Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte eksamen 2010, 10.trinn

Anbefalte innlegg

Kom opp i norsk selv, men har 6 i matte så jeg tenkte jeg skulle gi noen gode tips.

Øv på alt dere har vært gjennom de siste årene, se gjennom gamle prøver/tentamener og se på tidligere feil.

Finn ut hva du er helt sikker på og hva du trenger å øve mer på. Bruk tiden frem til eksamen til å gjøre matte oppgaver. Gjør så mange matte oppgaver du bare klarer - dette hjelper.

Skriv eller kjøp en regelbok med de vanligste reglene. En god regelbok er alfaomega på en eksamen.

Jeg vil også anbefale å sitte hele tiden ut og se over. Gjør oppgaver om igjen på kladdearket bare for å forsikre deg om at du har gjort det rett.

Dobbeltsjekk. Hvis du er i tvil om en oppgave - spørr eksamensvaktene. Bedre å spørre for mye enn for lite.

Ønsker alle sammen lykke til - det går nok bra! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som tentamen i år fikk vi fjorårets eksamen, og hvert år er det noen i utdanningsdirektoratet som går igjennom den og vurderer den. Vet ikke om dere har fått vite det, men læreren vår leste den:

- For lite og for lett algebra

- For lite og for lett konstruksjon

- For mye tekst på enkelte oppgaver

- For få oppgaver for elevene til å vise svært god kunnskap

Vi kan altså tenke oss til at årets eksamen vil ha utbedret disse manglene, og at vi i tillegg vil få minst en kjempevanskelig oppgave som manglet på fjorårets eksamen. Resultatet i fjor (og årets tentamen dersom dere fikk denne, og lærerene deres fulgte sensorveiledninga) ble at karakterskalaen ble flyttet lengre opp.

Lenke til kommentar

Lurer på om noen kan løse denne oppgaven?

Diameter på en beholder er 55 cm. Hvor høy er da beholderen?

Skulle visstnok være kjempeenkel, men er renne krimgåta for meg.. Matte eksamen, her kommer jeg :-)

Står det ikke noe mer i oppgaven enn det?

Lenke til kommentar

Skulle visstnok være kjempeenkel, men er renne krimgåta for meg.. Matte eksamen, her kommer jeg :-)

Den burde være krimgåte for alle andre også, og hvis noen i det hele tatt kommer fram til et svar på den der, så tar de feil. Du trenger mer info for å kunne løse den, for eksempel beholderens volum.

Lenke til kommentar

Som sakt over trenger man mere info for å løse den feks. volum eller side lengde.

Regner med at det er en sylinder og hvor mange poeng kan man få på oppgaven (hvis det er en eksamensoppgave?)

Lenke til kommentar

den er uløselig, du vet ikke volumet, og det går ikke an å regne det ut med bare 1 opplysning. :)

Edit: siterte wrong person! :)

Endret av iKristian
Lenke til kommentar

Som tentamen i år fikk vi fjorårets eksamen, og hvert år er det noen i utdanningsdirektoratet som går igjennom den og vurderer den. Vet ikke om dere har fått vite det, men læreren vår leste den:

- For lite og for lett algebra

- For lite og for lett konstruksjon

- For mye tekst på enkelte oppgaver

- For få oppgaver for elevene til å vise svært god kunnskap

Vi kan altså tenke oss til at årets eksamen vil ha utbedret disse manglene, og at vi i tillegg vil få minst en kjempevanskelig oppgave som manglet på fjorårets eksamen. Resultatet i fjor (og årets tentamen dersom dere fikk denne, og lærerene deres fulgte sensorveiledninga) ble at karakterskalaen ble flyttet lengre opp.

Er det ikke typisk ? :( Det kommer sikkert en haug med vansklige oppgaver..

Lenke til kommentar

Hei. Kom opp i matteeksamen, og lurer på om jeg kan ha med notater. Jeg har planer om å skrive ut regler fra matematikk.net. Er det noen regler på hvor mye notater man kan ha med?

Må man levere inn notatene?

Hva burde jeg pugge på til eksamen?

På forhand takk.

Lenke til kommentar

Hei. Kom opp i matteeksamen, og lurer på om jeg kan ha med notater. Jeg har planer om å skrive ut regler fra matematikk.net. Er det noen regler på hvor mye notater man kan ha med?

Må man levere inn notatene?

Hva burde jeg pugge på til eksamen?

På forhand takk.

Du kan ha med så mye du vil, men kan bare bruke dem på del 2, i tillegg er det dumt og ha med alt for mange sett med de samme reglene, det blir bare surr (snakker av erfaring :p )

tror ikke de må leveres inn nei :)

det du burde pugge til, er det du sliter mest med, om du ikke er sikker på hva du sliter mest med, lønner det seg nok å regne gjennom gamle eksamener, så får du repetert alt, men det er lurt med en kan/ kan ikke liste, så vet du hva du må jobbe med ;)

Lenke til kommentar

Noen tips fra en som aldri har fått dårligere enn 5+ i matte og har 6 hver termin hele uskolen.

Tips 1:

1. Gjør et raskt overslag på alle oppgavene (Del 1), skriv dem ned og legg vekk det du nå har skrevet.
  2. Gjør hele del 1 på vanlig måte.
  3. Sammenlign overslag og hva du fant ut av samtidig som du ser på oppgavene. Er det realistisk.
  4. Rett eventuelle feil du finner. Legg vekk alt sammen og start på nytt.
  5. Regn ut hele Del 1 enda en gang og sammenlign det du skrev i sted og nå.
  6. Rett eventuelle feil du skulle finne. Lever inn Del 1.
  7. Gjør nøyaktig samme med Del 2.

Tips 2:

1. Lag et Word-dokument med en forside som inneholder en innholdsfortegnelse.
  2. Legg inn alle regler du finner på for.eks matematikk.net og andre nettsider.
  3. Husk å oppdatere innholdsfortegnelsen med riktige sidenummere.
  4. Du har nå et fantastisk oppslagsverk du kan skrive ut og ta med på eksamen.
  5. Stift sammen sidene.

Tips 3:

1. Du skal ALDRI levere inn Del 1 før kl 11 og aldri Del 2 før kl 14.
  2. Gjør du dette fortjener du STRYK!
  3. Regn omigjen og omigjen helt til du MÅ levere.
  4. Er det virkelig verdt å få ca to timers fritid og ende opp med opp til 3 karakterer dårligere i matte? Du kan faktisk gå fra 2 til 5 på å regne mange ganger.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer på til matte eksamen. Hvis det er en ligning med brøk, og det er forskjellige nevnere. Av og til setter du bare opp en vegg og ganger alt med det samme tallet, mens av og til skal du finne fellesnevner og gange hvert ledd for å få FN. når gjør jeg hva?

Endret av CarolineB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...