Gå til innhold

Kan noen forklare meg hvordan feriepenger og sykefravær fungerer?

Charlo

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som kan forklare meg litt om feriepenger og sykefravær.

Jeg har en deltidsjobb hvor jeg jobber ca 50% startet i juni ifjor og lurer på hvordan dette fungerer.

Jeg er en person som aldri tar meg ferie mens jeg er satt opp i vakter (altså fast turnus) Har ikke noe sykefravær på noe jobbdager og lurer støtt og stadig på hvorfor jeg ser så mange kollegaer tar seg ''fri'' eller ''sykemelder'' seg enkelt dager når de egentlig skal jobbe ?

Har hørt om noe sykepenger osv, men skjønner ikke så mye av det.

Er det goder de er smarte og utnytter og jeg som er dum eller er det ikke sånn at det er bra å ha null fraværs dager og ikke benyttet ferie i det hele tatt ? Får jeg utbetalt mere da hvis jeg ikke har vært syk eller tatt noe som helst ferie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feriepengene er jo faste i forhold til hvor mye du tjente året i forveien. Her avhenger det derfor hvor mye du jobber.

Å sykemelde seg krever jo sykemelding fra legen, og man får da full lønn (i forhold til stillingen man har).

Om du tar ferie en dag, "mister" du jo inntekten denne dagen, og går glipp av litt feriepenger.

Hva er det egentlig du lurer på?

Lenke til kommentar

''Å sykemelde seg krever jo sykemelding fra legen, og man får da full lønn (i forhold til stillingen man har).''

^^

Takker mannen ! Jeg tviler så sterkt på at noen av de gutta på jobben er syk så ofte som de er. Er jo enkelt dager støtt og stadig, kanskje de bruker egenmelding og får lønn alikevel.

''Om du tar ferie en dag, "mister" du jo inntekten denne dagen, og går glipp av litt feriepenger.''

Aiight så hver gang man jobber tjener man litt feriepenger da på siden ? Siste lønnslipp for mai står det.

Hittil i år:

Feriepenger til utbetaling 9 930,12

Feriepengegrunnlag 64 863,47

Dette teller vel ikke i og med at det fra i år 2010

Lenke til kommentar

Nei, du må se på feriepengegrunnlaget for 2009 (samlet lønn).

Utbetalte feriepenger er 10,2% (?) av lønnen for året før.

Arbeidstakere som omfattes av en tariffavtale som gir en femte ferieuke mottar 12%.

Endret av Eksentron
Lenke til kommentar

Av månedslønnen din skal arbeidsgiver beregne av viss prosentsats (minst 10,2%) i feriepenger som utbetales året etter. Ut fra tallene du oppgir så ser de ut til at feriepenger til utbetaling er beregnet av det du tjente i 2009 og som blir utbetalt i år. Mens feriepengegrunnlaget er det du har tjent hittil i år.

Lenke til kommentar

Hei mannen, tøff hund ^^

Ja, sjekket lønnslippen for april måned og der står det også:

Feriepenger til utbetaling 9 930,12

samme sum som nå i mai måned. Når får man disse feriepengene da ? Kommer det i juni lønnen automatisk ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...