Gå til innhold

Postfix/Courier/MySQL: Bestemme bruker plassering?

Anbefalte innlegg

Jeg driver og setter opp redundant mailserver med Postfix, Courier, og MySQL på Ubuntu 10.04. Alt har egentlig gått veldig fint, bortsett fra en liten ting som jeg sliter med å finne svar på.

Når nye kontoer opprettes nå så havner de under /data/mail/[email protected].

Når det blir en del brukere så har jeg en følelse av at det kan bli temmelig rotete.

Hvordan får jeg de til å legge seg som enten:

/data/mail/domene.tld/bruker

eller

/data/mail/domene.tld/[email protected] ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fulgt en eller annen guide for å sette opp dette?

Den er basert mye på denne guiden. Noen endringer er det (som f.eks eksternt mysql cluster, mailkontoer på NFS share og failover med heartbeat), men postfix, courier og databasene er satt opp i henhold til den.

Systemet kommer til å bestå av to host maskiner. Hver av de kommer til å kjøre 3 virtuelle servere: Lagring+database, Mail og Web.

De to host maskinene og det de inneholder er i prinsippet like, bare at de virtuelle på host2 fungerer som redundancy for de på host1 ved hjelp av heartbeat og mysql cluster.

Lagringen mellom de to lagringsnodene synces med drbd.

Jeg satte det opp sånn delvis for redundancy, delvis for vedlikeholdet sin del. Jeg kan da f.eks ta ned og gjøre endringer/oppgradere en mailserver uten å forstyrre noe annet enn at mailserver2 overtar.

Mens den ble satt opp så har jeg skrevet en egen guide der alt blir sydd sammen. Jeg tenkte det kunne være lurt å ha om/når det settes opp på nytt. :yes:

Bruker du eller har tenkt til å bruke noen form for "hosting panel" på serveren? Da tenker jeg på feks. ISPConfig ?

Bruker ikke det for øyeblikket, bare postfixadmin for mailkontoene. Men skal ikke se bort ifra at jeg går for noe sånt som ISPConfig når selve grunnsystemet er fullstendig oppegående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...