Nemesis90 Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) Slett Endret 3. juni 2020 av Nemesis90 Lenke til kommentar
HValder Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Så du forråda kompisen din og påførte i samme stund deg sjølv skyld, genialt. Anbefalar deg å ta straffa som kjem, dersom du har innrømmet medvirkning til nasking kan straffa bli verre dersom du ankar. Regner uansett med at straffa blir minimal eller evt. ikkje straff i det heile tatt, vektarar har det med å vere stor i kjeften. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Hva faen? Du måtte skrive under på et dokument for nasking? Hva er det slags tøv? Der gjorde du noe jævlig dumt. Det er lov å mistenke at kompisen nasker, uten at det gjør deg medskyldig. Medskyldig er du først om du hjelper ham. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Har du muligheit for å trekke tilbake denne "tilståelsen" om at du har naska? Høyrest her ut som at du har blitt pressa til å skrive under eit dokument der du vedgår å ha gjort noke som du ikkje har vært ein del av. Har du lest heile dokumentet du skreiv under på? Kva står det i dokumentet? Er det eit slik standarddokument som folk signerer for å tilstå at dei har naska eller var det eit referat frå samtalen som du hadde med vekteren? Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Nå veit ikke jeg hvor gammel du er, men det kan faktisk være greit å ha med foreldrene dine på dette (om du er relativt ung). Du kan gjøre det klinkende klart for dem at du ikke ønsker å angi hvem kompisen din var, og det bør de respektere. For så å forklare hele situasjonen for dem. Etter noen år i dette landet lærer man seg jo hvilke knapper man skal trykke på for å få byråkratiet til å bevege seg i sin retning (og dersom du er relativt ung, er det større sjans for at folkene dine kan det i større grad enn du selv). Lykke til! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Straffelovens bestemmelse om nasking har et medvirkningstillegg. For å bli dømt for medvirkning i naskeri må det kunne bevises at du enten fysisk (f.eks. ved å distrahere ekspeditører el.l.) eller psykisk (f.eks. ved å oppmuntre til det eller være "psykisk støtte") medvirker til handlingens gjennomføring. Å ha mistanke om at kompisen kommer til å naske er ikke grunnlag nok for å mene at du medvirket til handlingen. Det virker som om de antar at du medvirket fordi du ikke hindret ham - det holder ikke. Før du eventuelt skal bli dømt eller ilagt forelegg må du erkjenne straffeskyld. Har du skrevet under på noe der det uttrykkelig står at du erkjenner straffeskyld? Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Skjønner, det er jeg ikke helt sikker på om jeg gjorde, skrev bare under på et dokument om nasking, noe jeg ALLDRIG skulle gjort, men har ringt til smartclub og snakket med vekterne og daglig leder, og de har sendt det til politiet, men sier jeg skal nekte om jeg mener jeg er uskyldig... alltså på forelegget fra politiet.Jeg er forresten 20 år. Endret 19. mai 2010 av lunnr Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Men det du sier Krikkert, virker jo veldig interesant for meg.. Jeg får ikke gjort noe mer med forsendelsen av anmeldelsen da den allerede er sendt til politiet, men jeg burde kanskje ta en real prat med de og forklare akkurat det som står i loven, OG smartclub har sikkert hele hendelsen på film, så de burde klart se at jeg ikke har NOE med saken og gjøre angående naskingen, ja jeg var der, men det var i tilleg sikkert 100 andre vanlige personer som hadde samme mål som meg, og Kjøpe og betale som normale folk! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Nå anmeldelsen allerede er sendt, hjelper det vel lite å snakke med butikken. De sparer/tjener lite på å trekke anmeldelsen (hvis de kan det..) Eneste er vel å få video fra ditt besøk som evt bevis på at du ikke hjalp til fysisk.. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Ok, planen min får vel heller bli og nekte om jeg blir inkaldt til avhør eller lignende, og jeg kommer til og forklare at de skal se på overvåkningskameraet så de virkelig ser at jeg ikke har noe med saken og gjøre! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Husk på at opptakene trolig vil bli slettet etter en uke, tvilsomt at det skjer noe med saken din før denne tid... Nå vet jeg ikke hvor nødvendig slike ting er, men kan være greit å ha? Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Vel du puttet kompisen på bordet, du så eller hørte ingenting. Så hvorfor i dette helvete sier du at du mistenkte han for å stjele? Vel med slike venner er det like greit.... Lenke til kommentar
frevild Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Som andre helt riktig har påpekt, kan man ikke straffes for medvirkning bare fordi man har hatt mistanke om at kompisen stjal noe fra en butikk. Det er ikke engang medvirkning hvis man følger etter og ser kompisen ta ting fra hyllene - man må "være med" på affæren i større grad enn som så. Det går nok ikke an å pådra seg straffansvar ved å erkjenne straffeskyld. At man skriver under på at man er skyldig i medvirkning til naskeri, betyr ikke at man kan straffes for det. Straffes kan man derimot hvis man erkjenner å ha begått en konkret naskerihandling, f.eks. å ha tatt en vare og puttet den i sekken i den hensikt å skulle ta den med uten å betale for den. Og politiet vet selvsagt alt dette. Om du skulle bli kalt inn til avhør, er det bare å fortelle det slik det er - og du går fri. Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Ok, og da uten noe på rullebladet, eller blir det automatisk en prikk der pga en anmeldelse? Tusen takk skal dere ha for gode råd, setter veldig stor pris på det!! Lenke til kommentar
frevild Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Bare hyggelig Vil du ha sikre svar som du kan slå deg helt til ro med, er det egentlig bare å ta en telefon til politikammeret på ditt hjemsted. Men tror ikke du trenger bekymre deg så mye for at dette skal havne på rullebladet ditt. Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Hvor gammel er du? Er dette første gang i kommer i kontakt med politiet? Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Nå husker ikke jeg dette helt, men går konfliktrådet bare når det er ungdomsaker eller går de inn når det er slike småe saker som dette også? Lenke til kommentar
xdxdxd_hola_amigo Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 vektarar har det med å vere stor i kjeften. De gjorde bare jobben sin. Og den jobben er at du skal anmelde alt som du har grunn til å anmelde. Broren min har anmeldt nasking av en tyggispakke. Hva er vitsen? Sette et eksempel. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 vektarar har det med å vere stor i kjeften. De gjorde bare jobben sin. Og den jobben er at du skal anmelde alt som du har grunn til å anmelde. Broren min har anmeldt nasking av en tyggispakke. Hva er vitsen? Sette et eksempel. Å anmelde nokon er normal oppførsel, å uttale seg om ting ein ikkje har greie på, som strafferammer i dette tilfellet, er å vere stor i kjeften. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå