FrozenFish Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Dette inlegget er kopiert fra GNU/Linux forumet, da jeg ville kjøre Ubuntu Live CD for å prøve å redde filer.... Men ser at dette nå er mer et Windows problem som started med at maskinen frøs og så ble ledning til ekstern harrdisk tatt ut (mens maskinen var i "freeze modus"). Siterer fra GNU/Linux forum: SÅ, der ga live cd opp igjen og følgende feilmelding kommer:Failed to read $UpCase, unexpected lenght (20480 !=131072)Failed to mount 'dev/sda2': Input/output error NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows then reboot into windows twice. The usage of the /f parameter is very important! If the device is a softRAID then first activate it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g. /dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the dmraid documentation for more details. stdin: error 0 stdin: error 0 Slik jeg ser det, er det enten harddisken som har gått heden, eller DVD drevet... Blir litt usikker da jeg ser "nvidia" oppi der.. Kan skjermkortet ha gått? Har søkt på nett, men finner ikke noe relevant.... Satser på dere Linux guruer... siden det nå er live cd jeg vil prøve. Kanskje Win forum hadde være mer riktig å poste i, men får prøve der dersom ingen her vet noe Litt mer: jeg får vite at når maskinen låste seg, dro hun ut kontakten fra den eksterne backup disken, slik at den ikke skulle bli ødelagt. Det er den ikke, da jeg har koblet den til Mac og funker fint. Når jeg nå booter fra HD, komer det: Windows has encountered a problem communicating with a device connected to your computer. This error can be caused by unplugging a removable storage device such as an external USB devise while the device is in use, or by faulty hardware such as a hard drive CD-ROM drive that is failing. Make sure any removable storage is properly connected and restart your computer. If you continue to receive this error mesasge, contact the hardware manufacturer. Status: 0xc00000e9 Info: An unexpected I/O error has occured. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Du vil altså redde filer fra en PC som ikke vil fungere. Prøv å snu på flisa. Istedet for å prøve å boote den PC'en (som kanskje er defekt?), så tar du ut disken og kobler den til en PC som fungerer. Eventuellt bruke USB adapter. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Du vil altså redde filer fra en PC som ikke vil fungere. Prøv å snu på flisa. Istedet for å prøve å boote den PC'en (som kanskje er defekt?), så tar du ut disken og kobler den til en PC som fungerer. Eventuellt bruke USB adapter. Litt av problemet er vel at jeg ikke vet helt sikkert hvor problemet ligger... Jeg skulle mer enn gjerne ha redda hele maskinen... Jeg mistenker at det er mulig... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Du bør uansett starte med Håreks forslag. Redd de datafiler du kan (glem alt av programvare). Derpå kan du starte med å finne ut om det er harddisk eller annen hardware som er årsak til problemet. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Du bør uansett starte med Håreks forslag. Redd de datafiler du kan (glem alt av programvare). Derpå kan du starte med å finne ut om det er harddisk eller annen hardware som er årsak til problemet. Ja, jeg må gjøre dette. Jeg har bare en laptop og en iMac, så jeg må vel kjøpe en sånn HotSwap HD docking stasjon. Eller? Er der en måte å koble en harddisk til laptopen uten docking eller ext.disk kasse? Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Da har jeg funnet ut at det er harddisken det er noe snagg med... Jeg tror ikke den er ødelagt, men at der ligger noe å roter til. Jeg sto på hodet i gammelt datautstyr og fant en HD med WinXP installert. Koblet denne til og prøvde komme meg inn på "problem" disken. Det gikk ikke! Så koblet jeg til harddisk nr.2 og fikk heldigvis verifisert at alle bildene til kona (bl.a. bryllup) var intakt der. Da trenger jeg ikke lenger bekymre meg så veldig og kan egentlig bare peise på med å få ordnet hoveddisken. Jeg prøvde å kjøre en XP cd (original) og det kunne virke som om maskina/harddisken aksepterte denne... Så da blir det vel å installere XP for så oppgradere etterpå. Tungvint, men men. Men skulle gjerne visst hva som gikk så fryktelig feil i går.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå