Lch Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Jeg skulle bare plukke ut en sliten traver av en disk fra en Intelboks (C2D E6300), men etter å ha satt på dekselet og plugget i kontakten, skjedde det niks når jeg prøvde av/på-knappen. Pussig nok lyser SB_PWR-dioden, og strømforsyningen starter villig opp ved tjuvkobling, men den vil altså ikke starte opp maskinvaren. Problembarnet er en 3år og noen måneder gammel NorthQ 500W (NQ-4775-500BU2 OEM PSU), den har fungert prikkfritt i tiden den har vært i bruk. Jeg har plukket fra maskinen fra hverandre bare i tilfelle det var underliggende problemer, men jeg har ikke funnet noe galt. Jeg byttet om strømforsyning med en annen maskin (Seasonic M12II 500W) og da starter Intelboksen opp uten problemer. I den andre maskinen nekter plent NorthQen å gjøre noe fornuftig. Jeg har gitt den litt last og tjuvkoblet på nytt, den drar bortimot alt jeg gir den, men nekter altså å starte opp en maskin. Innmaten ser fin ut, dessverre har den ikke glassrørsikringer. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal fortsette feilsøkingen. Er det bare til å sette i gang og måle spenninger? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Kan være hovedkortet som har ettellerannet problem. Ting tyder sterkt på det siden samme strømforsyninga virker på en annen maskin (etter hva jeg forstår). Lenke til kommentar
Lch Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Kan være hovedkortet som har ettellerannet problem. Ting tyder sterkt på det siden samme strømforsyninga virker på en annen maskin (etter hva jeg forstår). Nei, altså; NorthQ virker ikke i noen av de to maskinene (C2D E6300 og i5-750), Seasonic (fra i5-750-boksen) virker i begge. NorthQ virker hvis jeg tjuvkobler PS_ON (den grønne lederen i 20/24-pin ATX-kontakten) til jord, og drar diverse laster, men vil ikke drive maskinvaren når den er koblet opp normalt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Alt tilsier at PSU er defekt. Feilsøking i PSU er særdeles vanskelig, det er bare å kassere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå