Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte eksamen 2010, 10.trinn


Anbefalte innlegg

Off, dette burde jo være lett, men får ikke det til likevell, tror jeg.

 

Regn ut:

 

5x -(4x+2) + 2(x-3) -5

 

5x - 4x-2 + 2x-6 - 5

 

5x - 4x + 2x - 2 - 6 - 5

 

Så nå sitter jeg litt fast.

 

Blir det 3x + 13? Eller blir det 3x - 13?

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off, dette burde jo være lett, men får ikke det til likevell, tror jeg.

 

Regn ut:

 

5x -(4x+2) + 2(x-3) -5

 

5x - 4x-2 + 2x-6 - 5

 

5x - 4x + 2x - 2 - 6 - 5

 

Så nå sitter jeg litt fast.

 

Blir det 3x + 13? Eller blir det 3x - 13?

 

Det blir 3x - 13. Det er faktisk ganske enkel pluss/minus, - 2 - 6 - 5 = - 13.

Endret av Cellon
Lenke til kommentar

Umulig ... :whistle:

 

Kvadrat A har arealet 4 cm2. Kvadrat B har arealet 16 cm2.

Kvadrat A er et bilde av kvadrat B.

 

1 Hva er målestokken?

 

2 Kvadratene er sideflater i to terninger, terning A og terning B.

Hva blir volumet til terningene?

 

 

svar på det du vil :tease:

Lenke til kommentar

Umulig ... :whistle:

 

Kvadrat A har arealet 4 cm2. Kvadrat B har arealet 16 cm2.

Kvadrat A er et bilde av kvadrat B.

 

1 Hva er målestokken?

 

2 Kvadratene er sideflater i to terninger, terning A og terning B.

Hva blir volumet til terningene?

 

 

svar på det du vil :tease:

 

Siden det er kvadrater, vil kvadrat A ha sider på 2cm og kvadrat B ha sider på 4cm (jeg regnet dette i hodet, men for vanskeligere tall bruker man chart?cht=tx&chl=\sqrt{x}, kvadratrot, hvor x er arealet). Dvs at målestokken er A:B (målestokk = forstørrelse eller forminskning / original) som er 2:4. Vi forkorter til 1:2. (Kan noen vennligst rette på meg hvis dette er feil? Er temmelig sikker på at det er rett, men er ikke noe spesielt god i målestokk).

 

Siden vi nå vet sidene til begge kvadratene kan vi ganske enkelt gange sidene i hver kvadratene tre ganger, og få at kvadrat A har volum på chart?cht=tx&chl=2 \cdot 2 \cdot 2 = 8cm^3 og kvadrat B har volum på chart?cht=tx&chl=4 \cdot 4 \cdot 4 = 64cm^3.

Endret av Cellon
Lenke til kommentar

Umulig ... :whistle:

 

Kvadrat A har arealet 4 cm2. Kvadrat B har arealet 16 cm2.

Kvadrat A er et bilde av kvadrat B.

 

1 Hva er målestokken?

 

2 Kvadratene er sideflater i to terninger, terning A og terning B.

Hva blir volumet til terningene?

 

 

svar på det du vil :tease:

 

Siden det er kvadrater, vil kvadrat A ha sider på 2cm og kvadrat B ha sider på 4cm (jeg regnet dette i hodet, men for vanskeligere tall bruker man chart?cht=tx&chl=\sqrt{x}, kvadratrot, hvor x er arealet). Dvs at målestokken er A:B (målestokk = forstørrelse eller forminskning / original) som er 2:4. Vi forkorter til 1:2. (Kan noen vennligst rette på meg hvis dette er feil? Er temmelig sikker på at det er rett, men er ikke noe spesielt god i målestokk).

 

Siden vi nå vet sidene til begge trekantene kan vi ganske enkelt gange sidene i hver trekant tre ganger, og få at trekant A har volum på chart?cht=tx&chl=2 \cdot 2 \cdot 2 = 8cm^3 og trekant B har volum på chart?cht=tx&chl=4 \cdot 4 \cdot 4 = 64cm^3.

 

Joda, det er forsovet riktig det, men det er kvadrater, ikke trekanter ( ble litt forvirra) :p

men det du har gjort er helt riktig, ja :)

LYKKE TIL I MORGEN ALLE SAMMEN! :D

Lenke til kommentar

Umulig ... :whistle:

 

Kvadrat A har arealet 4 cm2. Kvadrat B har arealet 16 cm2.

Kvadrat A er et bilde av kvadrat B.

 

1 Hva er målestokken?

 

2 Kvadratene er sideflater i to terninger, terning A og terning B.

Hva blir volumet til terningene?

 

 

svar på det du vil :tease:

 

Siden det er kvadrater, vil kvadrat A ha sider på 2cm og kvadrat B ha sider på 4cm (jeg regnet dette i hodet, men for vanskeligere tall bruker man chart?cht=tx&chl=\sqrt{x}, kvadratrot, hvor x er arealet). Dvs at målestokken er A:B (målestokk = forstørrelse eller forminskning / original) som er 2:4. Vi forkorter til 1:2. (Kan noen vennligst rette på meg hvis dette er feil? Er temmelig sikker på at det er rett, men er ikke noe spesielt god i målestokk).

 

Siden vi nå vet sidene til begge trekantene kan vi ganske enkelt gange sidene i hver trekant tre ganger, og få at trekant A har volum på chart?cht=tx&chl=2 \cdot 2 \cdot 2 = 8cm^3 og trekant B har volum på chart?cht=tx&chl=4 \cdot 4 \cdot 4 = 64cm^3.

 

Joda, det er forsovet riktig det, men det er kvadrater, ikke trekanter ( ble litt forvirra) :p

men det du har gjort er helt riktig, ja :)

LYKKE TIL I MORGEN ALLE SAMMEN! :D

 

Haha, har visst gått litt i surr etter all matten jeg har gått igjennom idag :p

Lenke til kommentar

Kom over dennne oppgaven da jeg jobbet med fjorårets eksamen:

 

En fotball og en shorts koster 500 kroner. To fotballer og tre shortser koster 1200 kr.

Hva koster en fotball, og hva koster en shorts? Begrunn svaret.

 

Hvordan regner man ut dette?

Endret av bikobiko
Lenke til kommentar

Det letteste ville være å bruke ligninger med to ukjente, men når vi fikk den på tentamen løste jeg den sånn her:

 

Hvis en fotball og en shorts blir 500, blir 2 shorts og 2 fotballer 1000kr. Da er det igjen en shorts og 200kr, som betyr at shorts=200kr og fotball=300. inv_biggrin.gif

Lenke til kommentar

Kom over dennne oppgaven da jeg jobbet med fjorårets eksamen:

 

En fotball og en shorts koster 500 kroner. To fotballer og tre shortser koster 1200 kr.

Hva koster en fotball, og hva koster en shorts? Begrunn svaret.

 

Hvordan regner man dette ut?

 

Man bruker ligning med to ukjente. Her velger jeg at fotball er x, shorts er y.

 

Den første ligningen blir fotball + shorts = 500, altså x + y = 500. Den andre ligningen blir to fotballer + tre shortser = 1200, altså 2x + 3y = 1200.

 

Deretter endrer du på enten den første eller den andre ligningen (jeg velger ligning en her), slik at det blir enten x =, eller y =:

 

x + y = 500

x = 500 - y

 

Så setter du x = 500 - y inn i den andre ligningen, slik:

 

2x + 3y = 1200

2(500 - y) + 3y = 1200

(2 * 500 - 2 * y) + 3y = 1200

(1000 - 2y) + 3y = 1200

1000 - 2y + 3y = 1200

- 2y + 3y = 1200 - 1000

y = 200

 

Da har vi y. For å finne x, velger du ganske enkelt en ligning og setter inn at y = 200 og regner x (her valgte jeg den første ligningen)

 

x + y = 500

x + 200 = 500

x = 500 - 200

x = 300

 

En fotball koster altså 300 kroner og en shorts koster 200 kroner.

 

Si ifra hvis det var noe du ikke skjønte :)

Lenke til kommentar

Kom over dennne oppgaven da jeg jobbet med fjorårets eksamen:

 

En fotball og en shorts koster 500 kroner. To fotballer og tre shortser koster 1200 kr.

Hva koster en fotball, og hva koster en shorts? Begrunn svaret.

 

Hvordan regner man dette ut?

 

Den er egentlig ganske enkel, bare du skjønner hva du må gjøre her..

egentlig en veldig typisk ligning med 2 ukjente:

 

y= pris per shorts

x= pris per fotball

 

ligning 1 blir da: x+y=500

ligning 2 blir: 2x+3y=1200

 

Velger addisjonsmetoden, og ganger da ligning 1 med -2

 

1: -2x - 2y = - 1000

+2: 2x + 3y = 1200

0 + y = 200

y=200

 

setter inn y verdien i ligning 1:

1: x + 200 =500

x = 500 - 200

x = 300

 

x= 300, y =200

 

svar: prisen er 300kr pr fotball og 200kr per shorts :)

 

Edit: jaja, dette ble jo dobbelt, men du har iallefall 2 måter å løse samme oppgave her, addisjonsmetoden (den jeg valgte) og insettingsmetoden, som Cellon valgte :)

Endret av iKristian
Lenke til kommentar

Kom over dennne oppgaven da jeg jobbet med fjorårets eksamen:

 

En fotball og en shorts koster 500 kroner. To fotballer og tre shortser koster 1200 kr.

Hva koster en fotball, og hva koster en shorts? Begrunn svaret.

 

Hvordan regner man dette ut?

 

Man bruker ligning med to ukjente. Her velger jeg at fotball er x, shorts er y.

 

Den første ligningen blir fotball + shorts = 500, altså x + y = 500. Den andre ligningen blir to fotballer + tre shortser = 1200, altså 2x + 3y = 1200.

 

Deretter endrer du på enten den første eller den andre ligningen (jeg velger ligning en her), slik at det blir enten x =, eller y =:

 

x + y = 500

x = 500 - y

 

Så setter du x = 500 - y inn i den andre ligningen, slik:

 

2x + 3y = 1200

2(500 - y) + 3y = 1200

(2 * 500 - 2 * y) + 3y = 1200

(1000 - 2y) + 3y = 1200

1000 - 2y + 3y = 1200

- 2y + 3y = 1200 - 1000

y = 200

 

Da har vi y. For å finne x, velger du ganske enkelt en ligning og setter inn at y = 200 og regner x (her valgte jeg den første ligningen)

 

x + y = 500

x + 200 = 500

x = 500 - 200

x = 300

 

En fotball koster altså 300 kroner og en shorts koster 200 kroner.

 

Si ifra hvis det var noe du ikke skjønte :)

 

Tusen takk

Lenke til kommentar

Det er klokka 9 eksamen begynner sant? Går i surr her ja .. :!:

Ja, men man bør møte opp en god stund før, på skolen vår har vi oppmøtetid 08.30.

 

Lurer på hvordan det kommer til å gå, jeg. Føler meg trygg på at jeg kan det meste, men er samtidig usikker på om jeg klarer alt i morgen. Frykter at den blir mye verre enn forrige eksamen, den forrige var lett. (Fikk sekser, noe jeg pleier å få, føringsfeil hindret makspott, stort sett.)

Har heldigvis temmelig lite å si for meg, iom at jeg bør greit karre meg til en femmer (får jeg mindre er det en katastrofe personlig) og snittet mitt er heldigvis mer enn godt nok uansett. :)

 

Føler med de som sliter mer og har et større press enn meg foran denne eksamenen. Jeg er heldig, sånn sett. :)

Lenke til kommentar

Det er klokka 9 eksamen begynner sant? Går i surr her ja .. :!:

Ja, men man bør møte opp en god stund før, på skolen vår har vi oppmøtetid 08.30.

 

Lurer på hvordan det kommer til å gå, jeg. Føler meg trygg på at jeg kan det meste, men er samtidig usikker på om jeg klarer alt i morgen. Frykter at den blir mye verre enn forrige eksamen, den forrige var lett. (Fikk sekser, noe jeg pleier å få, føringsfeil hindret makspott, stort sett.)

Har heldigvis temmelig lite å si for meg, iom at jeg bør greit karre meg til en femmer (får jeg mindre er det en katastrofe personlig) og snittet mitt er heldigvis mer enn godt nok uansett. :)

 

Føler med de som sliter mer og har et større press enn meg foran denne eksamenen. Jeg er heldig, sånn sett. :)

 

Den blir nok definitivt vanskeligere, som jeg skrev noen sider tilbake inneholdt vurederingen av fjorårets eksamen ingenting av typen "for lette oppgaver i det og det"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...