Gå til innhold

[LØST] norsk-tipping buypass på ubuntu 10.04 USB Pen Drive

Anbefalte innlegg

Hei,

Er helt ny med linux og ubuntu men leker meg med å kjøre ubuntu 10.04 fra usb minnepenn. Har noen spørsmål i den forbindelse

1) har jeg samme muligheter til å installere drivere, programmer fra usb-penn som om jeg hadde kjørt full installasjon fra HD?

2) har brukt hele helgen på å prøve å få til buypass støtte uten hell. Lest masse innlegg om hvordan andre har gjort det men det fungerer ikke for meg. Jeg får feil som at:

* en katalog er låst og om jeg er root

* diverse pcscd og pcsc-tools pakker ikke finnes eller missing candidate etc

noen forum sier at de installerer disse pakkene fra synaptic manager men jeg finner dem ikke der (fordi jeg kjører ubuntu usb???). Har derfor prøvd å installere div. pakker manuelt men får da at de avhenger av andre pakker og selv om jeg installerer disse også så er plutselig den neste pakken jeg installert i konflikt med en som er installert men som jeg trenger........

Setter stor pris på om noen kan fortelle hvordan de får til buypass til å fungere ved å:

1) installere Ubuntu 10.04 på en minnepenn

2) kjøre ubuntu fra minnepennen, installere java

3) hva de så gjør for å få buypass til å fungere på ubuntu minnepenn versjonen......

At andre har fått det til å fungere greit i følge diverse innlegg får meg til å lure på om det er pga av jeg kjører fra usb-penn........

Endret av Xantix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) har jeg samme muligheter til å installere drivere, programmer fra usb-penn som om jeg hadde kjørt full installasjon fra HD?

I utgangspunktet ja (begrenset til størrelsen på minnepennen din, selvfølgelig). Sjekk at minnepennen ikke er skrivebeskyttet.

noen forum sier at de installerer disse pakkene fra synaptic manager men jeg finner dem ikke der (fordi jeg kjører ubuntu usb???).

Hvilke repositories har du "krysset av" i Synaptic da? (settings, repositories - vet ikke hva det heter på norsk)

pcsc befinner seg i "universe" repository.

Håper dette hjelper litt.

Lenke til kommentar

Så lenge du har libraries og dependecies skal det gå.

Sjekk ubuntu software manager og let opp pakkene der. Programmet fra buypass er kun en sjekk om du mangler noe. Rar du ikke skal få installert siden du er root og.

Husk at du må bruke java sin offcial release og java6 plugin. Pass og på at de er representert i nettleseren din. Slå av icedtea plugin, den fungerer dårlig

Endret av darkz
Lenke til kommentar

Viste seg at jeg ikke fant pcscd og de andre buypass filene i Ubuntu 10.04 fordi de må lastes ned fra "norsk server" når man søker etter programvareoppdateringer i "universe" repository. Jeg endret aldri på serveren den skulle laste ned fra og da laster den kun oppdateringer som befinner seg i "main" serveren. Nå fungerer alt, takk for all hjelp.

Xantix.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...