Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er reglene sån på skolen du går på, live with it!

 

Nei.

 

Nei, nei, nei.

 

Her skal man ikke gå med på at maktsyke lærere herser med seg, når man har krav til visse hjelpemidler på noe så viktig som en offentlig eksamen. Det var en kar lenger bak i tråden som var blitt nødt til å skrive hele shiten, 11 sider skrev han, for hånd, fordi skolen ikke hadde nok PCer til alle. Dette er grunn til å klage spør du meg, og når ting står ettertrykkelig, svart på hvitt, i de offentlige, universielle reglene, så er det disse som skal følges, og ikke en eller annen middelaldrende lærer som føler for å herse med elevene sine.

Lenke til kommentar

Rosiner faktisk.

Jaja, følger deres tips, og legger meg jeg og. Igjen: Lykke til alle sammen, og feel free to steal alles samarbeid til eksamen!

 

http://norskill.net/Eksamen_2010.rar

 

 

EDIT;

Noen som vet hva som kan komme av oppgaver i morgen?

Nei.

Det er mange forslag forover i tråden, og noen i førstepost.

 

 

Aktuelle oppgaver

 

Hvordan leve et lykkelig liv? Er penger det samme som lykke?

 

Kan man leve livet helt fritt som man vil (som de synger om i Gabriellas sång)?

Altså hvor går grensen for å leve ut sitt eget liv (sine egne drømmer osv)

Gjør teknologien oss lykkeligere eller ikke?

 

Fra "Løsrivelse" kan man jo hente inspirasjon til å skrive om kjendisenes liv.

 

"Nordmenn har alt - minus lykke" er en tekst der man kan finne litt om temaet "er penger det samme som lykke" noe vi snakket mye om med faglæreren vår i dag. Her passer jo også teksten "Faderen" godt.

 

Hvis bildene også teller kan vi jo se et bilde av Regine Stokke på forsiden. Her kan man skrive om unge mennesker som blir rammet av kreft (eller andre sykdommer) og dør tidlig. Eventuelt hvor fort livet kan snu..

 

Liv som står i spill

 

Bortføring - Kidnapping - Menneske Handel

 

Oppgave vi kan flette inn evolusjonsteorien eller noe liknende.

 

Du mot Værdenen - Det harde livet

 

Hvilken retning av hvor fort liv kan oppstå, og hvor fort liv kan gå tapt.

 

Hvorfor man lever

 

Meningen med livet

 

Oppgave som har noe med abort, dødsstraff, aktiv dødshjelp etc.

 

Hvordan leve et lykkelig liv? Er penger det samme som lykke?

 

Kan man leve livet helt fritt som man vil (som i Gabriellas sång)?

 

Altså hvor går grensen for å leve ut sitt eget liv (sine egne drømmer osv)

 

Gjør teknologien oss lykkeligere eller ikke?

 

Hvis man er fattig og ikke har så mye mat kan gledene gjerne være større og mer langvarige enn for rike.

 

Hvis man er rik jobber man gjerne mye for å oppnå en glede, som ofte ikke er så langvarig. Dette gjør at man ofte må gå gjennom mye frustrasjon og depresjon for å oppnå en kortvarig glede.

 

Spørsmål som handler om dyr/ mindre organismer har mindre rett til å leve enn mennesker.

 

Aktiv og passiv dødshjelp

 

Meningen med livet

 

Hva er lykke?

 

Hvor mye er et liv verdt?

 

KATASTROFE!

 

 

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1229731

Nedlastingsdato: 20.05.2010

 

 

 

Opps, se hva jeg fant! :)

Aktuelle Oppgaver.doc

Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar

Er reglene sån på skolen du går på, live with it!

 

Nei.

 

Nei, nei, nei.

 

Her skal man ikke gå med på at maktsyke lærere herser med seg, når man har krav til visse hjelpemidler på noe så viktig som en offentlig eksamen. Det var en kar lenger bak i tråden som var blitt nødt til å skrive hele shiten, 11 sider skrev han, for hånd, fordi skolen ikke hadde nok PCer til alle. Dette er grunn til å klage spør du meg, og når ting står ettertrykkelig, svart på hvitt, i de offentlige, universielle reglene, så er det disse som skal følges, og ikke en eller annen middelaldrende lærer som føler for å herse med elevene sine.

 

Er jente :o Burde klage, men ser ikke vits nå, oppnår vel ikke noe... Aw, gruer meg til i morgen når jeg må skrive så mye for hånd igjen... Kun 3 av 11 i klassen får bruke data pga noe lesevansker de påstår de har. Sykt urettderdig!

Lenke til kommentar

Dersom dere hadde fått vite det for lengre tid siden, burde dere hvertfall ha fått ha med egen datamaskin, og lærerne tok bort et eventuelt trådløst internett.

 

Jaja; Siste oppdatering av eksamensfila nå: (fortsatt samme link)

 

http://norskill.net/Eksamen_2010.rar <-- NYESTE!

 

(GAMLE!!!!!)

http://norskill.net/Eksamen_2010_2.rar <-- Andre

http://norskill.net/Eksamen_2010_3.rar <-- Første

Lenke til kommentar

Dersom dere hadde fått vite det for lengre tid siden, burde dere hvertfall ha fått ha med egen datamaskin, og lærerne tok bort et eventuelt trådløst internett.

 

Jaja; Siste oppdatering av eksamensfila nå: (fortsatt samme link)

 

http://norskill.net/Eksamen_2010.rar <-- NYESTE!

 

(GAMLE!!!!!)

http://norskill.net/Eksamen_2010_2.rar <-- Andre

http://norskill.net/Eksamen_2010_3.rar <-- Første

 

Har visst lenge, har vært samme på tentamen. Vi har noen fler datamaskiner på skolen, men de har ikke orket å rense dem!

Egene kan ikke brukes, sykt mange programmer man kan bruke da

Lenke til kommentar

*snip*

 

Har visst lenge, har vært samme på tentamen. Vi har noen fler datamaskiner på skolen, men de har ikke orket å rense dem!

Egene kan ikke brukes, sykt mange programmer man kan bruke da

Poenget mitt var at dersom SKOLEN ikke kunne stille med nok datamaskiner, BURDE elevene få lov til å ha med egne. Det er flere steder elevene må godta et skjema for å få bruke egen pc, bl.a for at UDIR installerer et program som skal brukes for antijuks (logger alt som skjer - derfor skjemaet med DIN underskrift)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...