Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte eksamen 2010, 10.trinn


Anbefalte innlegg

Ja, jeg hadde også det problemet med at den siste siden hang fast. Jeg syntes at det var litt rart fordi når jeg bladde gjennom prøven så jeg den siste siden, men når jeg kom så langt virket prøven korter, så jeg ble litt forvirret og sjekte det en gang til. Men fem minutter før prøven var over så jeg at det var oppgave 7 også :( jeg fikk desverre bare gjort a.

 

Men på del 1 måtte vi kunne flere regler for sylinder og sånn i hode, men læreren vår har sagt at det er unødvendig å lære de formlene fordi du får bare slike oppgaver på del 2 -.- Han har sagt at vi bare behøver å kunne areal og omkrets av en sirkel.

nå har det seg slik at du ikke trengte å kunne mange formler om sylinderen, siden du skulle finne OVERFLATEN, altså de to sirklene og rektangelet :p

Endret av eirik5800
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos oss var det noen som gikk tidlig men de fleste gikk i ett-tiden, mens det var bare 2 som satt tiden ut

 

Hehe, kanskje skolen vår har fått feil eksamen, vgs eksamen eller noe? Haha, neida. Men rart da, at ingen ble ferdige hos oss når alle andre synes at eksamen var lett.

 

Haha... Ja, morsomt hvis dere hadde det:) Men jeg syntes at den var for lang og vanskelig, men det er meg da :) Føler meg liksom litt dårlig i matte, når alle snakker om hvor lett den var og sånn. Syntes det var litt rart for jeg har 5 svak i matte :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, jeg hadde også det problemet med at den siste siden hang fast. Jeg syntes at det var litt rart fordi når jeg bladde gjennom prøven så jeg den siste siden, men når jeg kom så langt virket prøven korter, så jeg ble litt forvirret og sjekte det en gang til. Men fem minutter før prøven var over så jeg at det var oppgave 7 også :( jeg fikk desverre bare gjort a.

 

Men på del 1 måtte vi kunne flere regler for sylinder og sånn i hode, men læreren vår har sagt at det er unødvendig å lære de formlene fordi du får bare slike oppgaver på del 2 -.- Han har sagt at vi bare behøver å kunne areal og omkrets av en sirkel.

 

For å regne ut overflaten av sylinderen skulle du jo har areal av sirkel? Og av rektangel, men det regner jeg med at du kan..

 

Hos oss var det noen som gikk tidlig men de fleste gikk i ett-tiden, mens det var bare 2 som satt tiden ut

 

Hehe, kanskje skolen vår har fått feil eksamen, vgs eksamen eller noe? Haha, neida. Men rart da, at ingen ble ferdige hos oss når alle andre synes at eksamen var lett.

 

Haha... Ja, morsomt hvis dere hadde det:) Men jeg syntes at den var for lang og vanskelig, men det er meg da :) Føler meg liksom litt dårlig i matte, når alle snakker om hvor lett den var og sånn. Syntes det var litt rart for jeg har 5 svak i matte :hmm:

 

Ja, det skal jo liksom være mulig å bli ferdig med den selv om man ikke er Einstein.

Lenke til kommentar

Ja, jeg hadde også det problemet med at den siste siden hang fast. Jeg syntes at det var litt rart fordi når jeg bladde gjennom prøven så jeg den siste siden, men når jeg kom så langt virket prøven korter, så jeg ble litt forvirret og sjekte det en gang til. Men fem minutter før prøven var over så jeg at det var oppgave 7 også :( jeg fikk desverre bare gjort a.

 

Men på del 1 måtte vi kunne flere regler for sylinder og sånn i hode, men læreren vår har sagt at det er unødvendig å lære de formlene fordi du får bare slike oppgaver på del 2 -.- Han har sagt at vi bare behøver å kunne areal og omkrets av en sirkel.

 

For å regne ut overflaten av sylinderen skulle du jo har areal av sirkel? Og av rektangel, men det regner jeg med at du kan..

 

Den klarte jeg men det var vel en med kule også.

 

Hos oss var det noen som gikk tidlig men de fleste gikk i ett-tiden, mens det var bare 2 som satt tiden ut

 

Hehe, kanskje skolen vår har fått feil eksamen, vgs eksamen eller noe? Haha, neida. Men rart da, at ingen ble ferdige hos oss når alle andre synes at eksamen var lett.

 

Haha... Ja, morsomt hvis dere hadde det:) Men jeg syntes at den var for lang og vanskelig, men det er meg da :) Føler meg liksom litt dårlig i matte, når alle snakker om hvor lett den var og sånn. Syntes det var litt rart for jeg har 5 svak i matte :hmm:

 

Ja, det skal jo liksom være mulig å bli ferdig med den selv om man ikke er Einstein.

 

Hehe..enig med den

Lenke til kommentar

Satser/håper på en 5'er selv om jeg ikke ble helt ferdig. Føler meg ganske trygg på de oppgavene jeg fikk gjort, forklarte hva jeg gjorde og jeg førte oppgavene på en pen måte. Og jeg har hørt at pen føring hjelper ;)

 

Edit: Skriveleif ;p

Endret av acquiesce
Lenke til kommentar
Hei :D Sitter og øver nå, men trenger hjelp med en oppgave som i sannsyn som vi har hatt lite av dette skoleåret. "Du har et glass med 8 kuler oppi, 5 av dem er blå og 3 er gule. Hva er sjansen for å trekke de 3 gule kulene på rad etter hverandre?"Blir utrekningen slik? 3/8 * 2/7 * 1/6 Tilnærmet ; 0.375*0.285*0.166 tilnærmet ; 0.017 = 1.7 prosent? Føler det er noe feil her, kan noen regne oppgaven? Takk for svar!
Det stemmer nok det, ja.EDIT: for å forklare litt bedre, 3/8 * 2/7 * 1/6 er korrekt, og man kan løse det slik:chart?cht=tx&chl=\frac{3}{8} \cdot \frac{2}{7} \cdot \frac{1}{6} = \frac{3 \cdot 2 \cdot 1}{8 \cdot 7 \cdot 6} = \frac{6}{336} = 0,0178571 \approx 0,017 = 1,7 %

 

Vi fikk en oppgave som lignet dette på del 2.

Er veldig usikker på om jeg løste den riktig, siden klassen min ikke har fått den type sannsynlighet gjennomgått i det hele tatt.

 

Oppgaven var ala: I en kasse med 15 tilbehørspakker er det 2 av pakkene som har en feil. Hva er sjansen for å trekke de to feilvarene etter hverandre?

 

iflg. quoten over, er riktig svar 2/15*1/14=2/210=1/105=0,008 ??

 

Det var i hvertfall det jeg svarte, men kan noen bekrefte det?

Sitter og gremmes over den oppgaven der...

 

Uheldigvis klarte jeg å regne 1/105=0,008 men det får ikke hjelpe :(

Lenke til kommentar

6D er 10 kvadrater, den er jeg ganske sikker på.

s10 = 55

s9 = 34

 

34=1,618

(Før man runder av står det 1,61764...)

 

Kulen ble åtte ganger større, jeg beviste det ved hjelp av denne formelen:

\frac{4(pi)r^2}{3}=x

Mulig jeg tar feil, men håper da ikke det. :)

 

Men er det ikke slik at når du har 10 kvadrater, så er siden i det 10. kvadratet, 55, lengden av den korteste siden av rektangelet man da får når alle kvadratene står inntil hverandre slik det var vist i oppgaven? I så fall trengs det bare 9 kvadrater, som vil gi et rektangel med sider på 55 og 34, som avrundet gir 1,618 som du har vist.

 

Ellers er 8 ganger større riktig når det gjelder kulen.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

 

Vi fikk en oppgave som lignet dette på del 2.

Er veldig usikker på om jeg løste den riktig, siden klassen min ikke har fått den type sannsynlighet gjennomgått i det hele tatt.

 

Oppgaven var ala: I en kasse med 15 tilbehørspakker er det 2 av pakkene som har en feil. Hva er sjansen for å trekke de to feilvarene etter hverandre?

 

iflg. quoten over, er riktig svar 2/15*1/14=2/210=1/105=0,008 ??

 

Det var i hvertfall det jeg svarte, men kan noen bekrefte det?

Sitter og gremmes over den oppgaven der...

 

Uheldigvis klarte jeg å regne 1/105=0,008 men det får ikke hjelpe :(

 

Du har regnet riktig, når vi ser bort fra at 1/105 ikke er lik 0,008.

Lenke til kommentar

Noen som husker hva oppgave 3f i del 2 var? I sensorveiledningen står det

Oppgave 3 f)

Her står eleven fritt når det gjelder løsningsmetode. Eleven kan lage en grafskisse og lese av

en tilnærmet verdi. Alternativt kan eleven løse oppgavene ved hjelp av en ligning. Eleven kan

også bruke prøve-og-feile-metoden. Alle svar rundt 290 ringeminutter godtas.

 

Klarer ikke å huske oppgaven, eller om jeg har gjort den i det hele tatt :S

Lenke til kommentar

Hei :D

 

Sitter og øver nå, men trenger hjelp med en oppgave som i sannsyn som vi har hatt lite av dette skoleåret.

"Du har et glass med 8 kuler oppi, 5 av dem er blå og 3 er gule. Hva er sjansen for å trekke de 3 gule kulene på rad etter hverandre?"

Blir utrekningen slik? 3/8 * 2/7 * 1/6 Tilnærmet ; 0.375*0.285*0.166 tilnærmet ; 0.017 = 1.7 prosent? Føler det er noe feil her, kan noen regne oppgaven? Takk for svar!

 

Det stemmer nok det, ja.

 

EDIT: for å forklare litt bedre, 3/8 * 2/7 * 1/6 er korrekt, og man kan løse det slik:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{3}{8} \cdot \frac{2}{7} \cdot \frac{1}{6} = \frac{3 \cdot 2 \cdot 1}{8 \cdot 7 \cdot 6} = \frac{6}{336} = 0,0178571 \approx 0,017 = 1,7 %

 

Stemmer bra, det, bortsett fra at 0,0178571 nok er en god del nærmere 0,018 enn 0,017.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Noen som husker hva oppgave 3f i del 2 var? I sensorveiledningen står det

Oppgave 3 f)

Her står eleven fritt når det gjelder løsningsmetode. Eleven kan lage en grafskisse og lese av

en tilnærmet verdi. Alternativt kan eleven løse oppgavene ved hjelp av en ligning. Eleven kan

også bruke prøve-og-feile-metoden. Alle svar rundt 290 ringeminutter godtas.

 

Klarer ikke å huske oppgaven, eller om jeg har gjort den i det hele tatt :S

 

3 f) Hvor mange ringeminutter må Alexandra ha på en måned for at samlet kostnad per ringeminutt skal bli 0,79 kr?

 

Hun hadde dette abonnementet som kostet 229 kroner for inntil 500 ringeminutter. Så ligningen blir derfor x ringeminutter = 229 kroner : 0,79 kroner per ringeminutt = 290 ringeminutter.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar
Hei :D Sitter og øver nå, men trenger hjelp med en oppgave som i sannsyn som vi har hatt lite av dette skoleåret. "Du har et glass med 8 kuler oppi, 5 av dem er blå og 3 er gule. Hva er sjansen for å trekke de 3 gule kulene på rad etter hverandre?"Blir utrekningen slik? 3/8 * 2/7 * 1/6 Tilnærmet ; 0.375*0.285*0.166 tilnærmet ; 0.017 = 1.7 prosent? Føler det er noe feil her, kan noen regne oppgaven? Takk for svar!
Det stemmer nok det, ja.EDIT: for å forklare litt bedre, 3/8 * 2/7 * 1/6 er korrekt, og man kan løse det slik:chart?cht=tx&chl=\frac{3}{8} \cdot \frac{2}{7} \cdot \frac{1}{6} = \frac{3 \cdot 2 \cdot 1}{8 \cdot 7 \cdot 6} = \frac{6}{336} = 0,0178571 \approx 0,017 = 1,7 %Eksamen, utsatt tid, "sendt hjem" 20 min før.

 

Vi fikk en oppgave som lignet dette på del 2.

Er veldig usikker på om jeg løste den riktig, siden klassen min ikke har fått den type sannsynlighet gjennomgått i det hele tatt.

 

Oppgaven var ala: I en kasse med 15 tilbehørspakker er det 2 av pakkene som har en feil. Hva er sjansen for å trekke de to feilvarene etter hverandre?

 

iflg. quoten over, er riktig svar 2/15*1/14=2/210=1/105=0,008 ??

 

Det var i hvertfall det jeg svarte, men kan noen bekrefte det?

Sitter og gremmes over den oppgaven der...

 

Uheldigvis klarte jeg å regne 1/105=0,008 men det får ikke hjelpe :(

 

det var riktig måte, ja.. eneste feilen var at du skulle skrevet 0,009=0,9% (nokså lik) 1%...

 

Edit: skrev 1/105= 9%

Endret av iKristian
Lenke til kommentar
Hei :D Sitter og øver nå, men trenger hjelp med en oppgave som i sannsyn som vi har hatt lite av dette skoleåret. "Du har et glass med 8 kuler oppi, 5 av dem er blå og 3 er gule. Hva er sjansen for å trekke de 3 gule kulene på rad etter hverandre?"Blir utrekningen slik? 3/8 * 2/7 * 1/6 Tilnærmet ; 0.375*0.285*0.166 tilnærmet ; 0.017 = 1.7 prosent? Føler det er noe feil her, kan noen regne oppgaven? Takk for svar!
Det stemmer nok det, ja.EDIT: for å forklare litt bedre, 3/8 * 2/7 * 1/6 er korrekt, og man kan løse det slik:chart?cht=tx&chl=\frac{3}{8} \cdot \frac{2}{7} \cdot \frac{1}{6} = \frac{3 \cdot 2 \cdot 1}{8 \cdot 7 \cdot 6} = \frac{6}{336} = 0,0178571 \approx 0,017 = 1,7 %

 

Vi fikk en oppgave som lignet dette på del 2.

Er veldig usikker på om jeg løste den riktig, siden klassen min ikke har fått den type sannsynlighet gjennomgått i det hele tatt.

 

Oppgaven var ala: I en kasse med 15 tilbehørspakker er det 2 av pakkene som har en feil. Hva er sjansen for å trekke de to feilvarene etter hverandre?

 

iflg. quoten over, er riktig svar 2/15*1/14=2/210=1/105=0,008 ??

 

Det var i hvertfall det jeg svarte, men kan noen bekrefte det?

Sitter og gremmes over den oppgaven der...

 

Uheldigvis klarte jeg å regne 1/105=0,008 men det får ikke hjelpe :(

 

det var riktig måte, ja.. eneste feilen var at du skulle skrevet 0,009=9%

 

Nei, for det første mener du nok 0,9 % og ikke 9 %, men det er heller ikke riktig.

1/105 = 0,0095238 er nærmere 0,01 enn 0,009, i så fall blir svaret 1 % om du skal runde av på den måten. Men jeg synes da i hvert fall to gjeldende siffer er på sin plass her, slik at det passer bedre med 0,0095 = 0,95 %.

 

Men det ble vel ikke bedt om at svaret skulle oppgis i prosent, så jeg synes 1/105 er det beste svaret, fordi det er eksakt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Fant ut noe jeg gjorde feil:

 

Faktoriser utrykket:

a2+2ab+b2=(a+b)2

 

Jeg så at utrykket jeg skulle faktorisere var første kvadratsetning, men jeg tenkte ikke lengre enn det.

Akkurat hvordan det skulle løses hadde jeg gått igjennom på fredagen, sammen med læreren :hrm:

Lenke til kommentar

Fant ut noe jeg gjorde feil:

 

Faktoriser utrykket:

a2+2ab+b2=(a+b)2

 

Jeg så at utrykket jeg skulle faktorisere var første kvadratsetning, men jeg tenkte ikke lengre enn det.

Akkurat hvordan det skulle løses hadde jeg gått igjennom på fredagen, sammen med læreren :hrm:

 

Vi hadde ikke lært det om kvadratsetninger vi :( Jaja, satser på at resten har gått noenlunde bra...

Endret av acquiesce
Lenke til kommentar
Hei :D Sitter og øver nå, men trenger hjelp med en oppgave som i sannsyn som vi har hatt lite av dette skoleåret. "Du har et glass med 8 kuler oppi, 5 av dem er blå og 3 er gule. Hva er sjansen for å trekke de 3 gule kulene på rad etter hverandre?"Blir utrekningen slik? 3/8 * 2/7 * 1/6 Tilnærmet ; 0.375*0.285*0.166 tilnærmet ; 0.017 = 1.7 prosent? Føler det er noe feil her, kan noen regne oppgaven? Takk for svar!
Det stemmer nok det, ja.EDIT: for å forklare litt bedre, 3/8 * 2/7 * 1/6 er korrekt, og man kan løse det slik:chart?cht=tx&chl=\frac{3}{8} \cdot \frac{2}{7} \cdot \frac{1}{6} = \frac{3 \cdot 2 \cdot 1}{8 \cdot 7 \cdot 6} = \frac{6}{336} = 0,0178571 \approx 0,017 = 1,7 %

 

Vi fikk en oppgave som lignet dette på del 2.

Er veldig usikker på om jeg løste den riktig, siden klassen min ikke har fått den type sannsynlighet gjennomgått i det hele tatt.

 

Oppgaven var ala: I en kasse med 15 tilbehørspakker er det 2 av pakkene som har en feil. Hva er sjansen for å trekke de to feilvarene etter hverandre?

 

iflg. quoten over, er riktig svar 2/15*1/14=2/210=1/105=0,008 ??

 

Det var i hvertfall det jeg svarte, men kan noen bekrefte det?

Sitter og gremmes over den oppgaven der...

 

Uheldigvis klarte jeg å regne 1/105=0,008 men det får ikke hjelpe :(

 

det var riktig måte, ja.. eneste feilen var at du skulle skrevet 0,009=9%

 

Nei, for det første mener du nok 0,9 % og ikke 9 %, men det er heller ikke riktig.

1/105 = 0,0095238 er nærmere 0,01 enn 0,009, i så fall blir svaret 1 % om du skal runde av på den måten. Men jeg synes da i hvert fall to gjeldende siffer er på sin plass her, slik at det passer bedre med 0,0095 = 0,95 %.

 

Men det ble vel ikke bedt om at svaret skulle oppgis i prosent, så jeg synes 1/105 er det beste svaret, fordi det er eksakt.

Å uff, så dum jeg er, burde jo sett det når 1/105 er nesten det samme som 1/100 som er 1%... jaja, var i ganske dårlig form under eskamenen, overså ting jeg ellers ville sett.. :/.. Får håpe jeg tok med med 1/105 da... Sorry for feilopplysning!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...