor får jeg ikke generert dumpfil ?

pc-en består av:

- Asus P5N7A-VM hovedkort, med integrert Nvidia GeForce 9300 GPU

( http://www.asus.no/product.aspx?P_ID=8YiUFvK51IergAqY )

- Intel Celeron CPU E1400 @ 2,00GHz

- 3 Gb RAM, 800MHz, DDR2

- Windows XP

en siste ting til info som jeg har lagt merke til og som jeg aldri har klart å finne ut av er at under "Enhetsbehandling" står følgende øverst i listen:

" ? - Andre enheter "

" ? - Lydenhet på High definition audio-buss "

" ? - Ukjent enhet "

har lurt på om dette siste er skyld i problemet.. men ikke klart å finne hva slags drivere som skal til for å få fjernet de to ?-tegnene. ikke noe av det jeg har prøvd har fjernet de.

så da håper jeg noen kan gi noen nyttige råd til hva og hvordan jeg kan løse dette problemet.

jeg ser jeg har ikke så stor kunnskap når det gjelder selve kjernen og systeminnstillinger på datamaskiner sammenlignet med andre som poster her så trenger gjerne litt steg-for-steg råd da om det er kompliserte ting som må gjøres.

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket skjermkort har du?

Er det original versjon av spillet?Edit : Ok, trodde det var det andre wolfenstein spillet :p

Har ikke noe eget skjermkort.

"Intergrated Nvidia GeForce Series DirectX10 Shader Model 4.0 grapichs processor" står det i spesifikasjonene for hovedkortet.

Lenke til kommentar

Du sier problemet kun skjer i dette spillet, betyr det at du ikke opplever bluescreen i andre spill? Eller betyr det at du ikke spiller andre spill?

Hvis bluescreen'en kun oppstår i det spillet men ikke andre spill, så er det ganske opplagt at feilen skjer akkurat på grunn av det spillet. Da kan det være at driverne dine ikke takler spillet, eller at det er noe gale med spillet. (reinstallasjon som du har prøvd bør indikere at ingenting er gale med spillet, men drivere kan fortsatt være et problem).

Du kan fortsette med generell feilsøking. Begynn med å installer alle drivere på nytt, men husk å fjern de gamle først. Da bør du installere drivercleaner (søk på google). Avinstaller driverne i enhetsbehandling først, så starter du i safe mode og fjerner de med drivercleaner. Så starter du opp maskinen i vanlig modus og installerer alle drivere på nytt. (skjermkort, chipset, lyd og evt nettverkskort)

Så bør du installere program som overvåker temperatur, coretemp til prosessor, speedfan og evt everest home edition. Kan være smart og sjekke temperatur med flere forskjellige program, ettersom jeg har opplevd stor forskjellig i målinger. Det du skal se etter er om temperaturen blir faretruende høy mens du spiller, siden det kan føre til bluescreen/restart veldig tilfeldig. Som oftest bør du ikke få temperaturer over 80 grader, er det over 90 eller 100 grader må du sjekke om det er mye støv på kjølerne dine og om CPU-kjøler sitter forsvalig festet.

Det neste bør bli og teste med en og en rambrikke. Du har 3gb ram (3 brikker?) Prøv med en og en mens du fremprovoserer bluescreen. Ustabil/defekt rambrikke kan føre til bluescreen eller restart. Ram brikker er også veldig ofte årsaken til problemer.

Noe som gjerne er enklere enn det overnevnte er og installere memtest og brenne på CD, også kjører du det. Sett 1. boot priority til dvd sånn at memtest på cden starter før windows loader så går resten av seg selv. Kjør minst 2 passes, får du 1 eller flere feil indikerer det at en, flere eller alle brikkene er ustabile/defekte.

Prøv også å resette CMOS.

Lenke til kommentar

Jeg spiller ingen andre tilsvarende "tunge" spill, bare småspill på nettet og lignende.

Så blåskjermen kommer ikke i andre sammnhenger nei. Ikke i cad-program som jeg bruker heller.

Men det skjedde, som jeg skrev, én gang mens jeg beveget meg rundt i google earth.

Har speedfan installert som du nevnte.

Har ikke vært inne i spillet nå, men temperaturene ved vanlig bruk står nå på følgende etter at den har sått påslått siden i 16-tiden:

(jeg har ikke kunnskap til å vite om det er bra eller dårlig)

GPU: 76C

System: 45C

CPU: 25C

AUX: 37C

HD0: 29C

HD1: 38C

Core 0: 32C

Core 1: 32C

Core: 76C

Skal prøve tipsene dine når jeg får tid, og begynne med driverne på nytt som du foreslår.

Vet du forresten hvor jeg kan finne driver til den som står med spørsmålstegn i enhetsbehandling som "Lydenhet på High definition audio-buss " ? Googlet det og ser andre har hatt problem med den og.. Men finner ikke noe driver som ser ut til å løse problemet.

Takk for svar

Lenke til kommentar

Lydkortet ditt er integrert i hovedkortet (med mindre du har et eksternt lydkort). Hvis det er integrert finner du driverne på hovedkort produsentens hjemmeside, det gjelder også chipset og sikkert skjermkort driverne også (siden skjermkort er integrert).

At du har temperaturer over 70 grader i idle virker ikke helt bra. Installer hwmonitor og sjekk om det rapporterer samme temperaturer. Og prøv å få spilt i 15-20min og sjekk temperaturer. Ta også gjerne et screenshot med hwmonitor oppe, og post det her slik at vi kan se på det.

Lenke til kommentar

Lydkortet ditt er integrert i hovedkortet (med mindre du har et eksternt lydkort). Hvis det er integrert finner du driverne på hovedkort produsentens hjemmeside, det gjelder også chipset og sikkert skjermkort driverne også (siden skjermkort er integrert).

At du har temperaturer over 70 grader i idle virker ikke helt bra. Installer hwmonitor og sjekk om det rapporterer samme temperaturer. Og prøv å få spilt i 15-20min og sjekk temperaturer. Ta også gjerne et screenshot med hwmonitor oppe, og post det her slik at vi kan se på det.

Her er to bilder som viser hwmonitor før og rett etter spilling.

Ikke tenkt over det før, men når du sier det så virker temperaturene veldig høy

Så gjerne en tilbakemelding på hva dette kan skyldes og hva jeg må sjekke :)

post-215055-1274282505,5754_thumb.jpg

post-215055-1274282525,6513_thumb.jpg

Lenke til kommentar

93 grader på skjermkortet etter spilling var veldig høyt. Nå vet jeg ikke hvor mye varme det kortet vanligvis produserer, eller hva som er normalt. Men generelt for skjermkort er 60-70 grader. Nyere kort, slik som GTX 480 når gjerne over 90 grader.

Men jeg vil si at 93 grader med spilling på ditt skjermkort er i overkant høyt. Du bør åpne sidedøren på kabinettet ditt og ta en titt inni pcen. Sjekk gjerne når pcen er på om alle vifter snurrer, eller evt om noen ledninger er borti noen av viftene. Se også om det er masse støv. Er det mye støv må du slå av pcen, dra ut strømledningen og slå av strømforsyningen med knappen bakpå. Så blåser du vekk støv, eller kjøper en boks med trykt luft så du får blåst det skikkelig vekk. Unngå og bruk støvsuger da det kan skape statisk elektrisitet og det er ikke bra for innmaten i pcen.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme problemet selv.

Helt nytt skjermkort og nye ram brikker, og akkurat formatert å installert Win7 64bit.

Alt av drivere er 100% også.

Jeg ser at du har akkurat samme hovedkort som meg.

Kan det være hovedkortet som ikke er helt bra? :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...