Gå til innhold

Får ikke tillatelse til å formatere disken min

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har 4 disker i maskinen min nå, hvor 2 av de har hvert sitt OS på. En 250GB for vista og en 500 for win7.

Jeg har endelig tatt meg tid til å flytte over alt det nødvendige fra den gamle disken på 250GB, og skulle gjerne ha formatert den for å frigjøre litt ekstra plass til redigerte filmer. Men jeg får ikke lov å formatere den ved hjelp av utforskeren, så da gikk jeg til diskbehandling, men jeg får ikke lov der heller.

Hva er det jeg må gjøre for at det skal bli mulig å utføre en formatering av denne disken?

Kan nevne at det står satt opp som dual boot med valg i oppstarten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se litt nøyere på Diskbehandling, så ser du at den disken du ikke får formatert er merket "System". Dvs at det er den disken som booter fra BIOS, det er der bootloader ligger. Derfor får du ikke lov til å formatere den. 

Det vil være kun en System partisjon uansett hvor mange Windows partisjoner du har.

Det er antagelig mulig å få den nye disken til å bli System. Koble vekk alle andre disker, og start opp fra Win7 DVD. SÅ velger du Startup Repair. Dette må antagelig gjøres to ganger.

http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetrade/ss/windows-7-startup-repair.htm

Lenke til kommentar

Se litt nøyere på Diskbehandling, så ser du at den disken du ikke får formatert er merket "System". Dvs at det er den disken som booter fra BIOS, det er der bootloader ligger. Derfor får du ikke lov til å formatere den. 

Det vil være kun en System partisjon uansett hvor mange Windows partisjoner du har.

Det er antagelig mulig å få den nye disken til å bli System. Koble vekk alle andre disker, og start opp fra Win7 DVD. SÅ velger du Startup Repair. Dette må antagelig gjøres to ganger.

http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetrade/ss/windows-7-startup-repair.htm

Du har helt rett, den står merket som system, og er eneste disken med denne betegnelsen. Logisk, da dette er disken jeg opprinnelig startet med. Men jeg har et problem nå..

Min win7 DVD har en dyp ripe i seg og gav meg problemer når jeg prøvde dette. Den ville rett og slett ikke lese plata engang. Neste valg er da å starte fra scratch evt (Om jeg kan kalre å få tak i et duplikat av min dvd). Vurderer å laste ned en pirat da jeg allerede har kjøpt det en gang tidligere, men kan jeg bruke samme nøkkel på denne evt? Eller må jeg kjøpe en ny win7 dvd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...