Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blybatteri på over 12V


Anbefalte innlegg

God kveld.

 

Skal ha meg blybatteri på over 12V.

Jeg har visse mål, så blybatteriet kan ikke være større enn: 9cm lang, 7,5cm bred og 10cm høy.

 

Vet noen hvor jeg kan få tak i sånne blybatterier på over 12V som ikke er større en målene jeg oppga lengre oppe i teksten her?

 

Har sett på Clas Ohlson, men dem selger kun 12volts batterier..

 

Hjelp.. :thumbup:

 

Btw, skal ha 2 stk, og skal brukes på en el scooter jeg fant i garasjen, men vil ha litt mer "krefter" og tror motoren er ganske bra, men trenger mer volt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Over 12V" betyr hva? Hvor mange volt vil du ha?

 

Det som er vanlig for å oppnå over 12V er å seriekoble to eller flere 12V-batterier. To 12V-batterier vil gi ca. 24V driftsspenning (ved belastning). Alternativt kan 3 6V seriekobles for å oppnå 18V.

 

Jeg har sjekket litt, og det ser ut til at det kan være problematisk å skaffe blybatterier hvor to stykk kommer innenfor målet du har oppnådd. Jeg får det i vertfall ikke til. Kan tenke meg til at små 6V eller 12V-batterier (type 0,5-1,5Ah) kanskje kan gå om de stables litt, men det blir ikke særlig mange Wh av det.

 

Du kan evt. bruke noe slikt som dette, men disse krever spesielle ladere for å fungere:

https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO#item=69-016-54;

Endret av gxi
Lenke til kommentar

"Over 12V" betyr hva? Hvor mange volt vil du ha?

 

Det som er vanlig for å oppnå over 12V er å seriekoble to eller flere 12V-batterier. To 12V-batterier vil gi ca. 24V driftsspenning (ved belastning). Alternativt kan 3 6V seriekobles for å oppnå 18V.

 

Jeg har sjekket litt, og det ser ut til at det kan være problematisk å skaffe blybatterier hvor to stykk kommer innenfor målet du har oppnådd. Jeg får det i vertfall ikke til. Kan tenke meg til at små 6V eller 12V-batterier (type 0,5-1,5Ah) kanskje kan gå om de stables litt, men det blir ikke særlig mange Wh av det.

 

Du kan evt. bruke noe slikt som dette, men disse krever spesielle ladere for å fungere:

https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO#item=69-016-54;

 

 

Hm.. Det er en el scooter, og den bruker 2 x 12V blybatterier, som da er seriekoblet.

Jeg har noen bilder her.

 

Jeg tenkte at mer med volt, fikk den litt mer kraft?

 

Men kanskje jeg kan kjøpe 2 stk NiMh batterier på 14,4V, men koster det ikke mye?

Det batteriet du linket til gxi var ganske dyrt, er det så mye det koster hvis jeg skal ha så mange volt?

 

Skjekket siden til erdnoss, men dem har ikke batterier som passer, dem har kun store og 12Volts.

 

Hm, vet ikke hvor mye motoren tåler. Det eneste jeg fant var en liten klistrelapp hvor det sto "7" på. Må jeg skru opp motoren for å finne det ut? Dere kan se på bildene jeg la ut lengre oppe..

 

 

Hm.. har ladet batteriene som står i scooteren i over 10 timer nå, og når jeg prøver scooteren skjer det ingenting. Den går ikke fremover, men med en gang jeg setter i laderen så går den, men når jeg tar den ut så virker den dau..

 

Hva kan være galt? :ohmy:

Lenke til kommentar

Vanlig tabbe på el-scootere og el-gopeder: Man kjører batteriet/ene totalt flate til det ikke er en mAh igjen og lar den så stå en stund. Dette er en fin oppskrift på å ødelegge blybatterier. Når de da lades igjen får man enten nesten ikke strøm inn på de, man får alt for lav spenning (døde celler) eller at de er totalt ødelagte.

 

Fysisk større batterier vil ofte gi mere strøm og en vanlig ting å gjøre på slike er å sette inn batterier med større kapasitet for å få mer effekt. Øker du spenninga er det fare for å brenne motoren.

 

NiCd og andre batterityper tror jeg vil bli forferdelig dyre i den størrelsen.

Lenke til kommentar

sedsberg; det er akkurat det jeg har gjort, kjørt de tomme og så lot jeg scooteren stå i noen år og så lade den:P

 

Hm..

 

Tror et av blybatteriene jeg har nå i scooteren er døde fordi at jeg tok å målte en og en, og den ene viste 10,4v og det andre noe rundt 6v. Og det var etter jeg har ladet de. Så plugget jeg i laderen, og da viser den at de er fult oppladet, men så fant jeg en gammel tester eller hva jeg skal kalle det, og plugget laderen (som var koblet til batteriene) i den boksen som var tilkoblet stikkontakten. Den boksen viste at laderen kun ga litt over 0,1A ut, og på laderen står det at den gir ut 400mA, så da skulle den vist 0,4A, og da lurer jeg på om det blybatteriet som kun viste rundt 6v, om det da er dødt!

 

De er også seriekoblet, og når det ene batteriet er dødt, fungerer ikke det andre, right?

 

Så hva tror dere?

 

Så da tror jeg at jeg venter med større batteri da jeg ikke vet om motoren takler det.

Men da trenger jeg et blybatteri på 12v, noen som vet hvor jeg får tak i det som ikke er større enn: 9cm lang, 7,5cm bred og 10cm høy?

Lenke til kommentar

Blybatterier bør som nevnt ikke lades ut mer en kanskje ~60%. Hvis ikke risikerer du å ødelegge cellene/senke levetid betraktelig.

 

Det samme gjelder egentlig også NiMH batterier når du får så mange i serie, eller for å si det på en annen måte du kan tappe ut ~100% men ikke la spenningen synke under ca. antall celler i serie x1V. Dersom spenningen synker under dette risikerer du at variasjoner i cellene gjør at noen celler reverseres/ødelegges. Denne risikoen øker dess flere celler man har i serie.

 

Skal du ha mer effekt i samme størrelse må du dog over på slik "dyr" batteriteknologi.

 

Dersom det stemmer at du i dag har 2 12V batterier på 4Ah kan du bytte dem i:

 

mellom 20-25 av disse i serie.

 

http://www.altitec.no/index.php?main_page=product_info&cPath=27042_29899&products_id=13534

 

Vil gi deg tilnærmet dobbelt kapasitet av hva du har i dag. 9Ah.

 

Men prisen og behovet for passende lader etc gjør nok det lite interessant.

Skal du over til "name" kontra "noname" celler øker prisen gjerne med ~50%.

Lenke til kommentar

Blybatterier bør som nevnt ikke lades ut mer en kanskje ~60%. Hvis ikke risikerer du å ødelegge cellene/senke levetid betraktelig.

Det er ikke helt korrekt. Dette gjelder for startbatterier til biler, da disse har ekstremt tynne plater som knekker om de blir helt utladet (platene blir tynnere når det lades ut, og dermed svakere). Fritidsbatterier og lignende tåler å lades helt fullstendig ut uten noe problem, så lenge de ikke blir utsatt for minusgrader. Det gjelder også gelè-batterier.

 

Jeg kan tenke meg at i dette tilfelle snakker man om forseglede gelè-batterier. Problemet med disse er at de tørker ut pga varme. Spesielt cellene som står nærmest polkoblingene bruker å tørke ut. Hver gang batteriet blir oppvarmet eller overladet dannes det gass under trykk, og denne gassen slippes ut igjennom sikkerhetsventilene. Normalt sett skal ikke dette skje, men det skjer likevel.

 

Om man virkelig vet man kan gjør kan man fylle nytt vann på vedlikeholdsfrie batterier, men det hjelper lite om de allerede er deffekt.

 

Det samme gjelder egentlig også NiMH batterier når du får så mange i serie, eller for å si det på en annen måte du kan tappe ut ~100% men ikke la spenningen synke under ca. antall celler i serie x1V. Dersom spenningen synker under dette risikerer du at variasjoner i cellene gjør at noen celler reverseres/ødelegges. Denne risikoen øker dess flere celler man har i serie.

Dette vil også gjelde i dette tilfelle med to seriekoblede blybatterier.

 

Det virker uansett for trådstarter at å bytte ut til nye batterier av samme type vil gjøre ganske stor nytte, ettersom det det virker som at cellene er ødelagt i de som er der, og da fungerer det svært dårlig uansett.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...