Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vond rygg etter aktivitet

Anthila

Anbefalte innlegg

Hei

Har noen problemer med ryggen som jeg lurer på om noen andre også har opplevd.

Vel, greia er at jeg sliter med stiv/vond korsrygg. Dette kommer hver gang etter jeg har vært å jogget eller spilt fotball. Noen som har no tips til hva dette kan være? Nokså ubehagelig og prøver å strekke ut ryggen litt etter treningen, da det kan kjennes ut som dette vil hjelpe. Noe det ikke gjør.

Av og til vrir jeg meg rundt fra side til side og da knekker hele ryggen, det pleier å hjelpe en liten stund. Har tenkt litt på underlaget jeg spiller/springer på, men det varierer mye og vondt i ryggen får jeg uansett.

Noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Har noen problemer med ryggen som jeg lurer på om noen andre også har opplevd.

Vel, greia er at jeg sliter med stiv/vond korsrygg. Dette kommer hver gang etter jeg har vært å jogget eller spilt fotball. Noen som har no tips til hva dette kan være? Nokså ubehagelig og prøver å strekke ut ryggen litt etter treningen, da det kan kjennes ut som dette vil hjelpe. Noe det ikke gjør.

Av og til vrir jeg meg rundt fra side til side og da knekker hele ryggen, det pleier å hjelpe en liten stund. Har tenkt litt på underlaget jeg spiller/springer på, men det varierer mye og vondt i ryggen får jeg uansett.

Noen råd?

Har samme problemet selv, fikk det etter sykkelskade.Det som fungerer her er å svømme, dette belaster ryggen lite og jeg gikk fra full stivhet til nå ganske grei bevegelighet. Har problemer enda men fungerer mer eller mindre normalt nå i hverdagen.

Lenke til kommentar

Fulgte du noen spesiell treningsplan når du svømte? Eller bare lekte rundt? hvor ofte?

Vel, det er gjernest samme kvelden som jeg har vært og trent, og dagen derpå det gjør vondt. Deretter kjenner jeg ikke før noe før neste gang, eller det skal sies at jeg også opplever at ryggproblemene kommer når jeg har vært inaktiv en god stund( type sovet lenge en dag e.l.)

Lenke til kommentar

Fulgte du noen spesiell treningsplan når du svømte? Eller bare lekte rundt? hvor ofte?

Vel, det er gjernest samme kvelden som jeg har vært og trent, og dagen derpå det gjør vondt. Deretter kjenner jeg ikke før noe før neste gang, eller det skal sies at jeg også opplever at ryggproblemene kommer når jeg har vært inaktiv en god stund( type sovet lenge en dag e.l.)

3x I uka, ca 1 time svømming hver gang med fokus på crawl men også fordelt litt på bryst og rygg alt ettersom formen.

Til å begynne med hadde jeg store smerter i korsryggen og under ryggbladene men etter hvert som formen kom seg begynnte smertene å bli mindre.Det er i alle fall en stor forskjell fra smertehelvete jeg var i til nå.

Mitt beste tips til deg om du ikke har svømt fra før av er å ha det litt gøy og prøve å få til å trene sammen med noen som kan hjelpe deg med teknikken. Det tar tid å finne flyten men det er utrolig gøy når ting bare henger sammen.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det kan også være en Idè å passe på å trene opp magemusklene og ryggmuskulaturen, i mange tilfeller så kan smertene være pga at en av disse muskelgruppene er overtrent / undertrent.Magemusklene vil også ha en direkte innvirkning på ryggen, i alle fall det jeg har erfart selv.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

har du skadet ryggen din tidligere? kanskje det hadde vært lurt å gått til legen å fått tatt røngten av ryggen din.

Selv har jeg skadet ryggen min, ene taggen er blitt skyvd nærmere den andre og de gnager mot hverandre. Får vondt i korsryggen av å løpe og av å stå oppreist for lenge.

Lenke til kommentar

Tenkt på kiropraktor? Det er vel ikke noe å vurdere fram og tilbake.. Om noe er som det ikke skal være, så få en kiropraktor til å se på det. Nakken min har vært stiv og til tider ubehagelig siden 9. klasse, et par år.. Jeg bare lever med det, værre er det ikke. Men det er typisk slik at du vrir nakken i blant osv.

Ryggen derimot er som regel muskelene som har knutet seg og er spent. Kiropraktoren løser disse opp, gir det kanskje noen strekkøvelser som fungerer, og vil mest sannsynlig si at du bør svømme noen ganger i uken ;)

Lenke til kommentar

Tenkt på kiropraktor? Det er vel ikke noe å vurdere fram og tilbake.. Om noe er som det ikke skal være, så få en kiropraktor til å se på det. Nakken min har vært stiv og til tider ubehagelig siden 9. klasse, et par år.. Jeg bare lever med det, værre er det ikke. Men det er typisk slik at du vrir nakken i blant osv.

Ryggen derimot er som regel muskelene som har knutet seg og er spent. Kiropraktoren løser disse opp, gir det kanskje noen strekkøvelser som fungerer, og vil mest sannsynlig si at du bør svømme noen ganger i uken ;)

En Kiropraktor kan også gjøre vondt verre desverre :(

Derfor bør man virkelig sørge for at man går til en velkjent og erfaren kiropraktor som har en god praksis.

Mine plager løste seg ikke hos kiropraktor desverre, eller fysioterapaut, men trening har sakte men sikkert hjulpet over en periode på 4 år.

Lenke til kommentar

Oi, nå kom det mange svar!

Ble frarådet av legen å trene magemuskler hvis jeg har vondt i ryggen, og det er noe jeg også kjenner selv ved hvis jeg tar noen situps. Men, det kan muligens ha noe å gjøre med ryggmusklaturen, thou jeg trente for en stund siden ganske mye styrke, så er det noen muskler der.

Har vært å tatt røntgen, men det ble ikke funnet noe feil, men synes det er nokså underlig da ryggen min knekker som bare det til tider.

Bruker forsåvidt forskjellige sko, noen joggesko med veldig god demping, men smertene kommer til en viss grad uansett.

Ble litt raskt skrevet, håper det ikke ble for mye rot.

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Har du overtrent magemuskulaturen? Dvs fokuser mye på å få Six pack?

I såfall må du nok trene motsatt side, dvs rygg. Svømming vil selvsagt hjelpe, men du kan jo også trene spesfikke rygg øvelser.

En annen ting jeg vil anbefale er å tøye ofte, dette er noe som jeg selv gjør automatisk og hjelper vesentlig (har blitt så automatisk at jeg faktisk glemmer at jeg gjør det hver dag når jeg står opp :p ).

Lenke til kommentar

Tja, øvelsene jeg tar er ganske enkle :

*stå og strekke hendene godt opp i taket.

*Sitte på knær og sørger for å strekke henden langs gulvet så langt man kan.

*Sitte på rompa og tar i tærne.

Tar noen andre øvelser som myker opp muskulaturen i ryggen som hofte rotasjon , broen (Omvendt u i gulvet) alt ettersom formen.

Lenke til kommentar

Ble frarådet av legen å trene magemuskler hvis jeg har vondt i ryggen, og det er noe jeg også kjenner selv ved hvis jeg tar noen situps. Men, det kan muligens ha noe å gjøre med ryggmusklaturen, thou jeg trente for en stund siden ganske mye styrke, så er det noen muskler der.

En lege har ikke peiling på rygg utover om den er knekt eller ikke. Gå til kiropraktor.

Det er sant at det å trene mage kan forverre ryggen, men man kan også ha vondt i ryggen fordi man har for dårlig kjernemuskulatur i rygg/mage. Derfor kan visse øvelser være gode, slik som planken. Men du bør altså faktisk høre med en som kan se på problemet ditt og har peiling.

Situps er kjent for å kunne gi folk vondt i korsryggen, og er dessuten en veldig ineffektiv måte å trene mage på. Bytt øvelse!

En Kiropraktor kan også gjøre vondt verre desverre :(

Derfor bør man virkelig sørge for at man går til en velkjent og erfaren kiropraktor som har en god praksis.

Jeg lurer på hvorfor kiropraktorer har et såpass dårlig rykte. De har lang utdanning, og samme rettigheter til å sjukemelde og sende på videre tester som leger har. Altså mener helsenorge at det kiropraktorer gjør er riktig.

Det finnes så klart dårlige kiropraktorer, på samme måte som det er mindre flinke i alle yrkesgrupper.

Lenke til kommentar

Overkant bastant å rølpe ut at leger ikke har peiling på rygg!

Kanskje det, men en kiropraktor ligger uansett langt over i kompetanse.

Man kan jo sammenligne 5 års utdanning med rygg og muskler som hovedfelt (kiropraktor) mot tilsvarende der man lærer om alt mulig annet (lege). Hvem ville du gått til med ryggsmerter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...