slacky Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Heisann. Jeg har ingen planer om å bundle Cat5e kabler, eller andre lignende. Men, jeg lurer på hvilken effekt en oppnår utav dette.. Og hvordan en burde gå frem for å gjøre dette? Vil det bli noen endring om jeg bare simplthen "kabler kablene manuelt" sammen? Vil dette øke "max kabellengde"? Vil det øke MAX hastigheten på noen måte? Stabiliteten? Eller burde man bruker "utstyr" som er laget for å bundle nettverkskabler, slik at de oppfører seg som en?. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 link aggregation heter det på fint, eller trunking blant venner kabellengden blir som normalt, av ytelse får du ca 85-90% av normalhastigheten for enkeltkabling siden det blir noe svinn for hashing av trafikken under fordeling. så med f.eks 4stk gbit kabler vil du få en ytelse på rundt 3,5gbit på trunken. av switcher støtter ca alt av smart og bedriftsutstyr trunking, til hjemmebruk er spesielt d-link sine t1216/t1224/t1248 rimelige switcher med muligheten for rundt hundrelappen pr port med gigabit. skal du trunke mot en pc må du stortsett ha litt dyrere serverkort med flere porter men endel rimelige kort for workstations støtter det også. gir også mulighet for litt ekstra redudans på kablingene så f.eks kablingen ut til kantswitcher kan trunkes over 2 kabler selvom du ikke trenger økt ytelse, men kan trekke kablene forskjellige ruter/steder, så om en kuttes/skades med et uhell eller oppussing etc får ikke du nedetid men switchen vil varsle om at ene koblingen i trunken har falt ut. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 link aggregation heter det på fint, eller trunking blant venner kabellengden blir som normalt, av ytelse får du ca 85-90% av normalhastigheten for enkeltkabling siden det blir noe svinn for hashing av trafikken under fordeling. så med f.eks 4stk gbit kabler vil du få en ytelse på rundt 3,5gbit på trunken. av switcher støtter ca alt av smart og bedriftsutstyr trunking, til hjemmebruk er spesielt d-link sine t1216/t1224/t1248 rimelige switcher med muligheten for rundt hundrelappen pr port med gigabit. skal du trunke mot en pc må du stortsett ha litt dyrere serverkort med flere porter men endel rimelige kort for workstations støtter det også. gir også mulighet for litt ekstra redudans på kablingene så f.eks kablingen ut til kantswitcher kan trunkes over 2 kabler selvom du ikke trenger økt ytelse, men kan trekke kablene forskjellige ruter/steder, så om en kuttes/skades med et uhell eller oppussing etc får ikke du nedetid men switchen vil varsle om at ene koblingen i trunken har falt ut. Trunk brukes for å overføre flere nett, ikke til bundling ! Etherchannel som det ofte kalles har en åpen standard, LACP IEEE 802.3ad som "ikke dumme switcher" av forskjellige merker kan kjøre. Har du en Cisco switch kan du kjøre LAGP som er en Cisco proprietær protokoll. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 cisco kaller det vel en port trunk ja, men trunking er ganske allment brukt for link aggregation/bundle kapler. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Nei, det er stor forskjell på trunk og etherchannel. Trunk bruker 802.1q og ISL for kapsling og tagging av rammer med VLAN informasjon. Men du kan også kjøre trunk over etherchannel. Sitter med CNAP pensumet foran meg og ordet trunk nevnes ikke som beskrivelse av etherchannel en eneste gang, logisk nok da disse to protokollene ikke må blandes sammen. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) cnap? ccna du tenker på? for isåfall er ikke det noe rart da det er rimelig basic. btw bruker du virtuel eller fysisk lab? har fysisk lab nå som suger rimelig bra med strøm når igang, vurderer gå over til virtuel både for strømsparing, mer praktisk samt endel kroner fra selge utstyret Endret 19. mai 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 CNAP CCNP er for viderekommende og ikke basic. Så har du lært noe nytt i dag også Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) bleh hadde lang post så kom borti tilbake :/ men var ccna jeg tenkte på som basic delen, har enda ikke fullført ccna selv av manglende tid til sette meg ned med det egentlig. cnap er vel cisco sine egne kurs? har kjøpt 2lots cisco for en billig penge jeg har stående. 12x 2600 makset ram/flash varierende moduler men wic1 i alle 8x 3640 makset ram/flash diverse moduler men wic2 i alle 3x 3640 med standard config uten moduler 2x 2523 1x 2511 typen med enkeltkabel 1x 2509 m/ breakout 2x 2950 2x 2950g 3x 3500-24 2x 3500-48 1x 4006 m/28gbic + l3 1x 4912g 40ish gbic moduler for fiber + et par kobber ganske stor kasse med 50ish kabler 2x atlas signalemulatorer med endel modem,isdn,dsl,t1 porter solgt unna 2501/2503 routerne for mer enn jeg betalte for alt, frister selge resten også for penger men frister også bruke fysisk lab selvom det sluker mye strøm sett på endel programvare for virtuelle labs og spesielt dynagen ser veldig fleksibelt og populært ut. Endret 19. mai 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Jepp, CNAP = Cisco networking academy program og er plasert på Cisco servere med tilgang til kurs som Cisco har godkjent. Dvs. kurs med godkjent lab og godkjente instruktører. Har tilgangg til kurset ennå selv om det er 2 år siden jeg avsluttett. Må være en ryddefeil. 25xx skal visstnok ikke være godkjent til lab lenger. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Nei, det er stor forskjell på trunk og etherchannel. Trunk bruker 802.1q og ISL for kapsling og tagging av rammer med VLAN informasjon. Men du kan også kjøre trunk over etherchannel. Sitter med CNAP pensumet foran meg og ordet trunk nevnes ikke som beskrivelse av etherchannel en eneste gang, logisk nok da disse to protokollene ikke må blandes sammen. Tror Sun vil motsi deg der litt med tanke på at de kaller sin etherchannel variant for Sun Trunking, så ordet blir nok brukt for begge deler. http://www.oracle.com/us/products/servers-storage/networking/031074.htm *Snip* sett på endel programvare for virtuelle labs og spesielt dynagen ser veldig fleksibelt og populært ut. Jeg har testet Dynagen en del iforbindelse med at jeg leker meg litt med CCNA pensumet med et håp om å klare å ta testene. Jeg foretrekker egentlig å ha en fysisk lab, slik at jeg kan se og ta på utstyret samtidig og få litt erfaring med å kjøre cisco rutere selv. Det er bare ikke det samme å kun ha dem i software selv om man kan ha flere muligheter når alt er vitrualisert. Men tror jeg ender på en fin blanding når kommer skikkelig igang med lekingen. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) 2500 er vel utdødd med unntak av 2509/2511 for access server og 2523 som er populær frame relay. men ser 2503/2501 blir brukt som ytterkant av endel Endret 19. mai 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Nei, det er stor forskjell på trunk og etherchannel. Trunk bruker 802.1q og ISL for kapsling og tagging av rammer med VLAN informasjon. Men du kan også kjøre trunk over etherchannel. Sitter med CNAP pensumet foran meg og ordet trunk nevnes ikke som beskrivelse av etherchannel en eneste gang, logisk nok da disse to protokollene ikke må blandes sammen. Tror Sun vil motsi deg der litt med tanke på at de kaller sin etherchannel variant for Sun Trunking, så ordet blir nok brukt for begge deler. http://www.oracle.com/us/products/servers-storage/networking/031074.htm *Snip* sett på endel programvare for virtuelle labs og spesielt dynagen ser veldig fleksibelt og populært ut. Jeg har testet Dynagen en del iforbindelse med at jeg leker meg litt med CCNA pensumet med et håp om å klare å ta testene. Jeg foretrekker egentlig å ha en fysisk lab, slik at jeg kan se og ta på utstyret samtidig og få litt erfaring med å kjøre cisco rutere selv. Det er bare ikke det samme å kun ha dem i software selv om man kan ha flere muligheter når alt er vitrualisert. Men tror jeg ender på en fin blanding når kommer skikkelig igang med lekingen. Du omtaler en software for NIC som både kjører trunk og etherchannel så det er nok derfor SUN har valgt det navnet til softwaren. Hvis du sjekker ut RFC og leser om disse protokollene så er de helt adskilt. dvs LACP og DOT1q, men de brukes ofte i sammen. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Du omtaler en software for NIC som både kjører trunk og etherchannel så det er nok derfor SUN har valgt det navnet til softwaren. Hvis du sjekker ut RFC og leser om disse protokollene så er de helt adskilt. dvs LACP og DOT1q, men de brukes ofte i sammen. Ja, og jeg sa heller ikke at protokollene er de samme. Jeg vet at de er forskjellige og gjør helt forskjellige ting. Det jeg påpekte er at selv om protokollene er forskjellige så brukes navnet trunk om begge to, både av brukerne og produsentene, selv om man egentlig burde ha brukt navnet som er teknisk mest riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå