Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte eksamen 2010, 10.trinn


Anbefalte innlegg

MATTE EKSAMEN 10'trinn 2010

 

Idag fikk jeg og mange andre vite at vi har kommet opp i matte skriftlig :ermm:

Tenkte vi kunne lage en tråd der vi kunne be om tips og hjelp fra hverandre osv. slik de hadde i fjor.

 

 

Så nå er det bare å sette igang å øve! :new_woot:

 

Regler og pensum

 

http://www.matematikk.net/klassetrinn/klasse10/index.php

 

http://home.svorka.net/~lunde/Regelbok/regelsam.htm

 

Her er noen oppgaver :

 

Eksempeloppgave DEL 1, 2008

 

Eksempeloppgave DEL 2 , 2008

 

Eksempeloppgave DEL 1 2007

 

Brukernavn og passord: Eksempel

 

Eksempeloppgaver DEL 1, 2009

 

Eksempeloppgaver DEL 2, 2009

Endret av Tay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom selv opp i matte, var det værste som kunne skje!

 

Ligger på karakter 4-5 i nesten alle andre fag, men i matte har jeg så vidt en 2,r.

Kan absolutt ingen ting, og har veldig vanskelig for å lære noe som helst innenfor matte.

 

Noen som har noen som helst tips? Hva er det viktigste jeg burde kunne?

 

Må prøve å unngå stryk.

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i matte :thumbup:

 

ligger på en fem/seks til vanlig og et tips er å lage en liste over alt du ikke kan og alt du kan. Det lureste er å gå igjennom prøver, så se igjennom forskjellige oppgavetyper. Det letteste er en todelt liste med feks: kan/kan ikke.

 

Lykke til alle sammen

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i matte :thumbup:

 

ligger på en fem/seks til vanlig og et tips er å lage en liste over alt du ikke kan og alt du kan. Det lureste er å gå igjennom prøver, så se igjennom forskjellige oppgavetyper. Det letteste er en todelt liste med feks: kan/kan ikke.

 

Lykke til alle sammen

 

Takk skal du ha :)

Tenkte jeg kunne lage en sånn liste. Vi får jo forberedelsesdag så da kan det jo være lurt å ta med det du ikke kan, slik at en lærer kan hjelpe til ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan også varmt anbefale en slik liste. Gå gjennom gamle prøver, innleveringer, lekser, matteboka, samtale med lærer, og noter ned hva du ikke kan eller bare kan delvis. På forberedelse- og studiedager går du gjennom lista, regner en haug med oppgaver og eliminerer effektivt punkter fra lista til det ikke finnes noe du ikke klarer.

 

Jeg kom selv opp i norsk, matte var ønskefaget. Lykke til, alle sammen! :new_woot:

 

EDIT: Leif.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Kom selv opp i matte, var det værste som kunne skje!

 

Ligger på karakter 4-5 i nesten alle andre fag, men i matte har jeg så vidt en 2,r.

Kan absolutt ingen ting, og har veldig vanskelig for å lære noe som helst innenfor matte.

 

Noen som har noen som helst tips? Hva er det viktigste jeg burde kunne?

 

Må prøve å unngå stryk.

 

Du må vel kunne litt av alt :p Det er nok de punktene som står under matematikkforståelsen (arket der du får vite karakteren på) som gjelder.. altså :

 

- Algebra

- Løse ligninger/ulikheter

- Brøk/prosent

- Omgjøring av enheter

- Tallforståelse, normalform, potens

- Hverdagsmatematikk/valuta

- Målestokk/forholdstall

- Konstruksjon

- Vei,fart og tid

- Geometriske figurer (areal,omkrets,volum,lengdemål,vinkler)

- Pytagoras

- Sentralmål (Gjennomsnitt,median,typetall)

- Grafer/funksjonsuttrykk

- Symmetri

- Massetetthet

- Sannsynlighet

- Regneark

Lenke til kommentar

Også noen flere tips :thumbup:

 

1. Skriv tydelig

Det er utrolig viktig å skrive tydelig med mellomrom mellom oppgavene. oppgavene trenger ikke å være i kronologisk rekkefølge så lenge dem er godt nomrert.

 

2. Vis utregning

Det er viktig å vise utregning, selv på lette oppgaver. Det kan være du gjør en liten feil i utregninga så svaret blir feil, men utregninga kan være riktig og det kan gi poeng.

 

3. Ha tekstsvar

Er det en oppgave der det er tekst så husk tekstsvar. Feks. Hvor mange kroner fik Ola igjen da han handlet X antall varer. Svar: Ola fikk igjen X antall kroner etter å ha handlet.

 

4. Bruk penn

 

5. Husk to streker under svaret

 

Matte læreren våres har vært sjef for sensorer som retter matte eksamener. Han sier at sensurene ikke har tid til å begynne å tyde oppgaver. Fordi dem kan ha feks. 170 eksamner å rette på to dager.

 

Det her er enkle ting og huske på som kan gjøre en 2er til en 3er :w00t:

 

HUSK VÆR NØYE!!!

Endret av Hoikka
Lenke til kommentar

Kom selv opp i matte, var det værste som kunne skje!

 

Ligger på karakter 4-5 i nesten alle andre fag, men i matte har jeg så vidt en 2,r.

Kan absolutt ingen ting, og har veldig vanskelig for å lære noe som helst innenfor matte.

 

Noen som har noen som helst tips? Hva er det viktigste jeg burde kunne?

 

Må prøve å unngå stryk.

 

Jeg pleier å ta frem alle de tidligere prøvene jeg har hatt, se gjennom, og finne ut hva jeg sliter mest med, så setter jeg opp en liste med kan/kan ikke som tidligere nevnt og da øver jeg selvfølgelig mest på det jeg ikke kan. et lurt tips er også å repetere algebra og ligninger, for det er j*** kjipt å glemme forskjellen på de, en 6'er venn av meg sank ned til 4 fordi han hadde glemt forskjellen på del 1 i vårtentamen :(.. bli godt kjent med "regelbok"/verktøykasse eller lignende, slik at du slipper å bruke masse tid på å finne fram til reglene. selvfølgelig er det også lurt å regne gjennom noen av de gamle eksempelene, det er de som ligger nærmest det nivået vi får på tirsdag ;)

Lenke til kommentar

Kom selv opp i matte, var det værste som kunne skje!

 

Ligger på karakter 4-5 i nesten alle andre fag, men i matte har jeg så vidt en 2,r.

Kan absolutt ingen ting, og har veldig vanskelig for å lære noe som helst innenfor matte.

 

Noen som har noen som helst tips? Hva er det viktigste jeg burde kunne?

 

Må prøve å unngå stryk.

 

Jeg pleier å ta frem alle de tidligere prøvene jeg har hatt, se gjennom, og finne ut hva jeg sliter mest med, så setter jeg opp en liste med kan/kan ikke som tidligere nevnt og da øver jeg selvfølgelig mest på det jeg ikke kan. et lurt tips er også å repetere algebra og ligninger, for det er j*** kjipt å glemme forskjellen på de, en 6'er venn av meg sank ned til 4 fordi han hadde glemt forskjellen på del 1 i vårtentamen :(.. bli godt kjent med "regelbok"/verktøykasse eller lignende, slik at du slipper å bruke masse tid på å finne fram til reglene. selvfølgelig er det også lurt å regne gjennom noen av de gamle eksempelene, det er de som ligger nærmest det nivået vi får på tirsdag ;)

 

Så utrolig kjipt da :thumbdown:

 

De legger vel ikke ut eksempeloppgaver til eksamen 2010 , gjør de vel? :hmm:

Endret av Tay
Lenke til kommentar

 

Så utrolig kjipt da :thumbdown:

 

De legger vel ikke ut eksempeloppgaver til eksamen 2010 , gjør de vel? :hmm:

 

ser ikke ut som de har lagt den ut ennå nei, men det ligger jo ute eksempel fra 2008-2009 og eksamen fra 2009 ihvertfall :)

 

tror alle får den på tirsdag, ja, så man ikke kan jukse

 

Noen som er gode til å løse ulikheter?

 

Denne er sikkert enkel for dere .. husker ikke helt og jeg får helt panikk når jeg ser en parantes

 

2x-3 < -2(x-1)-1

 

Jeg løste den på denne måten:

2x - 3 < -2 ( x - 1 ) - 1

2x - 3 < -(2x - 2) - 1 (ganger 2 inn i parentesen)

2x - 3 < - 2x + 2 - 1 (løser opp parentesen og skifter fortegn (gjør om - til + )

2x + 2x < 3 + 2 - 1 (flytter over x'ene og tallene på hver sin side, og endrer fortegn på de jeg flytter over)

4x(/4) < 4 (/4) (trekker sammen og deler på tallet foran x)

x<1 (finito)

Lenke til kommentar

 

Så utrolig kjipt da :thumbdown:

 

De legger vel ikke ut eksempeloppgaver til eksamen 2010 , gjør de vel? :hmm:

 

ser ikke ut som de har lagt den ut ennå nei, men det ligger jo ute eksempel fra 2008-2009 og eksamen fra 2009 ihvertfall :)

 

tror alle får den på tirsdag, ja, så man ikke kan jukse

 

Noen som er gode til å løse ulikheter?

 

Denne er sikkert enkel for dere .. husker ikke helt og jeg får helt panikk når jeg ser en parantes

 

2x-3 < -2(x-1)-1

 

Jeg løste den på denne måten:

2x - 3 < -2 ( x - 1 ) - 1

2x - 3 < -(2x - 2) - 1 (ganger 2 inn i parentesen)

2x - 3 < - 2x + 2 - 1 (løser opp parentesen og skifter fortegn (gjør om - til + )

2x + 2x < 3 + 2 - 1 (flytter over x'ene og tallene på hver sin side, og endrer fortegn på de jeg flytter over)

4x(/4) < 4 (/4) (trekker sammen og deler på tallet foran x)

x<1 (finito)

 

 

Tusen hjertelig ! :D:D Nå fikk jeg frisket opp hjernen min igjen ang. ulikheter :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...