Gå til innhold

Hvilken CPU drar full nytte av 5870?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal bygge en pc til spilling primært og er veldig usikker på valg av CPU sammen med 5870 kortet. Jeg har satt opp et oppsett med I7 930 nå, men tror kanskje den prosessoren er overkill og at GPU'en vil bli flaskehals før prosessoren.

Jeg lurer vel egentlig på hvilke CPU'er som matcher ytelsen til 5870 kortet bra slik at den ene ikke er flaskehals for den andre? Finnes det noen charts over dette?

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalen er at skjermkortet har mest å si for opplevelsen i et spill, så det å ha en så dårlig CPU at du ikke greier å fore skjermkortet med nok data vil gi dårlig valuta for pengene du har spytta inn i skjermkortet. (dette er ikke et problem for deg)

Det finnes ikke noen magisk kombinasjon av CPU og skjermkort som garanterer 100% utnyttelse i alle spill. Alle spill er forskjellige i utnyttelse av CPU/GPU.

Skjermkortet vil nesten alltid være flaskehalsen som bestemmer hvor høy oppløsning og framerate du har i et bestemt spill med bestemte innstillinger.

Spørsmålet du bør stille deg er ikke om skjermkortet er for dårlig til CPU'en, men om det er for dårligt iforhold til de spillene du skal spille og hvilke krav du har på oppløsning billedkvalitet og framrate.

Lenke til kommentar

Så om jeg kjøper en i5 750 eller PHII 945 vil fps'en aldri bli stagnert av CPU'en? Sikkert noe forskjell fra spill til spill, men sånn generelt?

Budsjettet mitt klarer maks ett i7 930 oppsett, men om jeg kan gå ned på CPU og dermed ram og hovedkort, klarer jeg å putte inn en SSD. Derfor jeg vil ned så mye som er fornuftig når det gjelder CPU.

Lenke til kommentar

Målet er å kjøre 1920*1024 med så mye av effekter på som mulig. Ikke noe mål å få så høy fps som mulig, men heller en "glatt" opplevelse. Øyet ser vel på 30fps og oppover som "glatt". Så minimum fps bør ikke under dette.

Lenke til kommentar

1920x1024? Kanskje meg som er uvitende, men du mener ikke 1080, altså full HD?

Ellers sier jeg enig med anbefalingen om i5 750 eller PHII 945/965. Heller kanskje mest til sistnevnte ettersom hovedkortene til AMD-plattformen generelt er priset noe lavere enn de til Intel, samt at AMD har bedre kompabilitet på tvers av AM-soklene sine enn Intel har på sine LGA. Over tid vil sannsynligvis AMD-systemet komme billigere ut.

Fint hvis du opplyser om budsjett og hvilke spill det er du vil kjøre. Lettere å gi deg konkrete forslag da ;)

Lenke til kommentar

Er 1080 ja, snakker alltid om 1024 når jeg mener 1080..

Vel, når det gjelder spill er det veldig usikkert, da jeg har en tendens til å ville prøve alt nytt som har fått bra kritikk.

Budsjettsmessig så gjelder fortsatt et 930 oppsett med en 5870 gpu. Altså ca 8000 for CPU, HK, RAM og GPU. Men som sagt, spørsmålet er om jeg kan gå ned på prosessoren for å presse inn en SSD og samtidig får tilnærmet lik ytelse i spill.

Lenke til kommentar

Redigerer ikke video i det hele tatt. PC'en skal kun være rettet mot spilling. Noe jobb som programmering og annet office relaterte saker skal utføres, men det kjører jo uansett.

Så ett oppsett med i5 750/PHII 945/965 prosessor og 5870 vil yte ca likt som med i7 930?

Lenke til kommentar

Til spilling hadde jeg gått for en AMD PhenomII X4 965BE 125W parret med et hovedkort med AMD890FX-brikkesett og 4GB minne. Hovedkort basert på AMD890FX ligger priset omtrent likt med de billigste X58-kortene, men blir da til gjengjeld levert med SATA-600. CPU'en ligger ca. 1000kr lavere i pris enn i7 930, uten at du vil merke noen praktisk forskjell i spill. Du får med andre ord mye mer ytelse pr. krone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...