Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg har foreløpig gitt opp programmere min egen database.

skal jeg gjøre det så må jeg enten lære meg et helt nytt programtingspråk i tillegg til eventuelt SQL.

Derfor er jeg på jakt etter et bedre system en det som er i OpenOfice.

det må selvfølgelig fungere i Windows

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PostgreSQL er en veldig god open source databse-server. Jeg, og alle jeg kjenner som bruker den, anbefaler PostgreSQL fremfor MySQL. Ikke er den vanskeligere å begynne med heller.

Anbefaler forsåvidt også denne til å starte med.

Lykke til!

- PD

hva skal jeg med en kildekode til en database skrevet i C# ?

for da første så behersker jeg ikke programmering i c#

for det andre så fremstår dette språket som lit mindre oversiktlig med i forhold til pascal syntaksen som jeg er vant med

for det tredje så var det et ferdig program jeg var på jekt etter slik at jeg slipper selve programmeringen( eller begrenser den mest mulig )

Lenke til kommentar

Er du kanskje ute etter et fint GUI til en database? I hind hårda dager brukte man rational rose mot en SQL base. Aner ikke hva som er 'current' av den type program nå for tiden da alle DB jeg bruker nå er så enkle at det er smal sak å skrive dem selv i mySQL :)

Lenke til kommentar

det som vil fungere best for meg er å kunne bygge opp en database uten å programmere den.

dilemmaet mit er at jeg har turbo delphi , explorer versjonen der man også kan bygge opp databaser ved å programere dem .

men jeg mangler konkret et eksempel på hvordan man starter opp med en ren database og så bygger opp tabelene slik man ønsker.

først trodde jeg at jeg skulle klare å finne eksempler på nett hvordan man gjør det , men det har jeg ikke klart .

så kom jeg over noe som hete absolutt database.

det følger med et fungerende program , men mulighetene er noe begrenset

programmet er jo skrevet i delphi/ pascal kode og kilde koden følger med .

her trodde jeg at jeg kunne bruke det som som eksempel og så lage min egen versjon

programmet bruker noen nye komponerer. og der kommer det er nyt problem for meg.

siden detter er 3dje part komponenter så kan de ikke brukes i turbodelphi

jeg var på nippet til kjøpe meg en nyere versjon av delphi men 8400 kr blir for mye.

derfor leter jeg etter andre løsninger

nå skal jeg prøve å se hva jeg får til med de programmene dere har tipset meg om

Lenke til kommentar

for det andre så fremstår dette språket som lit mindre oversiktlig med i forhold til pascal syntaksen som jeg er vant med

for det tredje så var det et ferdig program jeg var på jekt etter slik at jeg slipper selve programmeringen( eller begrenser den mest mulig )

hehe, få litt orden på tankene dine så går det greiere, dette.

postgresql er ikke skrevet i c#, men i c. alle databaser - og programmer generelt - er skrevet i «noe», og det trenger du *ikke* forholde deg til medmindre du er spesielt interessert.

postgresql *er* forøvrig ferdig, det vil riktig nok komme nye versjoner med jevne mellomrom, men det skal du bare være glad for, siden det er et tegn på at postgresql ikke er steindau. man ønsker ikke å putte data i en steindau database.

det du muligens er ute etter er å «tegne» tabellene i databasen istedenfor å deklarere dem i SQL/DDL, og det kan du få til hvis du bruker f.eks. pgadmin, power architect el. oppå postgresql. det fins også tilsvarende gui-programmer for f.eks. mysql.

du kommer nok til å stange hue i veggen uansett, men hvis du ikke er villig til å lære deg noe nytt blir det til at du knekker feil nøtt, om du skjønner ... lykke til :o)

Lenke til kommentar

jeg var på nippet til kjøpe meg en nyere versjon av delphi men 8400 kr blir for mye.

derfor leter jeg etter andre løsninger

burde være fullt mulig å komme i mål uten å bruke en krone ...

et annet tips, om du vil ha flere, er oracle express database og oracle jdeveloper. jdeveloper er egentlig et java-utviklingsverktøy, men den har også innebygget et supert gui-verktøy for å bygge opp tabellene i databasen. og jeg er sikker på at delphi har støtte for oracle databaser, selv om jeg ikke kjenner særlig til delphi.

Lenke til kommentar

hehe, få litt orden på tankene dine så går det greiere, dette.

postgresql er ikke skrevet i c#, men i c. alle databaser - og programmer generelt - er skrevet i «noe», og det trenger du *ikke* forholde deg til medmindre du er spesielt interessert.

postgresql *er* forøvrig ferdig, det vil riktig nok komme nye versjoner med jevne mellomrom, men det skal du bare være glad for, siden det er et tegn på at postgresql ikke er steindau. man ønsker ikke å putte data i en steindau database.

det du muligens er ute etter er å «tegne» tabellene i databasen istedenfor å deklarere dem i SQL/DDL, og det kan du få til hvis du bruker f.eks. pgadmin, power architect el. oppå postgresql. det fins også tilsvarende gui-programmer for f.eks. mysql.

du kommer nok til å stange hue i veggen uansett, men hvis du ikke er villig til å lære deg noe nytt blir det til at du knekker feil nøtt, om du skjønner ... lykke til :o)

der kam man se jeg kan ikke skille mellom de forskjellige C' dialektene.

slik det er nå så har jeg jeg nok en ekstrem høy mur foran meg.

jeg hadde i det miste håpet å funnet en slags "trapp" slik at jeg kunne kommet meg over denne muren.

nå virker det som om det er lettere å bryte en minibank kode.

Lenke til kommentar

og du mener fortsatt at det spiller noen rolle? hvorfor tror du det?

fordi jeg da kommer til bruke mye lengre tid på få til databasene en beregnet.

et år i stedet for noen måneder.

det vil også ta tid å skrive inn dataene.

-

nå er dilemmaet at jeg forsatt ikke har noe som ligner på noe for å lage database.

etter å ha lastet ned postsql så virker det forsatt som om noe mangler.

jeg vil forsatt lage en database , ikke programmere en fra 0 . det var jo det som var problemet mit.

det er ingen steder der man har valg som tilsier at man kan begynne å lage en database eller tabeller eller skrive inn kode for den saks skyld.

så dere har git meg er nok nare noen servere for å behandle og lagre data ikke noe program for å bygge en database

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Men du trenger jo ikke skrive noe i C selv..

For å ta et eksempel. Si man har er skriveprogram som er laget i C. Du trenger jo ikke skrive i c for å lage et tekstdokument da.

Samme prinsipp med databaser. De er såklart skrevet i ett eller annet (i likhet med alle programmer som finnes) men du skal jo ikke skrive databasen i det språket.

Alt databaseprogrammer i hovedsak gjør er å ha et system på hvordan man legger inn/behandler/henter ut data. Da slipper du å tenke på hvordan systemet er laget. Du kan bare bruke det. Noen systemer som postgreSQL og mySQL er i utgangspunktet kommandolinje, men det finnes GUIer til dem. Noen av dem er nevnt i tråden. Andre, som MS access er i utgangspunktet basert på knapper og slikt.

Når det gjelder tid til å lese inn dataene. På en eller annen måte må det jo få en elektronisk form, men har du feks et regneark så kan du lese data fra det uten å måtte skrive det på nytt. I all hovedsak kan de aller fleste måter å lagre data på leses inn i databaser.

Hvis du skriver litt mer om hva du egentlig er ute etter, eller hva du skal bruke det til så kan du kanskje få mer konkrete råd :)

Lenke til kommentar

og du mener fortsatt at det spiller noen rolle? hvorfor tror du det?

fordi jeg da kommer til bruke mye lengre tid på få til databasene en beregnet.

et år i stedet for noen måneder.

det vil også ta tid å skrive inn dataene.

nope. jeg har brukt postgresql, oracle, mysql og andre databaser i mange, mange år. de er alle skrevet i c, som jeg riktig nok har et fjernt minne om å ha lært en gang, men c har nok aldri vært inne i bildet når jeg har jobbet med databaser. den muren du driver og snakker om fins bare inni hodet ditt.

det som er greia med databaser, og som det virker som du ikke har helt fått med deg, er at de har et interface, gjerne tilgjengelig over nett. til databasen sender du kommandoer over dette interfacet, som ikke er noe annet enn SQL-strenger, og tilbake får du - stort sett - resultatsett, som ikke er noe annet enn tabulære data, representert på en eller annen form du ikke trenger forholde deg til. og så kommer vi til POINTET: mellom ditt programmeringsspråk, delphi-pascal, og databaseinterfacet, eksisterer det noe som heter en DATABASEDRIVER. Denne vil (ofte) være skrevet i samme programmeringsspråk som den er ment å interagere med, slik at når du bruker databasen - f.eks. postgresql - fra delphi-pascal, så vil det for deg se ut som hele suppa er skrevet i delphi-pascal, og du trenger ikke forholde deg til noe annet. for meg ser det ut som postgresql er skrevet i java, for det er java jeg bruker. hverken du eller jeg trenger kunne et kvidder C.

jeg har aldri brukt delphi, men jeg anbefaler deg å ta med problemstillingen din til en gruppe hvor det henger delphi-folk, de har helt sikkert en masse tips å komme med når det gjelder bruk av delphi mot de vanligste databasene.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

den gruppen har jeg ikke klar å finne enda.

derimot så er det noen dialoger på nett der spørmål om delphi blir svart på

delphi har innebygget støtte for fler database servere.

det ser man ved at jeg får til å oppe databaser som støttes gjennom dise driveren.

eksempel-databasen DBdemos er mye brukt.

å se innholdet i tabellene i den databasen er ikke noe problem , problemet er bygge opp en database helt fra grunne av

det kan virke som dere ikke har forstått problemet mit helt 100%.

da klare dere neppe å hjelpe meg heller

Lenke til kommentar

å se innholdet i tabellene i den databasen er ikke noe problem , problemet er bygge opp en database helt fra grunne av

det kan virke som dere ikke har forstått problemet mit helt 100%.

da klare dere neppe å hjelpe meg heller

det er ikke lett å skjønne hva du er ute etter, nei. hva mener du med at du vil bygge opp en database helt fra grunnen av? å skrive sin egen database, enten det er i c eller pascal, er fullstendig gratis, så utfra tidligere innlegg antar jeg at det ikke er det du mener. og siden du har forstått hvordan du kobler deg til databaser med delphi er det jo ikke der skoen trykker heller.

er problemet ditt at du ikke får opprettet tabellene og lagt inn data i dem på en enkel måte?

Lenke til kommentar

slik det ser ut nå så må jeg bruke et program for operette en ny database med de tabellen jeg ønsker.

men jeg får ikke åpnet det i turbo delphi.

programmet jeg bruker for å lage databasen lar meg ikke organisere feltene for inntasting av dataen på en slik måte jeg ønsker .

det kan jeg gjøre i turbo delphi

så det egentlige problemet er å få til å opprette en tom database og samtidig lagt inn de tabellene jeg ønsker.

for så organisere felten for innfylling på min måte. jeg så en gang et eksempel på hvordan man gjør det i delphi men det finenr jeg ikke nå. poenget er at jeg ikke ønsker at databasen skal ta mere plass en nødvendig

det gikk nesten i oo Base. jeg fikke ikke til å ha felt for innfylling fra 3 tabeller samtidig. det virker som om det er begrenset til 2 tabeller om gangen

så det jeg var på jakt etter var et program som gjorde jobben mens jeg bestemte tabellene og hvor feltene for utfylling skulle plasseres

det neste problemet blir nok å kunne lage en rapport av alle dataene men det skal jeg ta opp en annen gang

Lenke til kommentar

"Program"? "Database"? Fortell hva du bruker.

Det høres ut som du har tenkt å la delphi håndtere gui, mens databasen håndtrerer lagringa. Det er fornuftig og mer fleksibelt enn alt-ett-løsninger, som ofte har plagsomme begrensninger.

Men du sliter med å opprette database og skjema. Men for at noen skal kunne hjelpe deg må du fortelle hvilken database det er snakk om, hvilket administrasjonsprogram du bruker, hva du gjør og hvilke feilmeldinger du får. Delphiproblemer kan du som sagt også få hjelp med i en av programmeringsgruppene her.

Lenke til kommentar

jeg kan referer til en annen post der jeg forklarer problemet.

der ser det ut til at ingen kunne hjelpe meg.

der for søkte jeg etter alternativer .altså bruke et ferdig program som ihvertfall kunne gjør noe av jobben.

siden jeg ikke har brukt noe database før har jeg helle ikke noe program jeg bruker .

i utgangspunktet tenkt jeg nettopp å bruke Delphi til å handtere bruker grensesnittet.

det er sant som du sier . jeg slite med å finne eksempel(er) som viser hvordan man i delphi bygger opp en ny database fra grunnen av. - ikke data handteringen , men bruker grensesnittet.

problemet mit er brukergrupper for pascal/delphi ser det ut til å vær lite av sammenlignet med andre temaer.

Lenke til kommentar

jeg kan referer til en annen post der jeg forklarer problemet.

der ser det ut til at ingen kunne hjelpe meg.

der for søkte jeg etter alternativer .altså bruke et ferdig program som ihvertfall kunne gjør noe av jobben.

siden jeg ikke har brukt noe database før har jeg helle ikke noe program jeg bruker .

i utgangspunktet tenkt jeg nettopp å bruke Delphi til å handtere bruker grensesnittet.

det er sant som du sier . jeg slite med å finne eksempel(er) som viser hvordan man i delphi bygger opp en ny database fra grunnen av. - ikke data handteringen , men bruker grensesnittet.

problemet mit er brukergrupper for pascal/delphi ser det ut til å vær lite av sammenlignet med andre temaer.

Hvis du ikke har noe databaseprogram er det ikke så merkelig at du ikke får til noe. Nå har du allerede fått mange tips til gode databaseprogrammer, f.eks. postgresql, oracle express, mysql osv., men disse nekter du visst å bruke? I såfall kommer du nok ikke særlig langt med prosjektet ditt.

Nå vet jeg fortsatt ikke hva du mener med å bygge opp databasen fra grunnen av, for du sier en hel masse om hvor vanskelig det er å gjøre dette i C, uten at det er mulig å fatte hva du mener med det. Men utfra tråden du viser til tror jeg du egentlig bare mener å opprette databasen med et antall tabeller i en RDBMS, f.eks. en av de nevnt i avsnittet over. Dette kan du gjøre med en hel bråte ulike gratis programmer. Jeg synes Power Architect er fint (http://www.sqlpower.ca/page/architect). Men du må først velge hvilket databaseprogram/RDBMS du vil bruke. Jeg anbefaler MySQL, der er det flest uerfarne i brukerbasen fra før av, slik at det sikkert også er mange som sliter med, og har fått svar på, alle de problemene du sikkert kommer til å møte på. Dvs. du finner lett svarene du trenger med google.

Hvis du faktisk tar skrittet og skaffer deg en RDBMS, f.eks. mysql, så vil du straks få en haug med konkrete sprøsmål vi kan hjelpe deg med her. Som du alt har oppdaget klarer vi ikke hjelpe med såpass tåkete problemer som "jeg klarer ikke lage database". Nå har du fått et tips, installer mysql, deretter googler du "mysql tutorial" og leser littegranne, og etter et par timer har du fått opprettet både database og bruker. Når det er på plass kan du laste ned og installere f.eks. MySQL Workbench som gir deg mulighet til å designe tabellene uten å måtte bruke SQL DDL. Da skulle du ha det du trenger for å få designet databasen din, og når den jobben er gjort kan du koble på delphi og programmere gui. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...