FrozenFish Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Dette er litt krise.... Windown maskina til kona låste seg og vips, vil nå ikke boote opp. har prøvd reinstalls, får bare feilmelding (om en ekstern HD som må kobles til). ANYway... Så kommer jeg på at jeg kan jo kjøre Ubuntu Live CD, slik at jeg iallefall kan gå inn å redde evt. viktige dokumenter. Men, jeg kommer ikke lenger en at ubuntu logoen står å blinker (de fem prikkene som lyser). Det skjedde forrige gang også, med melding om at jeg måtte kjøre chkdsk (noe jeg ikke får gjort....) Kan jeg kjøre live cd dersom jeg kobler fra alle harddisker og alt unødig? Evt. noe annet jeg kan prøve for å "force" live cd? Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) SÅ, der ga live cd opp igjen og følgende feilmelding kommer: Failed to read $UpCase, unexpected lenght (20480 !=131072)Failed to mount 'dev/sda2': Input/output error NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows then reboot into windows twice. The usage of the /f parameter is very important! If the device is a softRAID then first activate it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g. /dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the dmraid documentation for more details. stdin: error 0 stdin: error 0 Slik jeg ser det, er det enten harddisken som har gått heden, eller DVD drevet... Blir litt usikker da jeg ser "nvidia" oppi der.. Kan skjermkortet ha gått? Har søkt på nett, men finner ikke noe relevant.... Satser på dere Linux guruer... siden det nå er live cd jeg vil prøve. Kanskje Win forum hadde være mer riktig å poste i, men får prøve der dersom ingen her vet noe Litt mer: jeg får vite at når maskinen låste seg, dro hun ut kontakten fra den eksterne backup disken, slik at den ikke skulle bli ødelagt. Det er den ikke, da jeg har koblet den til Mac og funker fint. Når jeg nå booter fra HD, komer det: Windows has encountered a problem communicating with a device connected to your computer. This error can be caused by unplugging a removable storage device such as an external USB devise while the device is in use, or by faulty hardware such as a hard drive CD-ROM drive that is failing. Make sure any removable storage is properly connected and restart your computer. If you continue to receive this error mesasge, contact the hardware manufacturer. Status: 0xc00000e9 Info: An unexpected I/O error has occured. Jeg ser at dette blir mer og mer en "Windows forum" post..... Endret 18. mai 2010 av FrozenFish Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) Høres merkelig ut om det er HD-relatert, er nokså sikker på at jeg har bootet live-session uten HD intakt ... uten å si noe helt 100% sikkert, men er nesten så jeg trar ut pluggen på disken i maskinen å tester selv. Du kan kanskje eventuelt prøve å boote til safe graphic mode eller terminalen. I slike tilfeller (slettede filer, glemt passord, feil på HD, etc.) er det nok greit å ha en distribusjon ala BackTrack fremfor en desktop-distribusjon som Ubuntu. Endret 18. mai 2010 av tamarin Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Høres merkelig ut om det er HD-relatert, er nokså sikker på at jeg har bootet live-session uten HD intakt ... uten å si noe helt 100% sikkert, men er nesten så jeg trar ut pluggen på disken i maskinen å tester selv. Du kan kanskje eventuelt prøve å boote til safe graphic mode eller terminalen. I slike tilfeller (slettede filer, glemt passord, feil på HD, etc.) er det nok greit å ha en distribusjon ala BackTrack fremfor en desktop-distribusjon som Ubuntu. Jeg tror kanskje heller ikke det er HD... Jeg koblet til den eksterne igjen, dro ut alle drev unntatt den med WIn på, men neida. Samme feilmelding. Jeg skal prøve BackTrack nå... Takk for tipset! Av alle maskinene jeg har rundt meg her: Windows, Linux og en iMac er det alltid Win. det blir noe kluss med..... Prøver febrilsk å få kona til å lære seg å bruke Ubuntu eller Mac...... Nå som Win. er nede MÅ hun bruke macken. Kanskje den faller i smak etter hvert Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Jeg tror kanskje heller ikke det er HD... Jeg koblet til den eksterne igjen, dro ut alle drev unntatt den med WIn på, men neida. Samme feilmelding. Jeg skal prøve BackTrack nå... Takk for tipset! Av alle maskinene jeg har rundt meg her: Windows, Linux og en iMac er det alltid Win. det blir noe kluss med..... Prøver febrilsk å få kona til å lære seg å bruke Ubuntu eller Mac...... Nå som Win. er nede MÅ hun bruke macken. Kanskje den faller i smak etter hvert Har prøvd det samme her på kjæresten uten hell , men nå er jeg veldig opptatt av at man selv må fatte interesse for et annet system fremfor å få det pushet på seg, så har ikke akkurat gått aktivt inn for det. Alle har sine ønsker og behov innenfor PC-bruk, og i mange tilfeller er ikke Windows, Linux eller OS X tilstrekkelig, dermed holder man seg til det man vet fungerer for seg. Det høres også ut til at det i dette tilfellet også er relatert til maskinvarefeil, og dermed kan det fort bli litt feil å påpeke Windows som syndebukken helt uten videre. Om du har mulighet kan du jo, om feilen ligger et annet sted enn HD, koble HD til en annen PC og boote fra live-CD og ta backup derfra også. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Det kan være noe feil med DVD/CD-spilleren din, selve DVD/Cden, gått feil under brenning eller noe annet(har skumlest postene her, så jeg skriver med forbehold om at jeg kan ha misforstått problemet). Her kan du laste ned Ubuntu live-cd: http://no.releases.ubuntu.com/10.04/ubuntu-10.04-desktop-i386.iso Her er en guide for å hente ut filer med en live-cd: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/use-ubuntu-live-cd-to-backup-files-from-your-dead-windows-computer/ Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Jeg tror kanskje heller ikke det er HD... Jeg koblet til den eksterne igjen, dro ut alle drev unntatt den med WIn på, men neida. Samme feilmelding. Jeg skal prøve BackTrack nå... Takk for tipset! Av alle maskinene jeg har rundt meg her: Windows, Linux og en iMac er det alltid Win. det blir noe kluss med..... Prøver febrilsk å få kona til å lære seg å bruke Ubuntu eller Mac...... Nå som Win. er nede MÅ hun bruke macken. Kanskje den faller i smak etter hvert Har prøvd det samme her på kjæresten uten hell , men nå er jeg veldig opptatt av at man selv må fatte interesse for et annet system fremfor å få det pushet på seg, så har ikke akkurat gått aktivt inn for det. Alle har sine ønsker og behov innenfor PC-bruk, og i mange tilfeller er ikke Windows, Linux eller OS X tilstrekkelig, dermed holder man seg til det man vet fungerer for seg. Det høres også ut til at det i dette tilfellet også er relatert til maskinvarefeil, og dermed kan det fort bli litt feil å påpeke Windows som syndebukken helt uten videre. Om du har mulighet kan du jo, om feilen ligger et annet sted enn HD, koble HD til en annen PC og boote fra live-CD og ta backup derfra også. Ja, jeg skal i morgen på et par databutikker å se om de har en sånn HD dock.. https://prisguiden.no/produkt/112770 Så får jeg iallefall lagret det som måtte være viktig. Jeg synes bare det er så rart at det å dra ledningen ut av en ekstern disk skal kunne skape så mye trøbbel... Der må være noe mer. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Det kan være noe feil med DVD/CD-spilleren din, selve DVD/Cden, gått feil under brenning eller noe annet(har skumlest postene her, så jeg skriver med forbehold om at jeg kan ha misforstått problemet). Her kan du laste ned Ubuntu live-cd: http://no.releases.ubuntu.com/10.04/ubuntu-10.04-desktop-i386.iso Her er en guide for å hente ut filer med en live-cd: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/use-ubuntu-live-cd-to-backup-files-from-your-dead-windows-computer/ Nja, dvd drevet kan det være... Jeg prøvde å sette inn Win7 platen, for å få "repair", men den ble bare stående klargjøre for installasjon i laaaaaang tid. Ubuntu cd'en har jeg brukt på laptopen, så den skal være OK. Men den How to linken er fin... den kan jeg bruke Takker! Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Dette er kanskje et litt dumt forslag men det skader aldri å prøve... Hvis du har brent ISO-filen på en CD-plate så kan du prøve å brenne ISO-filen på en DVD-plate, eller omvent, og se om du får startet opp Live-CD/DVDen da. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Dette er kanskje et litt dumt forslag men det skader aldri å prøve... Hvis du har brent ISO-filen på en CD-plate så kan du prøve å brenne ISO-filen på en DVD-plate, eller omvent, og se om du får startet opp Live-CD/DVDen da. Mulig jeg ikke kan voldsomt mye om data, men én ting vet jeg: "Computers Walks in Mysterious Ways". Absolutt ingenting er dumt Kan svært gjerne være at forslaget ditt funker Men først nå skal jeg brenne BackTrack og så prøve den. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Da har jeg funnet ut at det er harddisken det er noe snagg med... Jeg tror ikke den er ødelagt, men at der ligger noe å roter til. Jeg sto på hodet i gammelt datautstyr og fant en HD med WinXP installert. Koblet denne til og prøvde komme meg inn på "problem" disken. Det gikk ikke! Så koblet jeg til harddisk nr.2 og fikk heldigvis verifisert at alle bildene til kona (bl.a. bryllup) var intakt der. Da trenger jeg ikke lenger bekymre meg så veldig og kan egentlig bare peise på med å få ordnet hoveddisken. Jeg prøvde å kjøre en XP cd (original) og det kunne virke som om maskina/harddisken aksepterte denne... Så da blir det vel å installere XP for så oppgradere etterpå. Tungvint, men men. Men skulle gjerne visst hva som gikk så fryktelig feil i går.... Lenke til kommentar
wil Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Hei. Nå er jeg litt usikker på hva du har gjort da, men er det slik at du har klart å komme inn på disken å få sett filene? Er det ikke da isåfall litt risikabelt å installere Windows XP hvis du har filene du skal ta vare på inn på Documents and Settings mappa? Hvis du fremdeles sliter med å komme inn på disken så kan du prøve en LiveCD som heter Parted Magic. Har brukt den flere ganger faktisk. Den er veldig fin til slike ting. Partisjonering, Sletting av partisjoner. Du har da en viss mulighet til å hente ut filer på disken hvis den ikke er helt ødelagt da. Det er selvfølgelig ikke sikkert at du finner disken med Parted Magic, men du kan jo prøve. Lykke til. Hilsen. wil Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Forresten, selv om det er feil på harddisken, kan det jo i tillegg også tenkes at man har en eller annen sær maskinvare som lager problemer for oppstart av Ubuntu. Vil anta at terminalen skal kunne fungere for det. Om det har vært brukt Ubuntu live-CD på samme maskinen uten problemer før dette tilfellet så høres det også lite sannsynlig ut. EDIT: Fikk du tatt backup når du fikk se at filene var intakt? Ville iallefall ikke tuklet for mye med harddisken før jeg hadde fått tatt backup av viktige dokumenter og slikt. Den jobben kan bli en god del mer krevende om man ender opp med å slette dette ved en feil. Endret 20. mai 2010 av tamarin Lenke til kommentar
fredrik-fyksen Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Selv om det nå ser ut som det ikke er dvd drevet som er dødene, minner jeg om at det er enkelt og kjøre ubuntu fra en minnepenn. Ha en minnepenn, last ned ubuntu isoen og bruk unetbootin til og lage minnpinnen bootable med isoen. (For at dette skal virke må du ha en pc som kan boote fra USB.) Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg fant frem en gammel HD med XP på. Den står i nå. Jeg klarte ikke få installert noe som helst på problemdisken. Der er noe som stopper. Jeg begynner nå å frykte noe mekanisk, at det er selv disken som har gått heden. Det er en ca. 6 mnd. gammel terrabyte disk, så det er litt trasig hvis den er havarert Kjøpte et harddisk kabinett, men så for sent at det kun passet til IDE disker. Må bytte i morra. Krysser fingrene. Lenke til kommentar
Kamelot Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Dette har du nok tenkt på men jeg spør alikevel: Er du sikker på at det er harddisken som er gåen og at det ikke er noe malware o.l som skaper problemer for deg og nekter deg å komme inn på harddisken? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Vanlig malware ødelegger sjelden så mye, de beskytter gjerne sin egen eksistens men rein hærverk er dårlig business. Fyrer du opp maskinen fra en live-cd vil all malware være inaktivt. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg er ikke sikker. Kjøpte en harddisk case for å få sjekket disken, da jeg har tatt den ut, MEN.... det var selvfølgelig feil type.....! Så da får jeg vente med sjekken. Jeg HÅPER på malware eller noe annet i den gata, men frykter at det er selve disken... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå