The-little-girl Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Heisann, jeg skal ha eksamen i morgen. Så nå gikk jeg gjennom gamle eksamens oppgaver, men så stoppet jeg helt opp på en oppgave. Så jeg håper noen kan hjelpe meg til å forstå hvordan jeg skal gjøre denne oppgaven. Dere kan se på denne linken: http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksamensoppgaver/Felles_allmenne_fag/Matematikk/Matematikk_H05.pdf Oppgave 6, side 17. Og jeg stopper opp på c,d og e. Håper noen forstår og vil hjelpe:) Setter stor pris på det. Mvh meg Lenke til kommentar
Lucky Luciano Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) Deriver uttrykket du får i oppgave A. La oss si at det deriverte uttrykket er f'(x)=2x. Da plotter du bare inn henholdsvis x=2 og x=7, og finner ut den momentane vekstfarten i de to punktene. Endret 18. mai 2010 av Herthugen Lenke til kommentar
The-little-girl Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Deriver uttrykket du får i oppgave A. La oss si at det deriverte uttrykket er f'(x)=2x. Da plotter du bare inn henholdsvis x=2 og x=7, og finner ut den momentane vekstfarten i de to punktene. Tusen takk for at du ville se og hjelpe:) Herregud, så klart, jeg trur jeg har drevet med for mye lesing i det siste at jeg tenker for komplisert:p hehe. Da skal jeg prøve å tenke lit mer på de to neste og. Om ingen vil komme med et raskt svar på det og:) Lenke til kommentar
Muzungu Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Strekningen er arealet mellom grafen og den positive x- og y-aksen. Kan finnes vha. integrasjon eller grafisk. Lenke til kommentar
The-little-girl Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Strekningen er arealet mellom grafen og den positive x- og y-aksen. Kan finnes vha. integrasjon eller grafisk. Ok tusen takk:) Litt merkelig ang integrasjon, pga det har vi ikke hatt i denne matten, men lært det før:) Så får titte på det:) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) Herthugen: Det er oppgåva med eleven som spring 100m på 14s det er snakk om, ikkje sant? Kor i oppgåve a) står det at ein skal finne eit uttrykk? Dessutan står det i oppgåva at ein skal gjere det grafisk. The-little-girl: c) Teikn tangentar til kurva for t=2 og t=7, og finn stigningstalet til desse. Stigningstalet til tangentane vil vere lik farten i det tidspunktet. d) Frå c) veit du omlag kva fart han hadde ved t=2 og t=7. Samanlikne desse verdiane med dei verdiane for fart du kan lese av dei tre grafane. e) Som nemnt, du kan tilnærme distansen ved å rekne ut arealet mellom grafen og t-aksen. Endret 18. mai 2010 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
The-little-girl Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Herthugen: Det er oppgåva med eleven som spring 100m på 14s det er snakk om, ikkje sant? Kor i oppgåve a) står det at ein skal finne eit uttrykk? Dessutan står det i oppgåva at ein skal gjere det grafisk. The-little-girl: c) Teikn tangentar til kurva for t=2 og t=7, og finn stigningstalet til desse. Stigningstalet til tangentane vil vere lik farten i det tidspunktet. d) Frå c) veit du omlag kva fart han hadde ved t=2 og t=7. Samanlikne desse verdiane med dei verdiane for fart du kan lese av dei tre grafane. e) Som nemnt, du kan tilnærme distansen ved å rekne ut arealet mellom grafen og t-aksen. Tusen takk:) Dette hørtes mer logisk ut:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå