P0nduz Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Hei Jeg har noen linser som er fullformat og noen som er crop og lurte på om det kunne skade kamera/programvare at jeg bruker crop linser på fullformatkamera? Takker for svar JC Lenke til kommentar
arela Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 På Nikon er det standard i menyen at kameraet settes i crop-mode når ei croplinse settes på. Dette kan selvfølgelig endres, og mange har gode resultater av å bruke f.eks 35mm f/1.8 som fullformatobjektiv. Litt vignetting kan det bli, men det er sundt Selv har jeg bare et dx objektiv, 10,5mm fisheye, og det bruker jeg endel på fullformat. Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Takker for raske svar:) det jeg regnet med men greit og vite så jeg ikke gjør noe galt JC Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Det skal ikke ha noe å si, med mindre speilet kan slå borti objektivet. På Canon kan dette være et problem. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Det skader ikke kameraet, nei Og der var det en som svarte i blinde... Får håpe ingen har lyttet til dette rådet og ødelagt kamerahuset sitt... På noen fullformat, i hvert fall en del Canon, vil speilet slå i bakkant av cropobjektivet og sannsynligvis ødelegges. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Det skader ikke Nikon kameraet ditt, nei Og der var det en som svarte i blinde... Får håpe ingen har lyttet til dette rådet og ødelagt kamerahuset sitt... På noen fullformat, i hvert fall en del Canon, vil speilet slå i bakkant av cropobjektivet og sannsynligvis ødelegges. Jeg fikser den jeg Endret 19. mai 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Det skader ikke kameraet, nei Og der var det en som svarte i blinde... Får håpe ingen har lyttet til dette rådet og ødelagt kamerahuset sitt... På noen fullformat, i hvert fall en del Canon, vil speilet slå i bakkant av cropobjektivet og sannsynligvis ødelegges. Det var vel heller noen som leste trådstarters signatur, og så at han hadde Nikon, tenker jeg. Canon har vel, så vidt jeg vet, vært smarte nok til i det minste å sørge for at man ikke kan montere EF-S-objektiver på fullformathus? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Ja, og etter det jeg har lest så kan man montere tredje parts DX objektiver på Canon FF uten at noe stygt skjer.. Så uansett så tror jeg du er trygg. Pluss at speilet eksploderer ikke umiddelbart hvis det slår i bakkant av objektivet. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Det skader ikke kameraet, nei Og der var det en som svarte i blinde... Får håpe ingen har lyttet til dette rådet og ødelagt kamerahuset sitt... Jeg så at TS hadde Nikon, så svarte på det. Men burde selvfølgelig skrevet at det gjaldt Nikon. Endret 19. mai 2010 av Kris Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Canon har vel, så vidt jeg vet, vært smarte nok til i det minste å sørge for at man ikke kan montere EF-S-objektiver på fullformathus? Det stemmer forsåvidt. Men med liten nok hjerne og store nok muskler så kan man nok klare å trykke inn på EF-S objektiv på et FF hus. men da er sannsynligvis også objektivet ødelagt. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Som Ingardj sier, så er det kun Canon som faktisk produserer EF-S-objektiver. Alle tredjepartsprodusentene bruker EF også for cropobjektiver. Et Sigma DC eller Tamron DiII-objektiv kan derfor trygt monteres på Canon fullformat. Jeg har for øvrig merket meg at EF-S-dippedutten pleier å være gummikledt (husker ikke om den er det på 18-55, men jeg tror det) - presumptivt for å spare speil ved feilmontering? Endret 19. mai 2010 av Anew Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Jeg har for øvrig merket meg at EF-S-dippedutten pleier å være gummikledt (husker ikke om den er det på 18-55, men jeg tror det) - presumptivt for å spare speil ved feilmontering? Jeg tror hensikten med gummiringen er å øke diameter på den indre sirkelen. Silk at den fysisk ikke passer i en EF fatning. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Det finnes noen adaptere så man kan feste annen type optikk på EOS-kamera - da skal man være veldig forsiktig. Det er noen objektiver hvor man lister "Ja", "Nei" og "Kanskje" på om de fungerer på en et gitt hus - det finnes også noen brukere som filer av litt av speilet på en 5D så de kan bruke M42-optikken sin uten å ødelegge kamerahuset.. Også andre hvor de bare vet at de ikke kan ta bilder fokusert på uendelig, eller at objektivet skal remonteres etter hvert skudd.. Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Takker for gode svar:) jeg har nok Nikon så da tar jeg dette med ro. JC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå