Gå til innhold

"ugyldig systemdisk"

Anbefalte innlegg

Hei der.

Har problemer med pc'n.

Har oppgradert og modifisert den etterhvert som jeg har hatt penger, og nå begynner det å ligne noe. Men... Fader'n er ikke serlig glad i WinXP, da han har en jobbrelaterte programmer som kjøres i Win98. Tenkte derfor jeg skulle sette sammen den opprinnelige pc'n for å få fred... :)

Har nok deler til minst to komplette pc'er nå...

Men etter å ha formatert "min" harddisk (maxtor 40GB), og installert WinXP får jeg bare meldingen "ugyldig systemdisk" når jeg booter fra C:.

Må boote fra pappas HD (D), som forøvrig ikke har XP... :-? Hadde XP på den, men det er avinstallert for lenge siden. Har lest noe om "2GB boot boundary", "4GB boot boundary" og "1024 cylinders boundary"... Litt forvirra... Har prøvd å boote fra en gammel 1,2GB hdd, men får omtrent samme meldinga der også... Og Win98 vil ikke fungere med de "nye" komponentene.

Altså: WinXP vil ikke boote fra min Maxtor 40GB HDD.

Er det noen der ute som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ugyldig systemdisk"- meldingen legges inn på alle disker som er formatert på vanlig måte (ikke for oppsart). Når BIOS prøver å boote fra den er det et lite program som kjøres og skriver den meldingen. BIOS vil alltid først prøve å boote fra den disken den er satt til å boote fra. Hvis du har en annen disk som det ikke er noe OS på som står før på lista vil bios tro at det lille programmet som lager feilmeldingen er et os og starte det.

Løsning I: Pass på at den disken du har windows på står som primary/first boot device i bios. BIOS kommer du vanligvis inn i ved å trykke DEL litt etter PCen er skrudd på.

Løsning II: Finn ut hvilken av de brede ledningene (flatkabler) inni PCen som er "Primary IDE". Sett disken med Win98 på den øverste kontakten på denne. Alternativt kan du bytte om på jumperne på disken og sette den som master.

Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for responsen.

IDE-kabler og jumpere er riktige, men den vil ikke boote fra "primary-disken" (ugyldig systemdisk). Funker når jeg ber bios om å boote fra D:, men har altså tenkt å kvitte meg med den disken...

Prøver den recovery-greia. Det har ikke noe å si om cd'n er brent?... :roll:

Uansett, si fra hvis dere kommer på noe mer. Jeg lar høre fra meg hvis det fortsatt ikke virker.

Lenke til kommentar
Øh, Disken med XP er formatert som FAT32, mens den gamle er FAT...

Hadde det kanskje vært lurt å formatere XP disken som NTFS? Hvilke fordeler/ulemper innebærer det?

NTFS er litt tyngere å kjøre, men på en ny maskin er det ikke noe problem, og så er det mye mer stabilt.

Har ikke vært borti noen andre ulemper med NTFS, alt fungerer så mye bedere.

Lenke til kommentar

Heisann.

Nå har jeg fomatert disken (NTFS) og installert XP på nytt. (Etter litt om og men...) Og nå får jeg en splitter ny feilmelding når jeg prøver å boote fra C:... -"NTLDR MISSING"... Prøvde "fixboot" også, men det ser ikke ut til å hjelpe...

Lenke til kommentar

Er jo veldig nær den feilen du hadde først. Spørs om det ligger noe problem i det der "Etter litt om og men".

Du burde stryke ut partisjonen og begynne helt forfra. Ikke bruk andre verktøy enn de som ligger på XP CDen. Boot den CDen, velg at du skal stryke ut partisjoner, og ta det derfra. Hvis det er dette du faktisk har gjort, så bør du sjekke om det er noe galt med disken. Bruk diagnostic verktøy fra disk produsenten.

Lenke til kommentar
Heisann.

Nå har jeg fomatert disken (NTFS) og installert XP på nytt. (Etter litt om og men...) Og nå får jeg en splitter ny feilmelding når jeg prøver å boote fra C:... -"NTLDR MISSING"... Prøvde "fixboot" også, men det ser ikke ut til å hjelpe...

Litt lesestoff du kan lese.

http://www.experts-exchange.com/CXO/Operat...Q_20320891.html

http://www.eksperten.dk/find.phtml?method=...TLDR+is+missing

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...