Gå til innhold

Deepwater Horizon - konsekvenser for Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dypvannssirkulasjonen kjent som det thermohaline beltet kan lett føkke opp norsk kystnæring på grunn av dette, men her skal vi ikke bekymre oss før realiteten er et faktum.

 

-Den norske modellen som våre politikere liker å kalle den.

Endret av Dalfararen
Lenke til kommentar

Lurer på om oljeutslippet etter eksplosjonen på Deepwater Horizon har fått konsekvenser for Norge på noen måte.

 

Rent umiddelbart om hvordan industrien opererer, så tror jeg ikke det.

 

Det som ser ut til å være en foreløpige lærdommene fra ulykken er:

* Eier som overstyrer operatører.

* Manglende dokumentasjon

* Dårlig BOP design

 

På disse tre områdene er vi i Nordsjøen bedre (både på Britisk og Norsk side) enn de er i USA.

 

På lenger sikt, så vil jeg ikke være overrasket om vi får en ny og mer redudant, BOP design (merk dog at Nordsjø-BOP er allerede bedre enn amerikanske BOP'er på dette - men vi kan bli bedre :)).

Det vil ha en del praktisk å bety for hvor dyrt det blir å bore og hvor dypt enkelte rigger kan bore - men det er heller ikke det store problemet for Norske forhold, da vi ikke har særlig dype farvann (500 meter er dypt hos oss, 800 maksimum i Norskerenna - dyp på flere kilometer finnes ikke i Nordsjøen).

 

På lenger sikt så vil vi nok også få flere kontroller fra eierselskapene mot underleverandørene. Eierene er helt ansvarlige for alt det underleverandørene gjør - og denne ulykken vil nok fra eierene's side understreke viktigheten av at de har kontroll på det leverandørene gjør.

Systemet vi har for utarbeidelse av dokumentasjon er dog godt nok - det som mangler er å få bukt med den siste resten av cowboy-kulturen, som gjerne hopper over en del trinn i kontroller.

 

For de utenfor industrien, så vil nok ulykken ha veldig mye å si dog for støtten til boring i Lofoten området; som nå nok blir en smule mer upopulært.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

...Norske forhold, da vi ikke har særlig dype farvann (500 meter er dypt hos oss, 800 maksimum i Norskerenna - dyp på flere kilometer finnes ikke i Nordsjøen).

Kun for å pirke - det har vært boret på havdyp rundt 1300 meter på Norsk sokkel, utenfor Nordland. Nordland II eller III om jeg ikke husker helt feil ;)

 

Ellers så skal jo oljebransjen selvfølgelig ha det, de er flinke til å ta lærdom av slikt. Nå kommer det til å hagle med nye sikkerhetstiltak, prosedyrer og styr så snart granskingen av Deepwater Horizon er gjort unna, både i Gulfen og i Nordsjøen.

 

Men, det hjelper jo så innmari lite når ulykken først har skjedd. Faktum er at dette er "minimal risiko" i praksis. Dette har uten tvil betydning for manges holdning til boring utafor Lofoten, Vesterålen og Senja. Det viser at ulykker av denne typen ennå skjer, enn så mye man forsøker å sikre seg - det er ikke noe som heter "null risiko" eller "null utslipp" i den industrien der, det er kun flotte ord som fungerer ene og alene på papiret.

 

Men, på spørsmålet om dette vil ha direkte konsekvenser for Norge og/eller norsk oljeindustri? Neppe på særlig andre måter enn at tilhengerne av boring i sårbare områder kanskje har fått seg en liten smekk - og det vil nok gi folka ute på riggene enda litt papirarbeid hver gang de skal ut av kaffesjappa.

Lenke til kommentar

Kun for å pirke - det har vært boret på havdyp rundt 1300 meter på Norsk sokkel, utenfor Nordland. Nordland II eller III om jeg ikke husker helt feil ;)

 

Derfor jeg sa flere kilometer og begrenset meg til Nordsjøen :p

Men ja - vi har samme problemstilling i Norskehavet mhp havdypet.

 

Det er meg forstått ikke havdypet som har vært årsak til ulykken dog - men det er naturligvis en årsak til konsekvensen av ulykken.

 

Jeg tror dog at konsekvensen hadde vært den samme på relativt grunt vann også. Straks man er dypere enn dykke-dypde (>125m), så blir all reperasjon vanskelig og tidkrevene.

Forskjellen mellom en ødelagt BOP på 150 m dyp, og en på 1500 m dyp er kun reisetiden for å komme ned til den. De er begge like vanskelige å få reparert, da en må jobbe via fjernstyrt utstyr istedet for å ha en dykker på plassen.

I dette tilfellet, så dreier det seg om en ødelagt riser, der det lekker ut fra sprekker og knekker i den - dette er en jobb som "nokså lett" kan fikses av en dykker; men som er veldig veldig vanskelig for en fjernstyrt maskin.

 

På den måte så setter det kansje Norsk oljeindustri i et nytt lys, da en ulykke på et av våre eksisterende dypvanns oljefelt vil kunne få samme konsekvenser som for Deepwater Horizon. Dypvanns gassfelt har vi allerede hatt hendelser på (Snorre-A, 2004, 300m-350m dyp); men disse er selvsagt langt mindre spektakulære :).

Ser at Sintef har en side som viser antall blowouts på forskjellige områder. Nordsjø tall ser da mye bedre ut enn GoM tall - 64 utblåsninger mot 173 i gulfen - men aktivitetsnivået er vel høyere i gulfen.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De får jo aldri stoppet denne brønnen! Og dette skal vi drive med i Barentshavet? Nei, vet du hva.

 

Og hvor dypt skal de bore i Lofoten? Kan vel være ekstreme brønner der også med høyt trykk.

 

Det blir rett og slett ikke aktuelt. Jeg reiser oppover og lenker meg fast og lager masse bråk. Er det noen som kommer til å aksjonere om dette blir fremtiden?

Lenke til kommentar

Hvorfor vente?

 

Gullfaks C har jo hatt store problemer i et par måneder så vidt jeg husker.

Dypt vann, høyt trykk - og oljeproduksjon på toppen av det. Kun BOP'en sikret brønnen en periode (nå har de satt en sementplugg i tillegg) - men det er aldri for seint å aksjonere.

 

Du kan reise opp til Bergen og lenke deg fast til heliporten der. Den er rett ved siden av flyplassen, du kan med enkelhet gå dit. Neste flyvning fra Bergen til Gullfaks C er klokken 14:15 i dag.

 

Alternativt så kan du dra til CCB basen på Ågotnes - derfra går båtene som gir forsyninger til Gullfaks. De er også fine å lenke seg fast til.

 

 

Edity: Glemte supplybasen i Florø :) Det er nok den som huser båter som skal til Gullfaks.

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Evt vi må sette strengere krav til utslipp som kommer av vanlig bruk. Maersk har lov til å slippe ut 30 mg/l olje i vannet sitt; og selvsagt blir det noen liter olje når man bruker store vannmengder. Det er nok denne mengden vi burde ta en titt på.

 

I følge egne målinger så har Maersk sluppet ut 5-16 mg/l, så de er under kravene satt av myndighetene; visstnok skal det være "vanlig" å se oljefilm på vannet i forbindelse med klarvær. Ala en vanlig norsk småbåthavn, som ikke akkurat er en fin badeplass :p

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Spennende, så absolutt - men kanskje mest for spesielt interesserte ;)

 

Det som også kan være en smule spennende, og en ting kanskje ikke mange er klar over, er at både Viking Poseidon, Skandi Neptune og Boa Deep C er "norske" båter med en vesentlig andel norskt mannskap.

 

(Med forbehold om at ting ikke har endret seg veldig de siste par årene...)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...