Gå til innhold

Anbefalte innlegg

disse tipsene fungere ikke for meg.

programmene virker å være alt annet en brukervanlig.

jeg har nå endt opp med en liste av flere valg i starmeny under postresql 8.4:

applican stack builder

pgadmin III

reaload configuration

restart server

sql shell

start server

stopp server

trenger virkelig jeg al dette ?

og hvordan bruker man dem ?

det gangen jeg har prøv å starte noen av dem har få feilmeldinger som tyder på at jeg ikke har tilgang

ett av dem er systemfeil 5

egentlig så var jeg på jakt etter ett program som kunne gjøre samme jobben som OO base , men med flere muligheter.

hvis de finne hvor ikke gi meg tips om dem i stedet for å "skytte fluer med kanon" ?

hus at jeg er nybegynner på dette og har helle lyst til å prøve ut de lettvinte programmene først en bruke år og dag for å få ting til fungere

hvilke av mysql ned-lastingene her teger jeg egentlig ? .

er det like greit å laste ned alle ?

når jeg forsøker å installere ms sql server får jeg en feilmelding som sier den lar seg ikke installere.

her skulle jeg ønske det gikk an å legge inn et bilde (skjerm-dump) . noen som vet fremgangsmåten

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mon tro om du ikke rett og slett kan lagre all informasjonen om tegneseriene dine i et regneark også bruke enkle formler der om du lurer på noe om dataene eller vil samle statistikk.

Hvorfor vil du egentlig ha tegneserieinfoen din i en database, hva skal du bruke denne databasen til?

Du snakker litt om å ha felter for å registrere dataene. Hvis det bare er innregistrering av data som er problemet kan du også like gjerne skrive det inn i et regneark for så å importere denne informasjonen inn i en database. Da trenger du ikke bry deg om å lage felter for innregistrering :)

Lenke til kommentar

disse tipsene fungere ikke for meg.

programmene virker å være alt annet en brukervanlig.

jeg har nå endt opp med en liste av flere valg i starmeny under postresql 8.4:

applican stack builder

pgadmin III

reaload configuration

restart server

sql shell

start server

stopp server

trenger virkelig jeg al dette ?

og hvordan bruker man dem ?

det gangen jeg har prøv å starte noen av dem har få feilmeldinger som tyder på at jeg ikke har tilgang

ett av dem er systemfeil 5

egentlig så var jeg på jakt etter ett program som kunne gjøre samme jobben som OO base , men med flere muligheter.

hvis de finne hvor ikke gi meg tips om dem i stedet for å "skytte fluer med kanon" ?

hus at jeg er nybegynner på dette og har helle lyst til å prøve ut de lettvinte programmene først en bruke år og dag for å få ting til fungere

hvilke av mysql ned-lastingene her teger jeg egentlig ? .

er det like greit å laste ned alle ?

når jeg forsøker å installere ms sql server får jeg en feilmelding som sier den lar seg ikke installere.

her skulle jeg ønske det gikk an å legge inn et bilde (skjerm-dump) . noen som vet fremgangsmåten

Du må nok belage deg på å lære deg litt. Som du selv har merket stanger du fort hodet i taket når du bruker de «lette» programmene som du kaller dem, a'la OO Base.

Jeg vil fraråde deg å prøve å bruke alle programmene du har fått anbefalt på en gang. Dét har du ikke bruk for. Menypunktene som du har fått gjennom postgresqlinstallasjonen skjønner du sikkert selv at du trenger (dersom du skal bruke postgresql) ... start server, stop server ... høres ikke det praktisk ut å kunne starte og stoppe databaseprogrammet da?

Nå lurer jeg på hvilket mysql-tutorial du har googlet deg fram til? Du må ha funnet et særs dårlig et siden du fortsatt ikke skjønner noen ting? Eller sitter du bare og installerer og trykker på knapper og menyer i vilden sky og tror det skal gå av seg selv? Det gjør ikke det altså, men det er faktisk ikke så veldig vanskelig å lære seg det helt grunnleggende her.

Igjen, velg deg én database, og finn så noen tutorials for denne databasen vha. google.

Anbefaler igjen enten mysql - siden veldig mange bruker den og det er lett å finne informasjon på nettet, eller oracle express - siden den er uhyre enkel å administrere gjennom en web-browser. Vil tro du kan få på plass en database med tabeller for bladene dine på et par-tre timer med oracle express.

Alternativet er et regneark, eller å punge ut for MS Access. Kjenner desverre ikke til noen andre gratisvarianter i den kategorien der.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skjønner at når du lager en database, så har det hverken med C å gjøre som databaseserveren gjerne er skrevet i, eller med Delphi å gjøre. Det virker som du blander alt sammen. Hvis du ikke kan bruke MS Access, og ikke har lyst å programmere, så foreslår jeg du bruker Base, som er gratis, du slipper å programmere, slipper å kunne SQL, det har ferdig GUI (skjema) og er noe av det enkleste av database som finnes.

Base ligger i OpenOffice.

Lenke til kommentar

finnes det ikke neon alternativ til Base.

som har litt mindre begrensing.

av en eller annen merkelig grunn kunne jeg ikke hente ut feltene ( velge dem) hvis jeg vill designe skjemaet for utfylling.

det eneste som fungerte var veiviseren for å gjøre det. der kunne jeg bare velge 2 tabeller samtidig

nå er det flere her som ikke skjønner problemet eller nekter å godta problemet , antagelig fordi de er så inne i database handtering at de ikke forstår vanskelighetene .

greit nok at man trenger å lære det , men man begynner da ikke på toppen.

det er slett ikke enkelt når man ikke vet hvordan man skal gjøre det

og til dere som tror at jeg er dum. slut å tro det.

jeg er fullstendig klar over at dataene i en database handteres av en egen databasemotor , server eller hva nå det heter.

det er kommunikasjonen mellom database serveren (som jeg ønsker skal være lokalt på pcen min) og bruker grensesnittet som er problemet.

ingen av de programmene jeg har prøv har noen valg som lar meg operette databaser eller tabeller eller skrive inne noen form for kode.

hvordan elles skulle man kunne bygge opp en database.

Jeg vil fraråde deg å prøve å bruke alle programmene du har fått anbefalt på en gang. Dét har du ikke bruk for.

her ville jeg se hvordan programmene virker , om der er noe for meg

Menypunktene som du har fått gjennom postgresqlinstallasjonen skjønner du sikkert selv at du trenger (dersom du skal bruke postgresql) ... start server, stop server ... høres ikke det praktisk ut å kunne starte og stoppe databaseprogrammet da?

hvis detter kun er en server ja. er dette ikke noe mere en det da ?

nå virker det som om denne installeringen opprettet en nye bruker konto på pcen. det vil jeg ha meg frabedt.

jeg vil selv ha kontroll over min egen pc.

Lenke til kommentar

Konto på databaseserveren er uavhengig av kontoen på operativsystemet ditt.

Hva kan du egentlig fra før, kan du databaseteori? Kjenner du til designing av databaser, normalformer, relasjoner, attributter, entiteter og slikt? Kan du spørringer (SQL) ? Kan du Delphi/Pascal passe godt?

Lenke til kommentar

vel. det ble nå opprettet en egen bruker konto da jeg forsøkte å installere eller kjøre ett av disse programmen ( som jeg ble tipset om).

det eneste jeg vet eller kan om database er at jeg for mange år siden på skolen brukte et database program på en datamaskin . det var før Windows var kommet ut.

programmet var av de såkalte enkle programmene . men man kunne gjøre ganske mye der.

mulig det var en utgave av Dbase.

eller så har det blit moen få eksperimenter gjennom noen Pascal editorer som f.eks Delphi.

det ville fungert hvis jeg klarte å finne ut hvordan man definer og oppretter ny database ved delphi .

da hadde jeg heller ikke trengt å spørre om alternativer.

tipsene dere har gitt meg har gjort oppgaven omtrent 10 ganger vanskeligere en det ville ha vært hvis delphi hadde fungert.

for ordens skyld og for å unngå misforståelser så er det alternativer alla Base jeg er på jakt etter

nå har jeg dreve med pascall programmering siden turbopascal versjon 6 kom ut.

hvis jeg ikke er hel feilinformert så kom den nok ut en gang på 90-tallet.

mere informasjon om turbo pascal

senere ble det byttet til delphi, da plasseringen av komponerer ble mer av typen dra og slipp.

i gamle dager gikk det an å kjøpe denne programmeringspakken.

en oppgradering kostet ikke mere en en noen tusen kroner uansett og full pakke for vanlig bruk var ikke mye dyrere.

mens prisutviklingen på kontor programmer har gjort dem billigere har det gått motsatt med programmeringsspråkene. det har stadig blir dyrere.i tillegg er det færre utgaver.

en kontorpakke fra MS får man helt ned i tusen kr , mens programeringssprøken til delphi har en minste pris på 8 store lapper og litt til.

hvis jeg kan få med acces i student & home pakken så frister det å kjøpe den

Lenke til kommentar

Du kan ikke definere og opprette SQL-databaser i Delphi, Visual Basic, C++ eller andre programmeringsspråk. Det gjør du i databaseserveren. Et alternativ er å lage flatfil-database, som fint går an i Delphi. Da trenger du ikke noen separate databaseservere. Det er en metode hvor du lagrer all data i kommaseparerte ASCII-filer. Det du trenger å kunne for det er filhåndterings- og strengmanipulasjonsfunksjoner.

Alternativ 2 er om du vil bruke en SQL-database og Delphi er å bruke en av de mange databaseservere som er foreslått her, feks MySQL, MSSQL eller PostgreSQL. Da bør du for det første ha kjennskap til databaseteori - databasemodellering, DDL, DML og DCL (SQL). Da lager du først databasen ved hjelp av DDL i databaseserveren. Deretter må du finne ut hvordan du kobler databasen du har laget til Delphi. Feks lagde jeg en database i MySQL som jeg skulle koble til Visual Basic, for å lage grensesnitt i VB. Da måtte jeg laste ned en liten dll-fil, installere det, også importere biblioteket i VB. Når den var tilkoblet måtte jeg først koble til databasen ved hjelp av VB-funksjoner. Det gjøres i koden. Deretter var det bare å leke seg med de hundrevis av innebygde database-funksjonene i VB. Der har du egne funksjoner for å hente ut bestemte verdier fra bestemte kolonner og rader i bestemte tabeller på bestemte måter.

Alternativ 3 er å glemme Delphi, men bruke Access eller Base. Poenget med disse er jo nettopp at du skal slippe å trenge å programmere. Jeg kjenner ikke til Base, men jeg tror ikke begrensningen ligger i Base, men i ditt kunnskapsnivå. Jeg kjenner ikke til alternativer til de to.

Lenke til kommentar

nå var det da mulig i tidligere versjoner av delphi.

i dette tilfelle mener jeg bestem at man fylte inn noen parameter i en komponent

utførte en kommando (program kode) og så ble det handtert av et samarbeid mellom delphi og database driveren eller data base motoren.

det er dette jeg ikke finner tilbake

db explorer i delphi lar meg heller ikke operette nye tabeller selv om valgene ligger der.

valget er nedtonet

(der får det til å høres ut som om jeg må gå på universitetet bare for sette opp noen tabeller i en database som er tom).

man må ikke glemme at delph har innebygget støtte for flere database motorer.

begrensingen i base er at jeg ikke finner noen muligheter via menyene der til å hete ut "feltene" fra tabellen enkelt vis.

hvis det i tilfelle skal være mulig så er dette valget godt gjemt

Lenke til kommentar

...

mens prisutviklingen på kontor programmer har gjort dem billigere har det gått motsatt med programmeringsspråkene. det har stadig blir dyrere.i tillegg er det færre utgaver.

en kontorpakke fra MS får man helt ned i tusen kr , mens programeringssprøken til delphi har en minste pris på 8 store lapper og litt til.

hvis jeg kan få med acces i student & home pakken så frister det å kjøpe den

Det er nok bare delphi det har gått gærne veien med prismessig. De fleste programmeringsspråk er gratis tilgjengelig i dag. Det samme gjelder mange applikasjonstjenere og databaser.

Hvis du ønsker å lage en database, men synes det har blitt 10 ganger vanskeligere etter tips og gode råd du har fått her, så synes jeg rett og slett du skal prøve å få hjelp et annet sted. Lykke til.

Lenke til kommentar

begrensingen i base er at jeg ikke finner noen muligheter via menyene der til å hete ut "feltene" fra tabellen enkelt vis.

hvis det i tilfelle skal være mulig så er dette valget godt gjemt

Gitt at du har en tabell allerede, velg å opprette en ny form vha wizard, velg tabellene du vil plukke felt fra, og velg felt enkeltvis.

Hvis du ikke vil bruke wizard oppretter du bare en form i design view, bruk form-knappen i verktøyraden nederst til å åpne properties, velg data-arkfanen, og velg hvilken tabell (eller spørring) du vil hente data fra. Deretter bruker du "Add field"-knappen to plasser til høyre og legger til de feltene du vil ha.

Lenke til kommentar

en stund lurte jeg på om det ville fungere slik du skrev.

nå ser det ut som jeg har kontroll over det.

wizard metoden ser ikke ut til å funger slik jeg ønsker så den lar jeg være.

problemet var en stund å faktisk finne rett objekt som passet.

for min del bruker jeg et formatert felt og en tekst label

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...