Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig sikker på at vi kommer til å få en oppgave om lykkelighet.

 

For eksempel:

  1. Penger = Lykkelighet? Stemmer dette? Kan penger gjøre deg mer lykkelig?
  2. Hvorfor er ikke innbyggerne i verdens beste land å bo i også de lykkeligeste?
  3. Kan man være lykkelig selv om man er fattig og ikke har nok mat?

 

Gode tips her tror jeg kan være:

  1. Hvis man er fattig og ikke har så mye mat kan gledene gjerne være større og mer langvarige enn for rike.
  2. Hvis man er rik jobber man gjerne mye for å oppnå en glede, som ofte ikke er så langvarig. Dette gjør at man ofte må gå gjennom mye frustrasjon og depresjon for å oppnå en kortvarig glede.

 

Takk for den, mange av tekstene har jo mye med det å være lykkelig. Det er utrolig mye lettere å skrive en sakprosa om dette, skjønnlitterære tekster om dette er en litt større utfordring.

 

Kan også hende at det er spørsmål som handler om dyr/ mindre organismer har mindre rett til å leve enn mennesker. Som jeg har nevnt i tidligere post, så er det også en sannsynlighet at en av oppgavene kan dette med å ta liv. Man kan jo også skrive en spørrende artikkel/leserbrev om det finnes liv andre steder enn på jorden. Hvis oppgaven tillater det da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så kjedelig å komme opp i norsk, men bedre enn matte. Hele 10.trinn på skolen min kom opp i norsk, hvordan er det mulig?

 

Det var det samme hos oss. Tror dette er noe nytt, de trekker hele skoler i stedet for klassevis.

Lenke til kommentar

Så kjedelig å komme opp i norsk, men bedre enn matte. Hele 10.trinn på skolen min kom opp i norsk, hvordan er det mulig?

 

Det var det samme hos oss. Tror dette er noe nytt, de trekker hele skoler i stedet for klassevis.

 

Nei, på skolen våres var det bare ei klasse som kom opp i norsk (av fire).

Lenke til kommentar

Ble norsk på meg også, gitt. Ikke akkurat ønskedrømmen, men jeg satser på sekser i bokmål og femmer i nynorsk. Forøvrig anbefaler jeg "Bokmål - Nynorsk Skoleordbok" fra Cappelen Damm, uten denne hadde jeg ikke greid meg på tentamen. Denne boka er et fantastisk godt hjelpemiddel, og fungerer ved at oppslagsordene er på bokmål, og at den da oversetter til nynorsk. Veldig lik en vanlig norsk-engelsk ordbok altså, og mye bedre enn disse bøkene der oppslagsordene kun er på nynorsk.

 

Boka.

 

Er vel litt sent å bestille på nettet, men jeg fikk den for 195,- i en random bokhandel i Oslo.

 

EDIT: Leif.

 

Er ikke mulig å bruke noe annet enn en sånn ordbok

Lenke til kommentar

Det er jo et utrolig stort tema vi har fått. Jeg tipper vi får oppgaver som er ganske frie (altså ikke opphengt i et spesielt tema.) Hvis vi kan ta utgangspunkt i alle tekstene er det jo mye å skrive om. Eks:

 

- Fra "Løsrivelse" kan man jo hente inspirasjon til å skrive om kjendisenes liv.

- "Nordmenn har alt - minus lykke" er en tekst der man kan finne litt om temaet "er penger det samme som lykke" noe vi snakket mye om med faglæreren vår i dag. Her passer jo også teksten "Faderen" godt.

- Hvis bildene også teller kan vi jo se et bilde av Regine Stokke på forsiden. Her kan man skrive om unge mennesker som blir rammet av kreft (eller andre sykdommer) og dør tidlig. Eventuelt hvor fort livet kan snu..

 

 

Er det forresten noen som har oversikt over reglene for kildebruk på eksamen? Noen som sa vi måtte ha stempel og dato og klokkeslett..

Lenke til kommentar

Så kjedelig å komme opp i norsk, men bedre enn matte. Hele 10.trinn på skolen min kom opp i norsk, hvordan er det mulig?

 

Det var det samme hos oss. Tror dette er noe nytt, de trekker hele skoler i stedet for klassevis.

 

Kun én av fem klasser kom opp i norsk her.

Lenke til kommentar

Det er jo et utrolig stort tema vi har fått. Jeg tipper vi får oppgaver som er ganske frie (altså ikke opphengt i et spesielt tema.) Hvis vi kan ta utgangspunkt i alle tekstene er det jo mye å skrive om. Eks:

 

- Fra "Løsrivelse" kan man jo hente inspirasjon til å skrive om kjendisenes liv.

- "Nordmenn har alt - minus lykke" er en tekst der man kan finne litt om temaet "er penger det samme som lykke" noe vi snakket mye om med faglæreren vår i dag. Her passer jo også teksten "Faderen" godt.

- Hvis bildene også teller kan vi jo se et bilde av Regine Stokke på forsiden. Her kan man skrive om unge mennesker som blir rammet av kreft (eller andre sykdommer) og dør tidlig. Eventuelt hvor fort livet kan snu..

 

 

Er det forresten noen som har oversikt over reglene for kildebruk på eksamen? Noen som sa vi måtte ha stempel og dato og klokkeslett..

 

 

Helt enig i det du sier her "Pinguu".

 

Har du engelskboka KeyEnglish? Der står det om bruk av kilder, hvordan du skal og hva tid du skal føre dem opp : )

Lenke til kommentar

Det er jo et utrolig stort tema vi har fått. Jeg tipper vi får oppgaver som er ganske frie (altså ikke opphengt i et spesielt tema.) Hvis vi kan ta utgangspunkt i alle tekstene er det jo mye å skrive om. Eks:

 

- Fra "Løsrivelse" kan man jo hente inspirasjon til å skrive om kjendisenes liv.

- "Nordmenn har alt - minus lykke" er en tekst der man kan finne litt om temaet "er penger det samme som lykke" noe vi snakket mye om med faglæreren vår i dag. Her passer jo også teksten "Faderen" godt.

- Hvis bildene også teller kan vi jo se et bilde av Regine Stokke på forsiden. Her kan man skrive om unge mennesker som blir rammet av kreft (eller andre sykdommer) og dør tidlig. Eventuelt hvor fort livet kan snu..

 

 

Er det forresten noen som har oversikt over reglene for kildebruk på eksamen? Noen som sa vi måtte ha stempel og dato og klokkeslett..

 

 

Helt enig i det du sier her "Pinguu".

 

Har du engelskboka KeyEnglish? Der står det om bruk av kilder, hvordan du skal og hva tid du skal føre dem opp : )

 

Du må vere litt forsiktig med å det. Fordi på engelskeksamen/tentamen er det forskjellige reglar enn i norsk for kjeldehenvisning. Eg fekk nemeleg beskjed om at det ikkje er nødvendig å gje opp tekstheftet i engelsk, men når eg spurde norsklæraren sa ho at tekstheftet måtte gjevast opp som kjelde.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har searching. Men er det bare å skrive klokkeslett og dato i toppteksten på dokumentet?

 

Er litt usikker, men dette blir ikke et problem for deg eller noen andre. Læreren(e) som er til stedet skal hjelpe deg med dette. Det viktigste blir vell å føre på personummeret du får.

Lenke til kommentar

Det er jo et utrolig stort tema vi har fått. Jeg tipper vi får oppgaver som er ganske frie (altså ikke opphengt i et spesielt tema.) Hvis vi kan ta utgangspunkt i alle tekstene er det jo mye å skrive om. Eks:

 

- Fra "Løsrivelse" kan man jo hente inspirasjon til å skrive om kjendisenes liv.

- "Nordmenn har alt - minus lykke" er en tekst der man kan finne litt om temaet "er penger det samme som lykke" noe vi snakket mye om med faglæreren vår i dag. Her passer jo også teksten "Faderen" godt.

- Hvis bildene også teller kan vi jo se et bilde av Regine Stokke på forsiden. Her kan man skrive om unge mennesker som blir rammet av kreft (eller andre sykdommer) og dør tidlig. Eventuelt hvor fort livet kan snu..

 

 

Er det forresten noen som har oversikt over reglene for kildebruk på eksamen? Noen som sa vi måtte ha stempel og dato og klokkeslett..

 

 

Helt enig i det du sier her "Pinguu".

 

Har du engelskboka KeyEnglish? Der står det om bruk av kilder, hvordan du skal og hva tid du skal føre dem opp : )

 

Du må vere litt forsiktig med å det. Fordi på engelskeksamen/tentamen er det forskjellige reglar enn i norsk for kjeldehenvisning. Eg fekk nemeleg beskjed om at det ikkje er nødvendig å gje opp tekstheftet i engelsk, men når eg spurde norsklæraren sa ho at tekstheftet måtte gjevast opp som kjelde.

 

 

Det kan hende :) men så er det nå sånn at alle lærerne er forskjellig.. Litt irriterende, men sånn er det bare :)

Lenke til kommentar

Enkleste måten å henvise til kilder på, er vel å gjøre som wikipedia:

Sette inn et tall i klammer: [1] etter faktasetningen el.l.

 

 

 

 

 

 

[1] så står kilde-url'en nederst på siden ved tallet.

Genialt og oversiktlig! :D

Lenke til kommentar

Enkleste måten å henvise til kilder på, er vel å gjøre som wikipedia:

Sette inn et tall i klammer: [1] etter faktasetningen el.l.

 

 

 

 

 

 

[1] så står kilde-url'en nederst på siden ved tallet.

Genialt og oversiktlig! :D

 

Hvorfor ikke bare skrive ned kilden, så får de selv finne ut hvor mye fakta du har kopiert, men uansett. Det er jo lov å bruke kilder, du kan ta en artikkel og bruker den som kilde, og gjøre den om på din egen måte og en del forandringer. Poenget er å svare på oppgaven.

Lenke til kommentar

Okei :D

 

Er det noen som har tenkt på mulige oppgaver til skjønnlitterær? Det er der jeg sliter mest. Da mener jeg tema, har jo sett dere har diskutert parallellhistorier og sånn! Det jeg har tenkt er:

 

- Et liv som for en rask vending (ulykke eller noe sånn)

- Rik/fattig

 

Har litt lite ideer akkurat nå.. Må virkelig ha noen ideer FØR torsdag. For det er skjønnlitterær på torsdag, ikke sant? Er det sånn?:

- Torsdag: Bokmål - skjønnlitterær

- Fredag: Nynorsk - sakpreget

 

Jeg er dårligst i nynorsk og skjønnlitterær så da er det greit hvis ikke det er samme dagen!

Lenke til kommentar

Okei :D

 

Er det noen som har tenkt på mulige oppgaver til skjønnlitterær? Det er der jeg sliter mest. Da mener jeg tema, har jo sett dere har diskutert parallellhistorier og sånn! Det jeg har tenkt er:

 

- Et liv som for en rask vending (ulykke eller noe sånn)

- Rik/fattig

 

Har litt lite ideer akkurat nå.. Må virkelig ha noen ideer FØR torsdag. For det er skjønnlitterær på torsdag, ikke sant? Er det sånn?:

- Torsdag: Bokmål - skjønnlitterær

- Fredag: Nynorsk - sakpreget

 

Jeg er dårligst i nynorsk og skjønnlitterær så da er det greit hvis ikke det er samme dagen!

 

Er i akkurat samme situasjon som deg, sliter med Nynorsk og å skrive Skjønnlitterære tekster.

Lenke til kommentar

Det er jo et utrolig stort tema vi har fått. Jeg tipper vi får oppgaver som er ganske frie (altså ikke opphengt i et spesielt tema.) Hvis vi kan ta utgangspunkt i alle tekstene er det jo mye å skrive om. Eks:

 

- Fra "Løsrivelse" kan man jo hente inspirasjon til å skrive om kjendisenes liv.

- "Nordmenn har alt - minus lykke" er en tekst der man kan finne litt om temaet "er penger det samme som lykke" noe vi snakket mye om med faglæreren vår i dag. Her passer jo også teksten "Faderen" godt.

- Hvis bildene også teller kan vi jo se et bilde av Regine Stokke på forsiden. Her kan man skrive om unge mennesker som blir rammet av kreft (eller andre sykdommer) og dør tidlig. Eventuelt hvor fort livet kan snu..

 

 

Er det forresten noen som har oversikt over reglene for kildebruk på eksamen? Noen som sa vi måtte ha stempel og dato og klokkeslett..

 

Dersom du velger å bruke stoff fra én eller flere kilder i en sakpreget tekst, skal du oppgi navn på forfatter og tittel enten kilden er en bok, et tidsskrift, en avisartikkel eller noe annet. Dersom kilden finnes på Internett, skal du oppgi nøyaktig nettadresse og nedlastningsdato. Du kan for eksempel gjøre det på denne måten:

Kilde: Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Portal:Spr%C3%A5k. Lastet ned 17.2. 2010

 

Du skriver inn kildehenvisningene til slutt - etter din egen tekst.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...