Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettermontering av xenon lys

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt meg et HID kit for ettermontring i min BMW e34.

Nå leser jeg på internett at det er kun lovlig med ettermontering av xenon hvis det blir montert et komplett kitt, altså høydejustering, spylere og egnede lykter.

Men om jeg monterer xenon i bilen, kan Politiet/sivilPolititet bare stoppe meg plutselig pga lyset fra min bil, eller er det kun ved "teknisk kontroll"?

Om man skulle være i en ulykke hvor lyset er en av årsakene til at den skjedde, kan forksikrings selskapet gå til regress? Er det noen straff osv?

Takker meget for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blir stoppet før eller senere, bare spørsmål om tid. I de fleste tilfellene vil du nok ende opp med beskjed om å fjerne så fort som mulig, men jeg må advare deg om at både politi og SVV har mulighet til å ta skilter på stedet om de ønsker det, og/eller gi bøter. Å bli stoppet av forbikjørende politibil er svært skjeldent man blir. De har somoftest annet å gjøre.

Det er ganske riktig at forsikringsselskap kan kreve regress basert på vilkårene som tilsier at bilen skal være i forskriftsmessig stand, men det er liten sansynlighet for at det skjer.

Må bare gjøre deg oppmerksom på at ettermontert xenonlys er ufattelig farlig for både deg selv (som følge av feil lysspredning fra lykter som ikke er beregnet på denne typen pærer), og for andre. Å se en fotgjenger rett mot en slik lykt på vei over veien en mørk regnfull kveld er tilnærmet umulig. Det gjelder forøvrig også deg selv, ettersom ettermonterte xenonlykter har veldig tendens til å lyse mesteparten av lyset rett nedover som et tåkelys, og dermed trekke oppmerksomheten vekk fra lengre frem på veien.

Ekte xenonlykter vil ikke bare ha en annen metode å samle opp lyset på, men de vil også spre det over et mye større område, da primært mot høyre og venstre på utsiden av veien. Ekte xenonlykter lyser hverken blått eller noe sterkere/lengre enn halogenlykter, så selv om du får "korrekt" lysspredning av en ettermontering vil du ikke ha noen av de fordelene en ekte xenonlykt skal gi. Dette er spesielt gjeldende for projeksjonslykter. Ettermontering av xenonlamper i slike lykter gjør kun at lysstyrken innenfor det projiserte lysområdet blir sterkere. Sterkere lys vil trekke fokus vekk fra andre lyskilder, som gatelys, møtende bils nærlys, osv. og vil ikke gi noen som helst fordel. I tillegg vil det blende ufattelig mye for møtende trafikk på bakketopper og i høyresvinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...