Gå til innhold

Tips for hardware-oppsett

Anbefalte innlegg

Min datamaskin er satt opp med Abit KT7A og fungerer utmerket med Athlon-prosessor. Noe småproblemer i starten men følgende råd kan med fordel nyttes:

* Last ned nyeste update til programmet ditt

* Aktiver DMA til harddiskene dine

* Kjør alle programmer (Windows, redigeringsprogram osv) fra C: og lagre prosjektene og filmene på D: om du har en slik

* Prøv å ta ut alle unødvendige komponenter (nettverkskort, modem osv) fra datamaskinen og innstaller programmet og FireWirekortet. Grunnen til at du tar ut de "unødvendige" kortene er for å unngå IRQ-konflikt mellom FireWire-kortet og andre komponenter.

* Ulike PCI-plasseringer av 1394-kortet kan gi ulike IRQ-oppsett. Prøv deg frem. Ofte vil kortplass 1/2 vise seg å være best

Likeens kan du disable ubrukte komponenter slik som com2 , Lpt1 , usb osv om du ikke bruker disse. Dette kan frigjøre IRQ-er

* Bruk minst versjon win98SE

* Last ned PPE (PCI Port Enchanger) fra Pinnacle's hjemmesider.

* Last ned DV-switch og prøv å bytt fra TI-driverne til Microsoft sine egne DV-drivere.

* Last ned siste versjon av DirectX

(Users of 1394 Digital Video equipment should install this update after installing the DirectX 8.0 or 8.0a runtime. It provides PAL support and improved device support for Windows 2000 and 98SE, and minor improvements for Windows ME. En adr til download er:

http://radeonic.com/atisite/drivers.htm)

DirectX8.1 er siste versjon av directx. For å sjekke din versjon går du inn på Start>kjør>dxdiag

Du bør også laste ned og innstallere de siste driverne til både lydkort, skjermkort og om du har Athlon også de siste VIA 4in1-drivers Disse finner du her: http://www.viahardware.com/download/index.shtm

Et annet råd er å bruke programmet "Enditall" for å lettest lukke alle kjørende unødvendige programmer under prosessen med å sende tilbake filmen. FTP-adr:

http://www.zdnet.com/downloads/stories/inf.../0,,0011NB,.htm

Sjekk også Read/write-hastigheten på harddiskene i programmet Studio 7

Til slutt er det bare å si at ren nyinnstallasjon(etter formatering) er det beste. Da har du også mulighet for å spare et nytt oppsett for senere nyinnstallasjon. Jeg har grunnoppsett liggende på en egenliten HD og det tar med 4 min med arbeid og 15 min ventetid før maskinen er ny igjen.

Men selv ved nyinnstallering kan det være slik at to like maskiner får ulike IRQ-konflikter/ikke konflikter om du eks. vis innstallerer lydkort før skjermkort-drivere.

En aller siste ting er at Creative SB Live tar 2 IEQ-er. Du kan disable den ene (16-bit for DOS) i enhetsbehandling

Leif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det opplyses også fra Pinnacle at det må være en kortplass mellom grafikkortet og firewirekortet, og en IRQ mellom grafikkort og f.w. kortet. Ved reinstallering av Windows skal f.w.kortet tas ut, og installeres etterpå. Versjon 7.07.1 av studio 7 er også for XP. Det finnes noen misvisende opplysninger på support. Jeg kjører Studio 7 helt uten problemer på XP. Har ikke hatt problemer med å komme igjennom på support i Sverige. Svarer de ikke der, blir man automatisk koblet opp mot ledig support i fx. Nederland eller Frankrike e.l. Alle snakker engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...