nomore Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Hei, En kollega av meg var nettopp i kontakt med Telenor kundeservice pga noen problemer med sending av e-post fra en kunde hos oss. Tidligere har Telenor sperret utgående SMTP trafikk på port 25 til andre servere enn til smtp.online.no. Noe som er greit nok med tanke på å begrense spam. Så, tidligere i år så gikk Telenor bort i fra smtp.online.no for sine bedriftskunder og over til virusvask.telenor.net. Men nå sier de på kundeservice at linjekunder som skal sende ut e-post via virusvask.telenor.net må være e-postkunde hos Telenor. What gives? I praksis betyr dette at kundene våres som kun har linje hos Telenor ikke har lov til å sende ut e-post på port 25. Noen som kjenner til dette? Eller var det en humørsyk kundebehandler på supporten? Alternativet da blir at vi må selge VPN-utstyr til de kundene våres som ikke har dette fra før, eller lage en løsning som bruker en annen port enn 25 til sending av e-post. Sistnevnte er sikkert et brudd på et eller annet vilkår i en eller annen avtale, og kan fint stoppes med å bruke et filter hos Telenor som er protokollbevist/innholdsbevist. Mao ikke en sikker løsning. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 En liten update: 1: Telenor sperrer ikke for trafikk på port 25 for sine bedriftskunder, kun privat 2: Det er ikke noe problem å bruke virusvask.telenor.net for kunder med fast IP Savner en rød tråd her eg... Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Dette er jo helt i tråd med bransjenormen mot spam, som de fleste større ISP'ene signerte for et par år siden. Står jo ganske bra forklart her: http://telenor.no/privat/kundeservice/iqRequest.do?session={5ea09380-62c7-11df-5934-000000000000}&event=7&view(1)=c{964750a0-4aac-11de-dff6-000000000000} Merk at det kun gjelder privat, såvidt meg bekjent er det ingen sperrer for bedriftskundene. Er dette et privat eller bedriftsabonnement? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Å sperre for port 25 har eg forståelse for, og er i tråd med bransjenormen ja. Det eg reagerer på er at man nå er nødt til å ha e-postkontoer fra Telenor for å kunne sende e-post ut via Telenor sine e-postservere(dersom man har dynamisk adresse). Bransjenormen sier ikke noe om dette, og bransjenormen skiller heller ikke mellom privat og bedrift. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Såvidt jeg kunne lese av veiledningen, kreves det ikke at man har mail hos Telenor, derimot så kreves det SMTP-autentisering med brukernavn til Telenor Online, som av praktiske grunner er en [email protected] adresse. Altså er brukernavnet og passordet det samme som alle Telenor kunder får uansett man bruker den eller ikke. Kan ikke se hvordan noen blir tvunget til å bruke online.no adresser, det er jo mer en bare en mail adresse. SMTP autentisering er heller ikke dumt, da flere store spamfiltre har begynt å tagge uautentisert mail, som f.eks Symantecs IP Reptutation service. Den gang jeg var med å utarbeide bransjenormen, var samtlige enige om at denne gjelder for privatmarkedet selv om det ikke er spesifisert direkte, da problemet definitivt er størst der og at man ikke har lyst å legge begrensninger på bedriftskunder. Nå har Telenor allikevel tatt steget litt videre, de har sperret port 25 i bedriftsmarkedet mot smpt.online.no, de har såvidt jeg kunne lese ikke sperret port 25 generelt i nettet i seg selv, altså kun mot den adressen. Hvis jeg tolker det jeg kunne finne riktig, kreves det nå smtp-autentisering mot smtp.online.no, mens virusvask.telenor.net er åpen for bedriftskunder uten autentisering. Men fant ikke artikkelen hos Telenor.no lengre, fant bare noen omtaler på andre sider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå